Jag har samma lösning som du, lockbrädorna är kapade och plåten ligger mot innanliggande panel. Det går fan inte få tätt. Våran bärlina sitter dock på lockbrädorna så vi har en springa mellan panel och bärlina, så det rinner lite smidigare där än hos dig skulle jag tro. Jag har dock inte luskat ut om det är plåten som är otät eller om regnet tar sig in under plåten från taket och läcker in. Har tätat flera gånger, men det droppar in vid kraftig blåst och regn ändå.
 
E eddiw skrev:
Jag har samma lösning som du, lockbrädorna är kapade och plåten ligger mot innanliggande panel. Det går fan inte få tätt. Våran bärlina sitter dock på lockbrädorna så vi har en springa mellan panel och bärlina, så det rinner lite smidigare där än hos dig skulle jag tro. Jag har dock inte luskat ut om det är plåten som är otät eller om regnet tar sig in under plåten från taket och läcker in. Har tätat flera gånger, men det droppar in vid kraftig blåst och regn ändå.
Jag börjar misstänka att vattnet blåser upp på kanalplasttaket och blåser in under plåten och vidare ner på bärlina för att sedan leta sig neråt mellan bärlina och panel. Det regnade relativt mycket förra veckan dock utan blåst och taket höll helt tätt. Har tidigare trott att det är mellan panel och plåt som det inte håller tätt men börjar tveka kring det då det är så tydligt kopplat till hur mycket det blåser ( dvs vattnet blåser upp för skärmtaket och in mellan plåt och kanalplast)

Illustration av vägganslutning för tak med plåtslag och alu-butylband enligt instruktioner.

Enligt instruktionerna ska Alu butylband användas i den skarv som jag tror läcker. Idag har jag bara en silikonsträng mellan kanalplast och plåt, den har dessutom släppt från kanalplasten vilket gör det öppet i den skarven.

Får prova att täta den skarven och se om det fortfarande läcker
 
Si88 Si88 skrev:
Jag börjar misstänka att vattnet blåser upp på kanalplasttaket och blåser in under plåten och vidare ner på bärlina för att sedan leta sig neråt mellan bärlina och panel. Det regnade relativt mycket förra veckan dock utan blåst och taket höll helt tätt. Har tidigare trott att det är mellan panel och plåt som det inte håller tätt men börjar tveka kring det då det är så tydligt kopplat till hur mycket det blåser ( dvs vattnet blåser upp för skärmtaket och in mellan plåt och kanalplast)

[bild]

Enligt instruktionerna ska Alu butylband användas i den skarv som jag tror läcker. Idag har jag bara en silikonsträng mellan kanalplast och plåt, den har dessutom släppt från kanalplasten vilket gör det öppet i den skarven.

Får prova att täta den skarven och se om det fortfarande läcker
Jag har ingen tätning där alls därav misstänker jag att vattnet tar den vägen. Då jag ibland har vatten på bärlinan, vilket borde vara omöjligt då den sitter på lockbrädorna på huset så är det en stark misstanke här. :)
Skulle det rinna bakom plåten skulle det rinnna på fasaden, ej på lockbrädorna och då finns det ingen möjlighet att bärlinan nås för min del
 
Si88 Si88 skrev:
Jag börjar misstänka att vattnet blåser upp på kanalplasttaket och blåser in under plåten och vidare ner på bärlina för att sedan leta sig neråt mellan bärlina och panel. Det regnade relativt mycket förra veckan dock utan blåst och taket höll helt tätt. Har tidigare trott att det är mellan panel och plåt som det inte håller tätt men börjar tveka kring det då det är så tydligt kopplat till hur mycket det blåser ( dvs vattnet blåser upp för skärmtaket och in mellan plåt och kanalplast)

[bild]

Enligt instruktionerna ska Alu butylband användas i den skarv som jag tror läcker. Idag har jag bara en silikonsträng mellan kanalplast och plåt, den har dessutom släppt från kanalplasten vilket gör det öppet i den skarven.

