Nu är jag less på allt vad manuellt dragande av muttrar med skiftnyckel heter. I framtiden tänker jag mig att alla muttrar antingen ska dras med min mutterdragare (GDR 18 V-LI), eller med ringspärrnycklar (som skall anskaffas) om jag inte kommer åt med mutterdragaren, Skiftnyckeln samt hylsnyckelsatsen skall bara användas i undantagsfall. Så har jag tänkt mig iallafall. Frågan är bara om jag tänkt rätt?

En lämplig spärrnyckelsats verkar vara 71265 på biltema. De är korta, har flexfunktion och dessutom rimligt prissatta (599:).
71-265_l.jpg

Frågan är som sagt bara om jag tänkt rätt. En lucka som jag ser är muttrar man bara kommer åt från sidan - där kan man inte nyttja någon spärrfunktion med denna verktygsuppsättning. Kan man komplettera med kråkfötter och sätta dem på ett vanligt sprärrskaft? Och var får man tag i billiga spärrnycklar förutom biltema?

Min mutterskruvning handlar mest om däckbyten på bil, montering av IKEA-möbler, cykelmek samt lite enklare VVS-monterande, bilmekande och annat underhåll av ett hus.

Förresten, vad det officiella namnet på nycklarna från biltema? Ibland verkar ringspärrnycklarna gå under namnet blocknycklar.
 
Jag kör med biltemas ringspärrnycklar, fast de mer normallånga, de funkar bra i de flesta fall, men ibland är de lite för klumpiga för att komma åt, då för man köra antingen med en vanlig fast blocknyckel, elller med hylsa. Är nycklarna så korta som på din bild får du nog ha en vanlig nyckel att dra åt/lossa med, för med de där får du nog inte moment nog i alla lägen.

Jag kör med en av kamasas större satser som servat mig mycket väl i många år nu, köpte till riktigt bra pris hos leju verktyg här i göteborg.

Du kan även kolla på verktygsboden efter ringspärrnycklar.
 
Smaksak, men personligen avskyr jag ledade nycklar! Och raka! Dom med 15 gr. vinklat skaft är överlägsna :)
Tror du kommer ångra kort skaft, all kraft försvinner!
Jag har Am-Pro's nycklar och de är helt ok. Brukar vara kampanj på Swedol ibland. Bahco's kan med lite tur hittas som kampanjvara på Jula :)

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Har hört att man skall vara lite försiktig med dessa spärrnycklar, när du skall ta i lite så skall du använda en fast nyckel...
 
Ni har nog rätt angående de korta nycklarna. De fåtal tillfällen då man inte kommer åt ordentligt med vanliga nycklar borde kunna täckas av med en miniskiftnyckel eller kråkfötter.

Jag tror också att jag kan klara mig med en mindre sats med de vanligaste dimensionerna, typ 8-16 mm Tanken är ju att täcka all den vanligaste mutterdragningen med mutterdragare och ringnycklar. En 10mm ledad ringspärrnyckel har jag redan. Kanske ska jag komplettera med en 2-3 lösa spärrnycklar av de vanligaste dimensionerna (11 och 12 mm?) och utöka allt efter som behovet uppstår? Problemet med det är väl mest att det är oekonomiskt (per nyckel) jämfört med att köpas ett helt set.
 
Biltemas grejer är bra men även Jula har prisvärda verktyg.
 
Om jag bara skulle ha en uppsättning ringspärrnycklar skulle valet bli 15 gradersvinklade, i andra hand raka och i sista hand de ledade. De sistnämnda är bra vid speciella tillfällen, men som generella nycklar är de två andra modellerna bättre enligt mina erfarenheter och användning.
 
Jag köpte hela räckan från 8-19 på biltema när jag köpte mina, dock var det slut på 18mm när jag köpte och den har jag saknat vid flera tillfällen, så jag kompletterade upp med den när jag var på biltema häromveckan. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med dom, jag ser ingen nackdelen med att dom är ledade, tvärtom har det gjort att jag kunnat använda dom i lägen där jag inte skulle kunna köra med en fast nyckel, när jag meckat med bilen.

Risken finns att om man bara köper ett urval, 13-15-17 t.ex. så bannar man sig själv när man står där med 12,18 och 19 skruv sen ;)
 
  • Gilla
dannan
  • Laddar…
13th Marine skrev:
[länk]
Jula har dem på Erbjudande lite emellanåt.

Har jag här hemma, har inte testat dem jättehårt, men de har fungerat till vad jag ska ha dem till.
Den här satsen ser fin ut också, och blir nog billigare än att köpa alla lösa på biltema, biltemas är ju iofs blocknycklar också, men det har man ju ändå. Sen är det en fråga om man föredrar ledat eller inte. Det var inget jag tänkte på när jag köpte på biltema, men som jag kommit att uppskatta väldigt mycket sen då jag kan använda dom i betydligt fler fall.

Men bachos set får det att rinna in mungipan ;)
 
Bahcos set är aningen klumpiga. Skulle hellre haft alla lösa storlekar. Beror ju iof på hur man jobbar och om man måste bära med sig allt.
 
raveper skrev:
Bahcos set är aningen klumpiga. Skulle hellre haft alla lösa storlekar. Beror ju iof på hur man jobbar och om man måste bära med sig allt.
Ok, dom såg smäckra ut på bilden annars tyckte jag. Jag har ju redan komplett sett lösa nycklar med led, så bachos skulle ju bli komplement för mig i så fall, som är lätt att ta med i sitt mjukfodral. Bra pris också kändes det som för komplett 8-19.
 
En aspekt är hur man "byter håll". Biltemas vänder man ju på om man ska lossa eller skruva åt, och då är det ju praktiskt att dom är ledade. Julas byter man håll på genom en liten spak. Den spaken kommer man åt ibland vid fel tillfälle, och då blir man irriterad. Å andra sidan kan biltemas variant vara rent farlig, om man har skruvat loss en mutter för långt och inte får bort nyckeln. Då kan man inte skruva tillbaka muttern, för man kommer inte åt att byta håll på nyckeln.

Smaksak vilket man föredrar, men kan vara värt att ha i åtanke när man ska köpa.
 
Redigerat:
Så gjorde jag en gång... Van vid mina med spärr men använde jobbets och drog så långt det gick och skulle sen dra tillbaks...

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Sats med 7 spärrnycklar för 199:-. Jula Art.nr: 132002.
132002-jpg.jpg
Visserligen Julas budgetmärke Hard Head, men borde väl ändå funka okej för sällananvändaren? Till det priset kan man ta att en nyckel går sönder - då kan man uppgradera till Biltemas lösa nycklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.