Idag har jag vässat våra diskussionsregler enligt följande:

4.4.1 Vi välkomnar nya medlemmar och behandlar dem väl.

4.4.2 Ingen fråga är en dum fråga. Alla har olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt givande svar, bara ignorera frågan.

4.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem, så har man ett problem även om du inte skulle tycka det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.

4.4.4 Svaret på en fråga är ALDRIG att säga till någon att googla för att hitta svaret. Har man ställt frågan här är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter och inte googles sökträffar.

Har du koll på resten av diskussionsreglerna? Friska upp minnet genom att läsa dem här https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
 
  • Gilla
fisgris8 och 22 till
  • Laddar…
Vill tillägga också att brott mot den här regeln leder till varning om 10 poäng. Vi moderatorer tar tacksamt emot hjälp i form av rapporter så att vi snabbare kan ta hand om ärendet.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Jag tror vi behöver lite förtydligande här::confused:

4.4.1:
Skall detta ske genom ett inlägg eller ett PM?
Hur länge räknas man som ny medlem?
Det finns idag över 100.000 medlemmar på BH, skall alla som inte hälsar på nya medlemmar få en varning, då tar det inte många timmar innan samtliga på BH är avstängda.

4.4.2
Vad är mervärdet med denna regel? det finns ju redan andra regler som pekar på att man ska bete sig sakligt och inte köra med personliga påhopp. Finns det ytterligare en dimension som inte täcks sedan tidigare?

4.4.3
Många är osäkra och frågar idag i ett inlägg om saker som dom uppfattar som ett möjligt problem. Om den visa massan på BH kan lugna frågeställaren att han inte har något problem så skall dessa medlemmar bestraffas av en varning. Är det då bättre att inte svara alls, hur glad blir då frågeställaren?

4.4.4
Att googla efter ett svar på en frågeställning är i många fall mycket mer effektivt än att någon ska Googla åt frågeställaren för att denne sedan ska skriva in svaret till frågeställaren. Det finns naturligtvis en skala på detta men som det är uttryckt nu så skall alla som skriver Google i ett inlägg straffas med 10p.
Som grädde på moset så vet vi ju att Google har en bättre resultatframställning än BH egna. Då BH inlägg nästan alltid hamnar väldigt högt på Googles resultatlista så använder jag iaf hellre Google när jag söker på BH än BH egna sökmotorer. (Det finns ytterligare en variant beskriven nedan)
Den största skillnaden mellan den riktiga Google och er variant är att man i riktiga google ser hur gammal tråden är, hur många inlägg och hur många medlemmar som skrivit. Jättestor hjälp när man ska välja tråd.
Om man skriver i Google Tex "stålspackel site:.byggahus.se" så får man den bättre listningen.

Eftersom jag med meningen ovan brutit mot 4.4.4 genom att hänvisa till Google så skall jag enligt regelboken nu få en varning. Jag tar den gärna då jag är säker på att många uppskattar mitt tipps trots att det bryter mot BH-lagen.
 
  • Gilla
Rejäl och 11 till
  • Laddar…
Vad innebär det att man får en varning om 10 poäng?
 
M
Jag tolkar 4.4.2 och 4.4.3 (de är väl snarlika?) som att det inte är ok att svara en fråga med "Varför frågar du, det ska ju hantverkaren/experten fixa åt dig" och därefter inte tillägga något konstruktivt. Lyckligtvis inte vanligt, men det förekommer ändå.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Kurtivan skrev:
Vad innebär det att man får en varning om 10 poäng?
Vårt varningssystem är upplagt så att man blir avstängd från forumet vid 100 varningspoäng.
 
Nimajneb skrev:
Jag tror vi behöver lite förtydligande här::confused:

4.4.1:
Skall detta ske genom ett inlägg eller ett PM?
Hur länge räknas man som ny medlem?
Det finns idag över 100.000 medlemmar på BH, skall alla som inte hälsar på nya medlemmar få en varning, då tar det inte många timmar innan samtliga på BH är avstängda.

4.4.2
Vad är mervärdet med denna regel? det finns ju redan andra regler som pekar på att man ska bete sig sakligt och inte köra med personliga påhopp. Finns det ytterligare en dimension som inte täcks sedan tidigare?

4.4.3
Många är osäkra och frågar idag i ett inlägg om saker som dom uppfattar som ett möjligt problem. Om den visa massan på BH kan lugna frågeställaren att han inte har något problem så skall dessa medlemmar bestraffas av en varning. Är det då bättre att inte svara alls, hur glad blir då frågeställaren?