Får prova att täta den skarven och se om det fortfarande läcker
Jag har ett liknande problem på mitt uterum och undrar därför hur det gick för dig? Löste det sig när du tätade ner mot kanalplasttaket eller fick firman komma och åtgärda det? Och hur gjorde de i så fall det?
 
Tror enda lösning långsiktigt är att få in plåt bakom panel. Som man gör med typ överbleck.

När man fräser spår rak in i befintlig panel leder det nog oftast till skadat trä i och med att man blottlägger rent trä på ytterst känsligt ställe.

I skrivandets stund håller jag på med exakt detta på ett typ 15 år gammalt uterum där träet i en sån här fräst skåra verkligen var genomrutten.

Tror det är värt att göra uterum med samma kvalitetstänk som man gör vid nybyggnation att hus.

Om det är ett uterum med trall som golv gör det väl kanske inte så mycket med några droppar vatten då och då utan det är snarare fasaden jag tänker på som far så illa.
Det var verkligen asjobbigt att byta panel ovan uterumstaket och det blir aldrig riktigt så bra som det skulle bli om man satte plåt innan man monterade panelen. Då skulle man även kunna dra ut kanske lite av vindpappen ovanpå taket som extra barriär mot väta. Den del av panelen som sitter bakom uterummets bärlina som till viss var rutten är också extremt svår att få bort.

Kul och intressant sida med massa spännande läsning för mig som är amatör +

Jag kanske inte gav svar på nått men då jag just nu håller på med exakt detta så ville jaga bara dela med mig av min nuvarande erfarenhet.

Allt gott
 
T tomas123 skrev:
Tror enda lösning långsiktigt är att få in plåt bakom panel. Som man gör med typ överbleck.

När man fräser spår rak in i befintlig panel leder det nog oftast till skadat trä i och med att man blottlägger rent trä på ytterst känsligt ställe.

I skrivandets stund håller jag på med exakt detta på ett typ 15 år gammalt uterum där träet i en sån här fräst skåra verkligen var genomrutten.

Tror det är värt att göra uterum med samma kvalitetstänk som man gör vid nybyggnation att hus.

Om det är ett uterum med trall som golv gör det väl kanske inte så mycket med några droppar vatten då och då utan det är snarare fasaden jag tänker på som far så illa.
Det var verkligen asjobbigt att byta panel ovan uterumstaket och det blir aldrig riktigt så bra som det skulle bli om man satte plåt innan man monterade panelen. Då skulle man även kunna dra ut kanske lite av vindpappen ovanpå taket som extra barriär mot väta. Den del av panelen som sitter bakom uterummets bärlina som till viss var rutten är också extremt svår att få bort.

Kul och intressant sida med massa spännande läsning för mig som är amatör +

Jag kanske inte gav svar på nått men då jag just nu håller på med exakt detta så ville jaga bara dela med mig av min nuvarande erfarenhet.

Allt gott
Jag kan bara intyga och inte nog bekräfta att det är ett måste att få in plåten så nära vindpappen det bara är möjligt. Jag har testat att spåra in en plåt och det kommer fortfarande in vatten via fasaden. Och jag har även försökt täta densamma utan någon egentlig framgång. En del i mitt problem är jag bytte fasaden sommaren innan jag byggde inglasningen :crysmile: Så man kliar sig en del i huvudet hur och om det går att lösa i efterhand :cool:
 
B blockqoute skrev:
Jag kan bara intyga och inte nog bekräfta att det är ett måste att få in plåten så nära vindpappen det bara är möjligt. Jag har testat att spåra in en plåt och det kommer fortfarande in vatten via fasaden. Och jag har även försökt täta densamma utan någon egentlig framgång. En del i mitt problem är jag bytte fasaden sommaren innan jag byggde inglasningen :crysmile: Så man kliar sig en del i huvudet hur och om det går att lösa i efterhand :cool:
Jo man håller sig för skratt vissa gånger man håller på med märkliga ”nödlösningar”. Det tar också sån himla tid både i tankekraft men även snickarkraft.

