S
thomasx skrev:
Nja, nu tog du väl ändå i lite. Tråden hade 26 svar innan ditt och typ 25 av dem förordade något annat än ett skriftligt bestridande. Missade du alla de svaren? ;)

Sedan är det så att det är viktigt att inte glömma bort att göra ett formellt bestrida inom skälig tid, om det nu inte löser sig den smidiga vägen. Så det är väl bara bra att det påtalas, bestridandet är en del i processen.
Ja, du har nog rätt. Jag lusläste igenom och missade alla bra förslag han fått :wow:
 
Marlen Eskilsson skrev:
Förstår jag det rätt att när ni diskuterade uppdraget i förväg, så skulle det kosta 350 kr + moms per timma och att han skulle använda lyftanordning och traktor?

Jag förstår att du känner dig besviken då, när han dök upp med medhjälpare som han också tog betalt för per timma istället. Han borde ju ha sagt att det krävs två personer för uppdraget i förväg.

Jag tycker inte att du behöver skämmas för att betala det som i har kommit överens om och bestrida resten av fakturan.
350 kr + moms per timma för 2 man och traktor. Vilket år hände det här!
 
BerraBo skrev:
350 kr + moms per timma för 2 man och traktor. Vilket år hände det här!
Fast diskussionen handlar väl delvis om det verkligen hade behövt vara två man, ifall han hade haft med lämplig lyftutrustning, som de hade diskuterat.

Jag misstänker att man kanske behöver vara två man även om man har någon form av kran.
 
hempularen skrev:
Fast diskussionen handlar väl delvis om det verkligen hade behövt vara två man, ifall han hade haft med lämplig lyftutrustning, som de hade diskuterat.

Jag misstänker att man kanske behöver vara två man även om man har någon form av kran.
Det jag menar är att timpris på 350:- är rimligen rabatterat så då får man kanske vara lite flexibel åt andra hållet också när det gäller 2 man.
Det är ju alltid problem då man inte gjort klart innan vad som gäller. Brukar kallas läropengar.
 
Så har inte jag förstått det. Det var inget tal om att de skulle vara två man, utan en man med redskap.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Så har inte jag förstått det. Det var inget tal om att de skulle vara två man, utan en man med redskap.
Min poäng är att 350:-/h är lågt om man inkluderar traktor med lyft. Eftersom avtalsbiten verkar oklar så tycker jag att det är gungor och karusell som gäller.
 
Mikael_L
BerraBo skrev:
Min poäng är att 350:-/h är lågt om man inkluderar traktor med lyft. Eftersom avtalsbiten verkar oklar så tycker jag att det är gungor och karusell som gäller.
Enligt Svensk konsumenträtt är det näringsidkaren som drar det korta strået vid meningsskiljaktigheter + oklara avtal. Detta är en nästan självklar princip då det är näringsidkaren som kan, i kraft att hålla på med detta dagligen, anses vara kunnig om både arbetets utförande och formalian.

Och jag kan väl lite känna att hantverkare som inte förstått detta kan behöva få ta någon smäll då och då tills det går in att tydlighet och skrivna avtal ibland är en bra grej.
 
Mikael_L skrev:
Enligt Svensk konsumenträtt är det näringsidkaren som drar det korta strået vid meningsskiljaktigheter + oklara avtal. Detta är en nästan självklar princip då det är näringsidkaren som kan, i kraft att hålla på med detta dagligen, anses vara kunnig om både arbetets utförande och formalian.

Och jag kan väl lite känna att hantverkare som inte förstått detta kan behöva få ta någon smäll då och då tills det går in att tydlighet och skrivna avtal ibland är en bra grej.
Benägen att ge dej rätt rent juridiskt men personligen vill jag luta mej mot lite vanligt bondförnuft. Rätt vanligt på landsorten att man kompletterar försörjningen med olika sysslor. I dessa sammanhang känns det lite malplacerat att hävda konsumenträtt. Vuxna människor borde kunna mötas på jämbördig nivå med delat ansvar. I förlängningen så riskerar vi att följa stämningarnas rike over there. Vad var alternativet för TS att få transporten utförd?
 
hempularen skrev:
Fast diskussionen handlar väl delvis om det verkligen hade behövt vara två man, ifall han hade haft med lämplig lyftutrustning, som de hade diskuterat.

Jag misstänker att man kanske behöver vara två man även om man har någon form av kran.
Jag anlitar regelbundet fordon med kran, för att lyfta och transportera betydligt större, tyngre och mer otympliga laster än ett spabad. Det har aldrig någonsin varit mer än en man, så jag är långt ifrån övertygad om att det skulle behövas och undrar i så fall varför.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
BerraBo skrev:
Benägen att ge dej rätt rent juridiskt men personligen vill jag luta mej mot lite vanligt bondförnuft. Rätt vanligt på landsorten att man kompletterar försörjningen med olika sysslor. I dessa sammanhang känns det lite malplacerat att hävda konsumenträtt. Vuxna människor borde kunna mötas på jämbördig nivå med delat ansvar. I förlängningen så riskerar vi att följa stämningarnas rike over there. Vad var alternativet för TS att få transporten utförd?
Så vuxna människor ska förväntas säga 350:-/h+moms och sedan debitera 700:-/h+moms? Vuxna människor ska förväntas använda anställda med handskador för tunga lyft utan lyftanordningar? Man kan förvänta sig att vuxna människor på landsbygden kompetterar försörjningen med sysslor de inte behärskar. Och vuxna människor ska sedan bara acceptera detta för att det är att "mötas på jämbördig nivå med delat ansvar"?