4.4.4
Att googla efter ett svar på en frågeställning är i många fall mycket mer effektivt än att någon ska Googla åt frågeställaren för att denne sedan ska skriva in svaret till frågeställaren. Det finns naturligtvis en skala på detta men som det är uttryckt nu så skall alla som skriver Google i ett inlägg straffas med 10p.
Som grädde på moset så vet vi ju att Google har en bättre resultatframställning än BH egna. Då BH inlägg nästan alltid hamnar väldigt högt på Googles resultatlista så använder jag iaf hellre Google när jag söker på BH än BH egna sökmotorer. (Det finns ytterligare en variant beskriven nedan)
Den största skillnaden mellan den riktiga Google och er variant är att man i riktiga google ser hur gammal tråden är, hur många inlägg och hur många medlemmar som skrivit. Jättestor hjälp när man ska välja tråd.
Om man skriver i Google Tex "stålspackel site:.byggahus.se" så får man den bättre listningen.

Eftersom jag med meningen ovan brutit mot 4.4.4 genom att hänvisa till Google så skall jag enligt regelboken nu få en varning. Jag tar den gärna då jag är säker på att många uppskattar mitt tipps trots att det bryter mot BH-lagen.
4.4.1. Det handlar om en allmän attityd. Att en ny medlem som inte har 10 000 inlägg och kan jargongen här förtjänar ett ödmjukt och sakligt svar. Jag tror att de flesta förstår vad jag menar.

4.4.2 Mervärdet är att alla ska få svar på sina frågor. Vi hjälper varandra med såväl avancerade frågeställningar som väldigt enkla och grundläggande.

4.4.3 Tycker man själv att man har ett problem så har man det. Om jag t ex upplever att grannens barn skriker och lever rövare så att det är olidligt att vistas på min tomt och ber om tips i forumet hur jag ska åtgärda problemet, så är ju ett sakligt och hjälpande svar att berätta om ljuddämpande åtgärder, eller att man kanske kan prata med grannen. Inte att säga att man är dum i huvudet som upplever problemet.

4.4.4 Alla vet att man kan googla och förmodligen har man gjort det för att komma till oss från första början. Ställer man frågan hos oss, ska man få svar hos oss.
 
  • Gilla
Fjällgossen och 8 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Vårt varningssystem är upplagt så att man blir avstängd från forumet vid 100 varningspoäng.
Preskriptionstid? Rättare sagt, försvinner dessa varningspoäng efter en viss tid eller är det livstid som gäller?
 
Ja, de försvinner efter 6 månader.
 
Blir man avstängd på livstid eller upphör avstängningen samtidigt som man kommer under 100 poäng?
 
Avslöja inte för mycket nu Marlen, det finns alltid någon som kommer att utnyttja systemet!
("Hmmm, jag har råd att skriva två taskiga inlägg om medlemX nu, så kommer jag upp i 90 poäng. Sen väntar jag sex månader till och kan skriva 9 nya påhopp...") :sly:
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Jag förstår vad ni är ute efter och det är väl nobelt och något jag stödjer i sak. Har dock lite svårt att hantera denna uppsättning regler.

För det första känns de tre första punkterna helt redundanta, speciellt 4.4.2 och 4.4.3, är det någon som helst skillnad på dessa?

Marlen Eskilsson skrev:
Vårt varningssystem är upplagt så att man blir avstängd från forumet vid 100 varningspoäng.
Jag har svårt för sådana straffsystem generellt på forum, det motverkar liksom andan med ett forum (att få dela med sig med kunskap och uttrycka sina åsikter), om alla måste trippa fram på tå för att inte bli anmälda. Jag är också övertygad att detta kommer minska antalet inlägg på BH (säkert öka _andelen_ relevanta inlägg, vilket är bra, men antalet relevanta inlägg per tidsenhet kommer minska) vilket jag inte tror ni vill...

Dessutom har jag exakt samma fråga som Injonil ställde, hur hanteras dessa över tid? finns det ingen möjlighet till botgörelse kommer definitivt antalet inlägg minska. Dessutom är det våra gudfäder som kommer dra först. Det finns ingen chans / är förknippat med orimligt mycket tåtrippande att komma upp i 10K+ inlägg utan att vid 9 tillfällen trampa någon på tårna och bli anmäld för det. har man 9 varningar (90 varningspoäng) lär man ju sluta göra inlägg, eller så får man i sinom tid sin 10:e varning och då är det kört.

Själv gillar jag Mikael_L, benjamin (omöjligt att stava åt "rätt" håll), MathiasS osv. osv. etc. och skulle se det som en enorm förlust om dessa skulle försvinna (tja nu gäller väl inte detta retroaktivt, men sett till dessa personers höga inläggsfrekvens så blir det väl dessa som råkar mest illa ut ändå). Jag skulle tro att jag med mina ringa antal inlägg gjort tillräckligt mycket dåligt för att egentligen få farligt många varningar, men jag tror och hoppas ändå att jag bidragit så väldigt mycket mer...