Däremot kan jag rekommendera en tätningsmassa jag nyligen testade och det är hör och häpna, Biltemas övermålningsbara silikon... Använt den mest runt fönster där det varit lite för stora springor och övergångar plåt mot fasad. Det är nått med konsistensen och hur den blir efter den stelnat jag gillar. Funkar väldigt bra att måla över. Hur den håller över tid återstår att se men än så länge. Peppar peppar... Har tidigare provat alla möjliga märken men denna var långt mycket bättre än jag någonsin trott. Priset är inte så dumt heller.
 
T tomas123 skrev:
Jo man håller sig för skratt vissa gånger man håller på med märkliga ”nödlösningar”. Det tar också sån himla tid både i tankekraft men även snickarkraft.

Däremot kan jag rekommendera en tätningsmassa jag nyligen testade och det är hör och häpna, Biltemas övermålningsbara silikon... Använt den mest runt fönster där det varit lite för stora springor och övergångar plåt mot fasad. Det är nått med konsistensen och hur den blir efter den stelnat jag gillar. Funkar väldigt bra att måla över. Hur den håller över tid återstår att se men än så länge. Peppar peppar... Har tidigare provat alla möjliga märken men denna var långt mycket bättre än jag någonsin trott. Priset är inte så dumt heller.
Den här: https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/silikon/silikon-2000018317 ?
 
B blockqoute skrev:
Den här: [länk] ?
Japp!
 
B blockqoute skrev:
Den här: [länk] ?
Använder även Tesa Sealing Tape Flex till massa saker inom tätning. Otroligt vad den sitter. Dyr men väl värd varje krona.
 
Bumpar tråden lite. Väldigt intressant läsning då vi placerade ett Willab Garden på vår trall för 1,5 år sedan.

Vi har sedan dess haft problem med att det läckt vid bärlinan. Otroligt irriterade med vattenfläckar på golvet och gjort att vi avvaktat med att installera el i rummet+utedelen.

Efter en galet nordanvind-blåsig+regnig natt med slagregn rak mot panelen ovan uterummet var fuktfläckarna på golvet större och jag anade oråd.
(Huset är placerat framför en äng och sjö med altanen i söderläge)

Kröp upp på den alldeles för lilla kattvinden och såg att vatten tagit sig in via spikläkten och skarvar på panelen, vattnet har sedan runnit ner i luftspalten, luftspalten som jag efter lite googlande heter luftspalt(nej jag är ingen byggare) saknade avrinningsmöjlighet i underkant och visade sig vara ett lock som är synligt i uterummet där det nu kom ut vatten.

Då väcktes vreden.
Nu ska det bli rätt och tätt!

Trädäck med svart staket och röda linjer mot en delvis molnig himmel vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bild innan sidan i nedre kant blev färdig men hade ingen annan på panelen och övre plåten)

Planen, (framtagen med plåtslagare) är nu att:

- Ta bort plåten ifrån Willab Garden.
(Väldigt märklig plåt med en kant ovan som man ska fylla med tätning men resulterar bara i stillastående vatten)
- Tejpa med byggtejp som fäster extremt bra på kanalplast på taket och upp en bit på träfasaden så avrinning blir korrekt med eventuellt inkommande vatten som vill ner mellan fasad och bärlina.
- Sätta en ny plåt som vilar på kanalplasten som täcker längre ner än Willabs egna, denna rekommenderas vara vit pga värme.
- Sätta fasadplåt över hela träfasaden, hela vägen bort, detta för att säkerställa att vi klarar nordligt slagregn.
Fönster med bruna persienner och mörk sidkant, minimalistisk stil.
(Bild för inspiration)
- Nya krönplåtar behövs, då tejpar dem även under dessa så det inte läcker därifrån, tak-pappen byttes förra året)

Vad tror ni?
Blir det rätt och tätt?

/Nik
 
Redigerat:
Nikpil Nikpil skrev:
Bumpar tråden lite. Väldigt intressant läsning då vi placerade ett Willab Garden på vår trall för 1,5 år sedan.