Det låter i mina öron som att du tvärtom menar att den ena parten ska tillåtas agera fullständigt ansvarslöst och den andra ska bara acceptera detta.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
thomasx skrev:
Så vuxna människor ska förväntas säga 350:-/h+moms och sedan debitera 700:-/h+moms? Vuxna människor ska förväntas använda anställda med handskador för tunga lyft utan lyftanordningar? Man kan förvänta sig att vuxna människor på landsbygden kompetterar försörjningen med sysslor de inte behärskar. Och vuxna människor ska sedan bara acceptera detta för att det är att "mötas på jämbördig nivå med delat ansvar"?

Det låter i mina öron som att du tvärtom menar att den ena parten ska tillåtas agera fullständigt ansvarslöst och den andra ska bara acceptera detta.
I en perfekt värld så avhandlas alla omständigheter i förväg och dokumenteras med underskrifter. Det är inte de omständigheterna vi befinner oss i utan kommunikationen är ofullständig och öppen för olika tolkningar. Det vi fått veta är TS uppfattning av det man gjort upp om. Av den anledningen tror jag att det kan vara på sin plats att råda TS till besinning och inse att det han strider om är 1300:-
Det är ju trots allt kostnaden för "sonen" som TS ifrågasätter inte utförandet och skadan.
 
  • Gilla
Henkstar
  • Laddar…
Mikael_L
BerraBo skrev:
I en perfekt värld så avhandlas alla omständigheter i förväg och dokumenteras med underskrifter. Det är inte de omständigheterna vi befinner oss i utan kommunikationen är ofullständig och öppen för olika tolkningar. Det vi fått veta är TS uppfattning av det man gjort upp om. Av den anledningen tror jag att det kan vara på sin plats att råda TS till besinning och inse att det han strider om är 1300:-
Det är ju trots allt kostnaden för "sonen" som TS ifrågasätter inte utförandet och skadan.
Nej.
Jag tycker TS ska betala 350 kronor för så uppfattade han överenskommelsen.

Men jag håller väl med dig i princip, då det kan vara delat ansvar i att man missuppfattat varandra så kan väl TS gå halva vägen tillmötes och betala 475:-

Och nu hoppas jag du inser hur dumt du tänkte.
 
BerraBo skrev:
I en perfekt värld så avhandlas alla omständigheter i förväg och dokumenteras med underskrifter. Det är inte de omständigheterna vi befinner oss i utan kommunikationen är ofullständig och öppen för olika tolkningar. Det vi fått veta är TS uppfattning av det man gjort upp om. Av den anledningen tror jag att det kan vara på sin plats att råda TS till besinning och inse att det han strider om är 1300:-
Det är ju trots allt kostnaden för "sonen" som TS ifrågasätter inte utförandet och skadan.
Än så länge "strider" inte TS om någonting.

Och allt TS behöver göra är att betala det TS anser sig skyldig att betala. TS behöver inte ta till några stridsmetoder.

Så om det blir någon som får ta till stridsmetoder, så blir det väl i så fall motparten, och det blir då denne som kanske ska besinna sig, och inte inleda en "strid" om 1300:-, särskilt då det är denne som faktiskt i huvudsak har just ansvaret att se till att "omständigheterna" avhandlas i förväg.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Så vuxna människor ska förväntas säga 350:-/h+moms och sedan debitera 700:-/h+moms? Vuxna människor ska förväntas använda anställda med handskador för tunga lyft utan lyftanordningar? Man kan förvänta sig att vuxna människor på landsbygden kompetterar försörjningen med sysslor de inte behärskar. Och vuxna människor ska sedan bara acceptera detta för att det är att "mötas på jämbördig nivå med delat ansvar"?

Det låter i mina öron som att du tvärtom menar att den ena parten ska tillåtas agera fullständigt ansvarslöst och den andra ska bara acceptera detta.
Jag hoppas du förstår att om man debiterar 350-550kr/h, så gäller det per person. Inte för hela företagets arbetsstyrka. Om två snickare kommer hem till dig och utför ett arbete på 1 timme, så är det ju totalt sett 2 timmars arbete som utförts. Det mest intressanta i det läget, är väl hur lång tid samma arbete tagit för 1 snickare. Det troliga är att det tagit mer än 2 timmar.
 
Ber om ursäkt för formuleringen att TS strider om 1300:- Mitt råd är att han inte ska strida.
Jag tycker att hantverkare och egenföretagare ofta blir hårt kritiserade här på forumet. Många gånger rör diskussionen om överfakturering och orimliga påslag på material. Det är ofta välbefogad kritik där många oerfarna kunder får dyrköpta erfarenheter. Det är helt okej att nagelfara lycksökarna och uppmärksamma kunderna på orimliga överdebiteringar.
Men det måste också vara lite balans åt andra hållet. Det finns rimligen fog att misstänka att man inte fått hela bilden klar för sig om man tror att det går att få några timmars hjälp med traktor och förare för 350:-/timme + moms.
 
  • Gilla
Henkstar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.