Jag lejde ett företag ute i stugan till att flytta samt frakta ett spabad in till stan!

Jag hjälpte själv till med lastning, lossning etc..

Personen vars företag jag lejde tog med sig sin son (som min närmsta slutsats ligger) till hjälp att lyfta.
Sonen hade i princip en hand obrukbar pga. en skada, så jag själv fick lyfta minst lika mycket..

Till saken hör nu att när fakturan kom så har han tagit upp full arbetstid + moms för sonen!

Jag kan garantera att sonen inte är anställd i firman, att han inte uppbär en skälig lön osv.
Lika säker är jag på att sonen får betalt svart i efterhand för dessa 3 timmars hjälp det innebar.

Är det bara jag, eller känns det oskäligt att ta ut full lön + moms för sonens medverkan?

Själv är jag lite kluven hur jag ska tackla hela situationen!
 
Om han är anställd eller inte hör inte hit.
Har ni avtalat att du skulle hjälpa till eller var du tvingad till det pga sonens oförmåga?
Var sonen uppenbart begränsad i sin möjlighet att arbeta?

...antagligen en subjektiv bedömning till slut.....och du får fråga dig om det är värt 7-800kr (?) att tjafsa om det.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Tja, det beror ju som sagt på vad som var avtalat. Om han har sagt att det kostar en viss summa/timme, så ska det kosta en viss summa/timme, oavsett hur många personer han har med sig. Om han har sagt att det kostar en vissa summa/timme/person, så blir det dubbelt upp för två, jämfört med en. Men jag måste hålla med om att det absolut inte känns ok varken att ha med och debitera för en flyttkarl som borde vara sjukskriven. Man kan ju undra lite vad arbetsmiljöverket skulle tycka om det där.

Det känns som han tagit med sig en extra kille mest bara för att kunna debitera dubbelt.

Var det sagt att de skulle hämta badet på plats och leverera det till en annan plats, och inte hade klarat det utan din hjälp pga killens skada? I så fall tycker jag att du inte ska behöva betala någonting för den killen, eftersom du fick göra hans jobb.

Jag tycker du ska slå honom en signal, och lite beroende på vad ni har avtalat, förklarat att du inte är helt nöjd då service och/eller pris inte motsvarar vad du förväntat dig.

Sedan är det som MathiasS säger, men man måste också inse att om man anser att man har rätt, så är det bara att betala det belopp man tycker är rätt, och sedan är det upp till den andre om denne vill bråka om 7-800, eller kanske snarare 2000:- (3h*530:-+moms), det kanske är mindre intressant om han anlitar skadad personal mot svart betalning.

Vad hade du förväntat dig att kostnaden skulle bli, och vad blev den?

Hade han inte kran på bilen så han enkelt kunde lyfta badet av och på? Varför behövde ni lyfta med handkraft? Hade han inte ens pallyft eller möbelflyttare och lifter?
 
Två pers kom på fyrhjuling, inte ett enda redskap med trots att han i förväg sagt att han hade traktor och lyftanordning!

Jag skulle egentligen inte behöva hjälpa till.. och sonen kunde endast lyfta med en arm.

Dessutom blev spabadet skadat i transporten, något som köparen som tur var sa att han kunde leva med!

Sonens insats bestod i att lyfta badet med en arm vid två tillfällen, samt hålla i ett spännband Medans vi satte det på plats..

Känns riktigt surt att betala 350kr + moms x3 för något som inte ens hade en avgörande betydelse! I övrigt åkte han bara med bakpå fyrhjuling och rökte....
 
Jag hade räknat med max 2000kr

Den blev drygt det dubbla!
 
Saken är den att jobbet endast bestod av att lyfta badet från dess plats, och upp på eu släp, sedan köra det ca 30min, lyfta av och ned på en pråm, sedan lyfta av på land igen (stugan är på en ö nämligen)
 
  • Gilla
Diablito
  • Laddar…
Och då betalade jag pråmägaren 800 för 20 min färd över vattnet också!
 
350:- + moms var ju väldigt billigt.
 
Ok, men detta är ju inte konstigare än att du

1. Accepterar att det blev dyrare än du tänkt dig och nästa gång frågar du vad det kostar INNAN du beställer

2. Du ringer företaget och säger att "det känns lite halvdant att betala full timpenning för grabben, kan vi göra något åt det?" ...och samtidigt kommer du antagligen få svårt att få hjälp på ön igen.....
 
  • Gilla
Niq och 4 till
  • Laddar…
Man kan ju även tycka att det anlitade företaget själva medtager lyftanordning om så avtalats?

Undrar även hur deras försäkring ser ut - nu när det blev en ganska avsevärd skada på godset?
 
3. Begär ersättning för skadan, din köpare vill ha prisavdrag på cirka 3500kr, kräv det av företaget.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Det blandas friskt av äpplen och päron här.
Sannolikt kunde han inte klara arbetet ensam, han var alltså tvungen att ta med sig en kille till. Den killen kostar pengar, oavsett det är hans son, anställda, eller inhyrd personal. Även om han bara hjälpte till korta stunder, så var han tvungen att vara där. Därav får man betala för honom också.
Att sedan badkaret blev skadat är en helt annan fråga. Vanligtvis ett avdrag på fakturan.
Att du hjälpte till och bar, fick du "ersättning" för, genom att det sannolikt gick fortare. Därav färre fakturerade timmar.
 
  • Gilla
Robert63 och 4 till
  • Laddar…
Tja, om den du anlitat inte utfört jobbet enligt överenskommelse, och därtill skadat badet, kanske just till följd att jobbet inte utförts enligt överenskommelse, dvs med hjälp av lyftanordning, så ska du naturligtvis inte heller betala enligt överenskommelsen.

Detta låter som någon riktigt "källarfirma" som tagit på sig ett jobb som absolut inte hör till deras normala arbetsområde. Och nej, du ska så klart inte betala extra för att de tar med sig folk mest för "skojs skull". Men det beror som sagt också på vad som avtalats. Vad hade ni kommit överens om för pris?

Och om jag förstod dig rätt handlade det alltså om 1300:- (3*350+moms) för den skadade killen,
 
Redigerat:
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Korrekt, ca 1300kr inkl moms för han med en brukbar arm, som väl hjälpte till i 30min ca..

Känns mest som att jag betalade för att han "fanns i omgivningen", vilket känns lite märkligt..
 
Av vilken anledning la du dig i jobbet som flyttgubben påtagit sig att göra?
Bad han dig att hjälpa till pga av att medhjälparen var skadad?

Hur var diskussionen när du beställde jobbet?

Skulle det vara ett fast pris eller var det överenskommet att timpengen skulle vara som angivet 350:- x 2 man eller vad? Är personen i fråga momspliktig? Annars kan han inte debitera moms.

Och ja, jag tycker också att det är lite fräckt att ta med och debitera för en person som går för halv maskin, men om du överhuvudtaget inte varit närvarande hade du heller inte haft ont av det och dom hade fått sköta det på sitt sätt.
(kanske en tog i dubbelt så mycket för att kompensera för den andres låga kapacitet eller kalla på ytterligare hjälp?)

Som jag tolkar det kan det vara oklar kommunikation från båda sidor redan från början och med tanke på, som nämnts tidigare, grannsämja på en (liten?) ö så skulle du kanske för framtida projekt ta detta som lärdom och betala, än om det känns surt i munnen.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.