Jag satt och funderade på vilken plasmaskärare jag skulle köpa förra veckan... Nu har det gått och metastaserat till att jag har börjat fundera om jag ska lägga pengarna i en plasmaskärare eller om jag ska få igång gasskärningsutrustningen som jag har.

Med tanke på min budget är ca 5-600 € och att det är lite svårt med begagnat också på plasmamarknaden, även de få begagnade kvalitetsskärare man hittar ligger mera mot 1000€ än 500€ fastän det är stora 90 tals klumpar.... Så jag kan antingen köpa en Stahlwerk skärare från ebay, den skär upp till 25mm och bra också enligt de bilder jag såg på maskinisten forumet av en användare där.

Eller så tar jag ibruk en av mina X11 brännare och skaffar propanmunstycke till skärsatsen. Jag har ju redan gasol så jag behöver bara syre. Priset blir ungefär samma för alla delar och en syrgasflaska på 10-11L. Jag kan köpa en 11L @ 200bar bytesflaska för 349€, sen 50-60 euro att byta in därefter. Det är ALbee så regulatorn är inbyggd i priset. Bakslagsskydd måste jag köpa separat så 100€ till. Då är vi på 450€ redan + nya munstycken + syreslang + kopplingar.

Fördel gasol. Ingen praktisk övre gräns på godstjocklek.
Fördel gasol. Inget kinatillverkar elektroniskt som kan gå sönder.
Fördel gasol. Kan hårdlöda också med detta.
Fördel gasol. Det blir mycket lättare att ta ibruk acetylen sen om jag vill.
Fördel gasol. Jag kan köpa en mindre plasmaskärare istället för en bautamaskin som klarar grova tjocklekar då jag har gas.
Nackdel gasol. Skär inte lika fint som varesig plasma eller acetylen. Och duger det till tunnplåt alls, dvs under 3mm?
Nackdel gasol. Går igenom mycket syrgas jämför med acetylen, blir väl en stående kostnad.

Fördel plasma. Behöver inga farliga gastuber, behöver bara el och tryckluft.
Fördel plasma. Allting är i ett paket och jag behöver bara köpa det vs. bygga och renovera eget kitt.
Fördel plasma. Inte begränsad till svartstål utan skär andra material.
Fördel plasma. Klarar av tunnplåt och gör förmodligen finare skär på mindre tjocklekar med liten värmeutveckling.
Nackdel plasma. Om något går sönder kan jag inte fixa det själv, garanti 7 år men måste skickas till tyskland om något händer. Efter garantin går blir det en tråd på forumet om "min plasma är död - felsökning"...
Nackdel plasma. Klassad som max 25mm. Jag kan enkelt tänka på material i min verkstad som är tjockare än så och vissa har jag ingen praktisk metod att kapa dom med.
 
Hur mycket beräknar du att behöva skära?

Jag tycker det är värt mycket att kunna värma detaljer för att böja/vinkla/räta dem, hårdlödningen inte minst, det räcker väldigt ofta för att reparera saker.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag satt och funderade på vilken plasmaskärare jag skulle köpa förra veckan... Nu har det gått och metastaserat till att jag har börjat fundera om jag ska lägga pengarna i en plasmaskärare eller om jag ska få igång gasskärningsutrustningen som jag har.

Med tanke på min budget är ca 5-600 € och att det är lite svårt med begagnat också på plasmamarknaden, även de få begagnade kvalitetsskärare man hittar ligger mera mot 1000€ än 500€ fastän det är stora 90 tals klumpar.... Så jag kan antingen köpa en Stahlwerk skärare från ebay, den skär upp till 25mm och bra också enligt de bilder jag såg på maskinisten forumet av en användare där.

