Hade tänkt att införskaffa en bra sticksåg inför sommarens alla byggprojekt och skulle gärna vilja ha rekommendationer på bra prisvärda sticksågar som duger gott åt hemma fixande.
Har i dagsläget en tung, seg B & D av röd modell, som nig har sju-åtta år på nacken o inte direkt gör någon glad.
Är det rimligt att få en bra såg för runt tusenlappen, eller bör man gå upp i pris?

Alla tips mottages med stor tacksamhet.
 
köp en begagnad bosch gst alternativt festool.
Då får du raka snitt och den gör dig glad.Kan du komma över runt tusenlappen om du letar lite på blocket/tradera
 
Bosch gst85pe lr 135 är mina tips.
Fyndade själv en 85:a ny i låda för 1090:- ink frakt på tradera!
 
Får du tag i en begagnad Bosch 135:a (limpan), slå till direkt.
 
Dock så är det viktigaste är att ha bra blad i sticksågen, och inget lågpris skräp,
Det nästan omöjligt att såga rakt med lågpris blad.
 
Duabhuset.se har en gst135 med 100 blad för 2300. Jag har en makita 4351 som jag är mycket nöjd med. Går att beställa fär 120 pund från axminster.
 
Håller med föregående talare om bladkvaliten. OERHÖRT viktigt.
Dåliga blad kan få vilken kvalitetsstickis som helst att ge samma usla resultat som en stickis för 450 kronor.
 
Framför allt kan man fundera på om det är 100 likadana sågblad? Som jag ser det behöver man en dröse olika blad för olika ändamål.
 
Jag har ingen erfarenhet av bladen så drar tillbaka det förslaget.
 
Hur är det med deWalts sticksågar?
 
hedde skrev:
Hur är det med deWalts sticksågar?
De ligger några divisioner under Bosch blå, Festool och Makita. Generellt är de mer klumpiga, sämre bladstyrning, tyngdpunkt och så vidare. I alla fall de jag fått prova.
 
Binesh skrev:
De ligger några divisioner under Bosch blå, Festool och Makita. Generellt är de mer klumpiga, sämre bladstyrning, tyngdpunkt och så vidare. I alla fall de jag fått prova.
Då fortsätter jag att hålla utkik efter de modellerna istället. Är de tre märkena likvärdiga, eller är det någon av dom som sticker ut från mängden, om ni ursäktar uttrycket. :)
 
Man kan skriva flera sidor om dessa tre men kortfattat är det så här:
folket på forumet gillar Bosch gst 135, mest för att den är förmodligen stabilast och har riktigt bra bladstyrning.
Jag föredrar Festool för att den är smidigare och lättare. Sågar tillräckligt bra.
Vissa föredrar Makita då den vibrerar minst av de tre och känns behagligt att köra med.
 
Jag är väldigt nöjd med min AEG som Claes Olsson kastade efter mig för ett tag sen. (Finns en jättetråd om den aktuella rean.) Jag hade med den hem till en kompis och byggde hönshus. Han har själv en 135:a och jag sågade lite med den först men jag gick faktiskt och hämtade AEG:n i bilen för att den är så mycket smidigare. Jag tyckte faktiskt att snitten blev bättre också. Bladet som satt i Boschen hade förvisso sett sina bästa dar så det kan ha med saken att göra.

AEG:n är hursomhelst en mycket prisvärd sticksåg (speciellt när den reades) och mer än 500:- extra för att komma upp till en 135:a skulle inte jag lägga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.