Marlen Eskilsson skrev:
4.4.4 Alla vet att man kan googla och förmodligen har man gjort det för att komma till oss från första början. Ställer man frågan hos oss, ska man få svar hos oss.
Med avseende på detta tycker jag personligen du har en något naiv inställning. Jag tycker man på BH, precis som på alla andra forum, titt som sätt ser folk som är för lata för att söka (söka på BH såväl som på internet generellt) och hellre ställer samma fråga om och om igen. när exv. Benjamin (som exempel, denne har ju varit delaktig i denna tråd) för 5:e gången svarar på samma fråga tycker jag det inte bara är rimligt utan också nödvändigt att be användaren söka själv. Dessutom tror jag även frågeställaren förlorar på detta, exempel:

en frågeställare ställer en fråga som varit uppe en gång i veckan och som en sökning (med google, inte BH:s sökfunktion för den funkar nämligen inte bra) skulle hitta omedelbart. Skulle dessa regler appliceras blir effekten att " Har du inget sakligt givande svar, bara ignorera frågan." (4.4.2) varvid frågeställaren står helt utan svar (ingen orkar repetera än en gång och inte vågar svara "sök" eftersom man blir bestraffad), denne kanske aldrig gör en sökning och får aldrig den kunskap som faktiskt finns på BH.

Utan 4.4.4 svarar någon typ "har du provat google?" frågeställaren gör det, hittar alla tidigare trådar och blir en kunskap rikare (tack vare BH)

Jag tycker alltså:

1) skriv ihop de tre första som den enda punkt de egentligen är, typ:

"Vi välkomnar alla medlemmar och behandlar dem väl (not: varför ska vi bara behandla nya medlemmar väl?). Detta innebär att alla har rätt att få hjälp med sina problem, säger man att man har ett problem har man det. Det betyder att ingen fråga är en dum fråga, har du ingen sakligt givande svar, bara ignorera frågan"

2) strunta i google regeln, personligen tycker jag det är på gränsen till högmod att säga "Ställer man frågan hos oss, ska man få svar hos oss." är vi verkligen så grymma på BH att ingen annan kan ha något sakligt att tillföra? Det tror inte jag, och dessutom är just google överlägset BH:s sökfält (lustigt eftersom det är google-powered, och omvänt måste ni väl ta bort ev. instruktioner som förklarar sökfunktionen på BH, det är ju att referera till google ;) ). Dessutom är det ett curlingbeteende (vilket jag ogillar) som kommer göra att vissa kommer ställa frågor för att de inte orkar jobba, och därigenom förvänta sig att andra ska göra det åt dem (måste vara ett effektivt sätt att döda ett forums aktivitet)

3) ha ett system för botgörelse för ev. varningar (egentligen tycker jag inte ett kvantitativt varningssytem ska få finnas), preskriptionstid eller varför inte "varningspoängen får ej överstiga X % av en användares totala antal inlägg" eller nåt liknande. utan detta har ni instiftat ytterligare ett effektivt sätt att döda detta forums aktivitet.

/U

EDIT: skrev medan marlen postade om preskriptionstid, mina åsikter är fortsatt oförändrade.
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
M
Det är väl ok att svara "Den här frågan har redan behandlats i andra trådar, tex i den här xyz... Du hittar förmodligen bra svar där"..

Om du är för trött att svara, varför svara "har du försökt Google"?
 
ullberg
Micke64 skrev:
Om du är för trött att svara, varför svara "har du försökt Google"?
Nu vet jag inte om detta var riktat till mig, men min åsikt: därför att det är relevant information (frågeställaren kanske inte tror att det är så enkelt som att googla och har inte provat) som man kan ge utan stor kostnad, att själv faktiskt googla upp tråd(arna) xyz kan vara betydligt mer jobb, och jobb som inte någon annan ska göra åt frågeställaren (innan denne åtminstone provat).

Omvänt tycker jag det är fullt relevant för en frågeställare att skriva typ "jag har försökt söka, men hittar inget" (givet att det är sant då, men det antar jag), då förstår man att frågeställaren kanske använt fel sökord, och man kan välja mellan att tipsa om sökord (liten kostnad) och att faktiskt göra sökningen (större kostnad).

Det är givetis bättre att hjälpa till och göra sökningen (om man har tiden), och jag personligen svarar sällan "använd google" men jag har säkert svarat typ "det har varit uppe tidigare, prova att sök på A, B eller C".

/U
 
ullberg skrev:
Nu vet jag inte om detta var riktat till mig, men min åsikt: därför att det är relevant information (frågeställaren kanske inte tror att det är så enkelt som att googla och har inte provat) som man kan ge utan stor kostnad, att själv faktiskt googla upp tråd(arna) xyz kan vara betydligt mer jobb, och jobb som inte någon annan ska göra åt frågeställaren (innan denne åtminstone provat).
Jag håller inte med. Har ett ämne nyss varit uppe och jag läst den tråden så är det rätt lätt för mig att hitta tillbaka till den och länka. Orkar jag inte det så kan jag skippa att svara.
Jag tror att man kan utgå från att alla skribenter känner till google, men man kan inte utgå från att de i sina googlingar lyckas hitta samma trådar och internetsidor som jag själv vet finns i ämnet och tänker kan passa personen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.