Eller så tar jag ibruk en av mina X11 brännare och skaffar propanmunstycke till skärsatsen. Jag har ju redan gasol så jag behöver bara syre. Priset blir ungefär samma för alla delar och en syrgasflaska på 10-11L. Jag kan köpa en 11L @ 200bar bytesflaska för 349€, sen 50-60 euro att byta in därefter. Det är ALbee så regulatorn är inbyggd i priset. Bakslagsskydd måste jag köpa separat så 100€ till. Då är vi på 450€ redan + nya munstycken + syreslang + kopplingar.

Fördel gasol. Ingen praktisk övre gräns på godstjocklek.
Fördel gasol. Inget kinatillverkar elektroniskt som kan gå sönder.
Fördel gasol. Kan hårdlöda också med detta.
Fördel gasol. Det blir mycket lättare att ta ibruk acetylen sen om jag vill.
Fördel gasol. Jag kan köpa en mindre plasmaskärare istället för en bautamaskin som klarar grova tjocklekar då jag har gas.
Nackdel gasol. Skär inte lika fint som varesig plasma eller acetylen. Och duger det till tunnplåt alls, dvs under 3mm?
Nackdel gasol. Går igenom mycket syrgas jämför med acetylen, blir väl en stående kostnad.

Fördel plasma. Behöver inga farliga gastuber, behöver bara el och tryckluft.
Fördel plasma. Allting är i ett paket och jag behöver bara köpa det vs. bygga och renovera eget kitt.
Fördel plasma. Inte begränsad till svartstål utan skär andra material.
Fördel plasma. Klarar av tunnplåt och gör förmodligen finare skär på mindre tjocklekar med liten värmeutveckling.
Nackdel plasma. Om något går sönder kan jag inte fixa det själv, garanti 7 år men måste skickas till tyskland om något händer. Efter garantin går blir det en tråd på forumet om "min plasma är död - felsökning"...
Nackdel plasma. Klassad som max 25mm. Jag kan enkelt tänka på material i min verkstad som är tjockare än så och vissa har jag ingen praktisk metod att kapa dom med.
Jag är nöjd med min Stahlverk 3-fas på 60 A https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-374#post-3169090
Vill minnas att den ryms väl inom din budget och att den bara klarar upp till 24 mm har jag inte känt som någon begränsning hittills, med det skärdjupet klarar man att kapa vilka profiler som helst. Begränsningen blir för solidmaterial och där passar nog ändå bandsåg oftast bättre. En stor fördel i att det bara är att lägga upp materialet och hålla in avtryckaren, så enkelt, ingen uppstart :cool:
 
Stahlwerk modellen jag kollar på är deras 70A version så lite större modell. Men den är inom min budget också.

C corre skrev:
Hur mycket beräknar du att behöva skära?

Jag tycker det är värt mycket att kunna värma detaljer för att böja/vinkla/räta dem, hårdlödningen inte minst, det räcker väldigt ofta för att reparera saker.
Nå jag har ganska stor bit 10mm plåt, typ 1kvm värt, som ska skäras upp till rektanglar för ett projekt. Jag har också diverse tjockare plåtar och rund och fyrktantsstänger som är upp till 100mm tjocka. Vissa går att bandsåga men vissa som en stor 30mm platta jag har skulle förmodligen behöva skäras. Det blir nog så jag kommer skära nu som då eftersom jag ofta har ett behov att kapa upp större metall bitar till mindre för vidare behandling i fräsen eller svarven.

Egentligen kommer jag väl med tiden skaffa både plasma och gasolskärare och förmodligen en acetylentub.


.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Stahlwerk modellen jag kollar på är deras 70A version så lite större modell. Men den är inom min budget också.



Nå jag har ganska stor bit 10mm plåt, typ 1kvm värt, som ska skäras upp till rektanglar för ett projekt. Jag har också diverse tjockare plåtar och rund och fyrktantsstänger som är upp till 100mm tjocka. Vissa går att bandsåga men vissa som en stor 30mm platta jag har skulle förmodligen behöva skäras. Det blir nog så jag kommer skära nu som då eftersom jag ofta har ett behov att kapa upp större metall bitar till mindre för vidare behandling i fräsen eller svarven.

