Hej,

Fick till min stora förvåning en räkning från bostadsrättsföreningens besiktningsman för en slutbesiktning på strax under 13000:-. Jag hade nog räknat med ungefär hälften. Priset har inte förhandlats av mig som beställare av renoveringen, utan av bostadsrättsföreningen som kräver en slutbesiktning på alla arbeten i fastigheten. Är det en skälig prislapp för en slutbesiktning?

Besiktningsmannen var i min bostad i ungefär 20-30 minuter och har därefter skrivit/skickat ut protokollet samt mottagit bilder på en åtgärdad brist som blev godkänd. Transportkostnad till Stockholm innerstad ska vara inkluderad. Omfattningen kan ni se nedan. Besiktningsmannen är RISE certifierad.

Saxat från protokollet:
Dokumentutdrag som visar besiktningsprotokollet med "Slutbesiktning" och besiktningens omfattning för en lägenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Carlfile
  • Laddar…
E elkongo skrev:
Hej,

Fick till min stora förvåning en räkning från bostadsrättsföreningens besiktningsman för en slutbesiktning på strax under 13000:-. Jag hade nog räknat med ungefär hälften. Priset har inte förhandlats av mig som beställare av renoveringen, utan av bostadsrättsföreningen som kräver en slutbesiktning på alla arbeten i fastigheten. Är det en skälig prislapp för en slutbesiktning?

Besiktningsmannen var i min bostad i ungefär 20-30 minuter och har därefter skrivit/skickat ut protokollet samt mottagit bilder på en åtgärdad brist som blev godkänd. Transportkostnad till Stockholm innerstad ska vara inkluderad. Omfattningen kan ni se nedan. Besiktningsmannen är RISE certifierad.

Saxat från protokollet:
[bild]
Vad står i stadgarna om detta? Känns saftigt. Skrev du något avtal med besiktningsmannen innan?
 
  • Gilla
Gbg46
  • Laddar…
Claes Sörmland
Frågan är väl precis som anges ovan vilket avtal du har med besiktningsföretaget. Hur har du beställt tjänsten och vilket pris avtalades det om? Fanns ett avtal om priset?
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan är väl precis som anges ovan vilket avtal du har med besiktningsföretaget. Hur har du beställt tjänsten och vilket pris avtalades det om? Fanns ett avtal om priset?
Avtalet finns mellan föreningen och företaget, som medlem har jag inte på förhand fått någon prisbild.
 
  • Wow
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Lägg upp stadgarna så får vi läsa. Inte solklart att föreningen kan tvinga dig att betala. Det kan strida mot Brf-lagen.
 
  • Gilla
DataJonny och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad står i stadgarna om detta? Känns saftigt. Skrev du något avtal med besiktningsmannen innan?
I stadgarna står det enbart att en slutbesiktning måste ske med föreningens avsedda besiktningsman efter avslutad renovering.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Står det inte något om vem som ska betala besiktningen ?
 
  • Gilla
LinusPe och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg upp stadgarna så får vi läsa. Inte solklart att föreningen kan tvinga dig att betala. Det kan strida mot Brf-lagen.
Misstänker att det är denna del som är relevant:
Närbild av ett dokument med text om förbud mot ombyggnad utan styrelsens godkännande och krav på myndighetslov.
 
  • Wow
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Står det inte något om vem som ska betala besiktningen ?
Ja, stadgarna säger att medlemmen ska betala, så det är jag OK med men kostnaden blev hög i förhållande till arbetsinsatsen.

Det är förövrigt inte en bostadsrättsförening utan en bostadsförening.
 
  • Gilla
Joly99
  • Laddar…
Jag är osäker på om stadgarna trumfar lagen i detta fall. Den kanske någon bättre påläst medlem kan svara på.
 
  • Gilla
prinslfons och 2 till
  • Laddar…
Priset låter oskäligt. Jag skulle börja med att efterfråga en specificerad faktura där t.ex. timmar med dagboksanteckningar framgår samt även verifikationer för utgifter såsom resor m.m.

Om inte annat för att det är ganska fult att utnyttja någon som är i beroendeställning som TS är. Han måste utföra besiktningen enligt stadgarna, men har ingen kontroll över vem som utför det eller vad det får kosta.
Stämmer väl med definitionen av Ocker.
 
  • Gilla
Jojo21 och 35 till
  • Laddar…
Jag får tillägga att när TS begär specifikationen så nämn inte att du på något sätt bestrider eller motsätter dig priset utan att du helt enkelt vill verifiera att allt är korrekt.

Jag skulle tro att besiktningsmannen får svårt att motivera priset med hänsyn till det som nämnts här.
 
  • Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E elkongo skrev:
Misstänker att det är denna del som är relevant:
[bild]
Oj, det var rejält olagliga stadgar. Dags för en liten stadgeändring till nästa stämma så att ni börjar följa bostadrättslagen.
 
  • Gilla
redep och 20 till
  • Laddar…
Du kan även bestrida fakturan då du inte beställt besiktningen själv. Du är alltså inte part här. Om du tycker 50% är skäligt kan du informera besiktningsmannen om detta. Vore jag du skulle jag läsa på lagen och se om föreningen verkligen kan ställa dessa krav. En normal förening nöjer sig med intyg från firman som renoverat….
 
  • Gilla
redep och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror du borde fundera på vem som är avtalspart här.

Om du har beställt tjänsten så har det skett utan avtal om priset. Du ska då betala enligt regleringen i konsumenttjänstlagen. I sammanfattning så ska du betala vad en sån här tjänst kostar på din lokalmarknad och besiktningsföretaget ska fakturera dig sitt vanliga belopp som ska vara i paritet med vad deras konkurrenter tar på lokalmarknaden.

Om du inte har beställt tjänsten utan BRFen har gjort det så ska de betala tjänsten. Konsumenttjänstlagen gäller inte mellan dessa parter. De ska betala det pris som de har avtalat om. Sen kan man ju föreningen begära kostnaden av dig i ett andra steg. Din motpart blir då föreningen, inte besiktningsföretaget.
 
  • Gilla
Astrokane och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.