Vi har sedan dess haft problem med att det läckt vid bärlinan. Otroligt irriterade med vattenfläckar på golvet och gjort att vi avvaktat med att installera el i rummet+utedelen.

Efter en galet nordanvind-blåsig+regnig natt med slagregn rak mot panelen ovan uterummet var fuktfläckarna på golvet större och jag anade oråd.
(Huset är placerat framför en äng och sjö med altanen i söderläge)

Kröp upp på den alldeles för lilla kattvinden och såg att vatten tagit sig in via spikläkten och skarvar på panelen, vattnet har sedan runnit ner i luftspalten, luftspalten som jag efter lite googlande heter luftspalt(nej jag är ingen byggare) saknade avrinningsmöjlighet i underkant och visade sig vara ett lock som är synligt i uterummet där det nu kom ut vatten.

Då väcktes vreden.
Nu ska det bli rätt och tätt!

[bild]
(Bild innan sidan i nedre kant blev färdig men hade ingen annan på panelen och övre plåten)

Planen, (framtagen med plåtslagare) är nu att:

- Ta bort plåten ifrån Willab Garden.
(Väldigt märklig plåt med en kant ovan som man ska fylla med tätning men resulterar bara i stillastående vatten)
- Tejpa med byggtejp som fäster extremt bra på kanalplast på taket och upp en bit på träfasaden så avrinning blir korrekt med eventuellt inkommande vatten som vill ner mellan fasad och bärlina.
- Sätta en ny plåt som vilar på kanalplasten som täcker längre ner än Willabs egna, denna rekommenderas vara vit pga värme.
- Sätta fasadplåt över hela träfasaden, hela vägen bort, detta för att säkerställa att vi klarar nordligt slagregn.
[bild]
(Bild för inspiration)
- Nya krönplåtar behövs, då tejpar dem även under dessa så det inte läcker därifrån, tak-pappen byttes förra året)

Vad tror ni?
Blir det rätt och tätt?

/Nik
Jag har svårt att se hela bilden du beskriver. Framförallt det där med tejpen funderar jag på vad den tillför. Men det låter onekligen som att det kommer bli tätt iaf. Tänk dock på att kanalplasttaket kommer skifta i storlek beroende på temperatur, varmt=större, kallt=mindre.

Men oavsett hur du gör egentligen så tror jag nyckeln är att få en plåt som går hela vägen från kanalplasttaket och upp under vindskiveplåten du har längst upp på fasaden. Plåten på fasaden ska i sin tur sträcka sig ÖVER en ståndplåt (plåt mellan taket och fasaden). Den nya ståndplåten bör gå upp någon decimeter under fasadplåten. Och ståndplåten bör gå ut 1,5-2 decemeter på kanalplasttaket. Tänk också på att täta mellan ståndplåten och kanalplasttaket så inte vatten tränger upp balvägen.

Personligen skulle jag nog valt en slät plåt på fasaden då det inte ser ut att vara så långt. Men en plåt med profil bör fungera också. Mer tycke och smak.
 
B blockqoute skrev:
Jag har svårt att se hela bilden du beskriver. Framförallt det där med tejpen funderar jag på vad den tillför. Men det låter onekligen som att det kommer bli tätt iaf. Tänk dock på att kanalplasttaket kommer skifta i storlek beroende på temperatur, varmt=större, kallt=mindre.

Men oavsett hur du gör egentligen så tror jag nyckeln är att få en plåt som går hela vägen från kanalplasttaket och upp under vindskiveplåten du har längst upp på fasaden. Plåten på fasaden ska i sin tur sträcka sig ÖVER en ståndplåt (plåt mellan taket och fasaden). Den nya ståndplåten bör gå upp någon decimeter under fasadplåten. Och ståndplåten bör gå ut 1,5-2 decemeter på kanalplasttaket. Tänk också på att täta mellan ståndplåten och kanalplasttaket så inte vatten tränger upp balvägen.