Egentligen kommer jag väl med tiden skaffa både plasma och gasolskärare och förmodligen en acetylentub.


.
Ja, det beror väl lite på bandsågens utformning. Tror jag skulle kunna såga fram som mest ca 10 cm breda remsor av en stor 30 mm tjock plåt med den lilla bandsågen.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Stahlwerk modellen jag kollar på är deras 70A version så lite större modell. Men den är inom min budget också.



Nå jag har ganska stor bit 10mm plåt, typ 1kvm värt, som ska skäras upp till rektanglar för ett projekt. Jag har också diverse tjockare plåtar och rund och fyrktantsstänger som är upp till 100mm tjocka. Vissa går att bandsåga men vissa som en stor 30mm platta jag har skulle förmodligen behöva skäras. Det blir nog så jag kommer skära nu som då eftersom jag ofta har ett behov att kapa upp större metall bitar till mindre för vidare behandling i fräsen eller svarven.

Egentligen kommer jag väl med tiden skaffa både plasma och gasolskärare och förmodligen en acetylentub.


.
Då låter det som att ekonomin lutar åt en plasma ändå, det går rätt mycket gas för att skära så mycket, och två ox-tubbyten senare har du förbrukat några tio€ i slitagedelar på plasman...
 
Jo men plasman klarar inte alla de bitar jag behöver skära. 10mm plåten klarar den galant men tjockare gods börjar det bli lite sisådär med. Men det lutar faktiskt åt plasma hållet att börja med. Då har jag tid att fixa med alla gasdelar och sprida ut inköpen över tid.

Så skärbrännare kommer förr eller senare. Men kanske det är bäst att börja med plasma som du säger.... Jag har inte mycket hum om hur mycket syre det går åt, men gasolförbrukningen lär vara en droppe i havet. Det lär inte gå åt mera syre vid skärning med gasol än med acetylen, bara litet då man man måste förhetta lite mera.

I Finland kan man få tag i större flaskor än 11 liter, finns ett företag i Brahestad som säljer och fyller köpesflaskor och skickar över landet med bussgods, har tänkt jag köper svetsgas av dom i framtiden, byter till 20 liters flaskor istället. Jag tror man kanske kan fylla dom lokalt i Vasa hos Woikoski men dom kan skickas tillbaka för påfyllning också. Dom har också syre och acetylen men frakten går inte med bussgods, har frågat om priser iallafall.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Ja nu blev jag trött på att fundera. Stahlwerk 70A inköpt. Hoppas den inte ger mig problem.
 
  • Gilla
kristofo och 5 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ja nu blev jag trött på att fundera. Stahlwerk 70A inköpt. Hoppas den inte ger mig problem.
Härligt! :D
 
Fast jag köpte plasman så funderar jag ännu på gas. Jag hade hunnit fråga en säljare innan och dom gav mig ett erbjudande igår med ett pris på 700 euro för en 20l syreflaska och en 20l acetylenflaska. Och då är det alltså ägarflaskor.

Lite mera sökande på det för jag undrade hur skulle jag få dom fyllda isåfall, trodde det tog slut på 70 talet tack vare monopol-AGA... Men uppenbarligen har vi ett företag i Finland, Woikoski som både hyr flaskor, säljer 5/10 liters bytesflaskor, men även större flaskor att friköpa och dom fyller andras friköpta flaskor.

Väldigt intressant tycker jag, att det är möjligt att äga flaskor igen. I Finland iallafall. Och vid 350 per flaska kostar dt lika mkt som en 10L pantflaska som man byter ut. Att fylla syrgas flaskan är bara runt 60 euro jämfört med 55 för inbyte av en 10l flaska.

Har inte precis budgeten för något sånt nu, men fann det intressant nog att jag ville dela med mig.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.