Personligen skulle jag nog valt en slät plåt på fasaden då det inte ser ut att vara så långt. Men en plåt med profil bör fungera också. Mer tycke och smak.
Tack för svar!
Summa sumarum är väl att 2 ”missar” har skett. Miss 1, som är vanlig tydligen, läckage mellan ståndplåt, fasad och bärlina.
Resultat = Läckage ner på trallen.
Miss 2, läckage i fasadens panel och luftspalt (som är normalt vid slagregn) resultat = Läckage ner på trallen (förhoppningsvis bara trallen)

Du lär mig ett nytt ord: ståndplåt.
Jag tror det är det jag beskriver i detta stycke:
”- Sätta en ny plåt som vilar på kanalplasten som täcker längre ner än Willabs egna, denna rekommenderas vara vit pga värme.”

Så ståndplåt under fasadplåt är med i planen!
Under ståndplåten en extra-extra försäkring tejp inunder som förhindrar att vatten som trycks upp på taket vid hårt regn upp under plåten rinner ner vid bärlinan.

Fråga: Vet ni om det finns ståndplåt med gummikant som hamnar mot kanalplast-taket.
 
Redigerat:
Nikpil Nikpil skrev:
Tack för svar!
Summa sumarum är väl att 2 ”missar” har skett. Miss 1, som är vanlig tydligen, läckage mellan ståndplåt, fasad och bärlina.
Resultat = Läckage ner på trallen.
Miss 2, läckage i fasadens panel och luftspalt (som är normalt vid slagregn) resultat = Läckage ner på trallen (förhoppningsvis bara trallen)

Du lär mig ett nytt ord: ståndplåt.
Jag tror det är det jag beskriver i detta stycke:
”- Sätta en ny plåt som vilar på kanalplasten som täcker längre ner än Willabs egna, denna rekommenderas vara vit pga värme.”

Så ståndplåt under fasadplåt är med i planen!
Under ståndplåten en extra-extra försäkring tejp inunder som förhindrar att vatten som trycks upp på taket vid hårt regn upp under plåten rinner ner vid bärlinan.

Fråga: Vet ni om det finns ståndplåt med gummikant som hamnar mot kanalplast-taket.
Japp, det är ståndplåt :)

Vet inte hur det är med gummilist. Jag skulle rekommendera en plåtslagare som gör en ståndplåt enligt den standard som finns framtagen. Alltså blockar en åt dig enligt konstens alla regler. Sen borde en plåtslagare veta hur den ska fästas så bra som möjligt ner i kanalplasttaket. Av egen erfarenhet så går det att skruva med takskruv ner i de vita skarvarna på Willabs tak. Då får du ner ståndplåten så gott det går mot taket. Men eftersom de vita skarvarna sticker upp en bit ovanför själva kanalplastbitarna så kommer du behöva täta under ståndplåten, mellan undersidan på ståndplåten och kanalplasttaket. För att undvika att vattnet tränger in fel väg. I mitt fall har en hel del silikon använts misstänker jag. Och det håller tätt :)
 
B blockqoute skrev:
Japp, det är ståndplåt :)

Vet inte hur det är med gummilist. Jag skulle rekommendera en plåtslagare som gör en ståndplåt enligt den standard som finns framtagen. Alltså blockar en åt dig enligt konstens alla regler. Sen borde en plåtslagare veta hur den ska fästas så bra som möjligt ner i kanalplasttaket. Av egen erfarenhet så går det att skruva med takskruv ner i de vita skarvarna på Willabs tak. Då får du ner ståndplåten så gott det går mot taket. Men eftersom de vita skarvarna sticker upp en bit ovanför själva kanalplastbitarna så kommer du behöva täta under ståndplåten, mellan undersidan på ståndplåten och kanalplasttaket. För att undvika att vattnet tränger in fel väg. I mitt fall har en hel del silikon använts misstänker jag. Och det håller tätt :)
Kanon, då är vi överens!

På kortsidan har jag petat inunder en tätningslist man har med ”vågig” kanalplast, där jag tog bort ”vågorna”. Detta gjorde faktiskt att det blev tätt där, enklare att peta in nått som inte kladdar.

Men ska kolla med plåtis hur han tänker med ståndplåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.