Ts, du nämner "fönsterfirman" och du säger mellan raderna att du inte riktigt har förtroende för dem. Vad är det här för en firma, egentligen? Utländsk?
 
Fönstrens är skruvade med metallbleck och sedan har de fogskummat.

Mitt förtroende för firman är inte speciellt stort. Deras sätt att utföra arbetet och att inte respektera andras grejer - klampa in med skor, slänger verktyg på golven mm samt då självklart det som jag visat på bild. I princip alla fogar ser likadana ut. De tappade bort en nyckel till en lägenhet första dagen som de var här men de nekar att de ens fått en nyckel - himla märkligt att de lyckades byta fönstren i den lägenheten. Hur vida firman är utländsk eller ej har inget med mitt förtroende att göra. Det är en svensk enskild firma men den som är ägare och de som var här var ej av svenskt ursprung.

Är mest jäkligt trött på att behöva rätta till efter dem och behöva lägga tid på ett arbete som jag inte ens själv beställt, när badrummet och golvet blir vidgjort vet jag inte då föreningen vill invänta återkopplingen på kravbrevet som skulle skickas till fönsterfirman. Vilket gör att jag får leva med att ha det så här ett tag till tyvärr.

Borde jag kontakta mitt försäkringsbolag kring skadorna som uppkommit?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
C
tpsoft skrev:
Borde jag kontakta mitt försäkringsbolag kring skadorna som uppkommit?
Tror knappast försäkringen täcker denna typ av skador, men det skadar ju i och för sig aldrig att fråga.
 
tror nog denna firma var väldigt billig och det var nog inga hantverkare som gjorde jobbet . Din brf får stå för kostnaden av fel som uppstått
 
Om det var billigt eller ej kan jag inte uttala mig om men bland de vi fick offerter ifrån så var de billigast. Jag anser att oavsett vem som ska stå för kostnaden så borde inte jag behöva vänta på att man ska tvista klart om det går till det.

Då vi inte hade några referenser på företaget lät vi dem byta i en lägenhet som stod tom. Det ser bättre ut där men de ansträngde väl sig där för att få göra resten av jobbet.

En fråga. Kan man belasta entreprenören för skadan i badrummet? Jag tycker knapt det, skadan uppstod då putsnätet drogs med när de demonterade fönstret och då blev resultatet så här, kan man undvika att det händer?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
tpsoft skrev:
Om det var billigt eller ej kan jag inte uttala mig om men bland de vi fick offerter ifrån så var de billigast. Jag anser att oavsett vem som ska stå för kostnaden så borde inte jag behöva vänta på att man ska tvista klart om det går till det.

Då vi inte hade några referenser på företaget lät vi dem byta i en lägenhet som stod tom. Det ser bättre ut där men de ansträngde väl sig där för att få göra resten av jobbet.

En fråga. Kan man belasta entreprenören för skadan i badrummet? Jag tycker knapt det, skadan uppstod då putsnätet drogs med när de demonterade fönstret och då blev resultatet så här, kan man undvika att det händer?
Självklart går det att undvika skador i den omfattning som i ditt badrum, men mindre skador brukar man få räkna med när det är putsade smygar. Generellt sätt så upphandlar man ju också återställning av dessa skador i samma entreprenad så lägenheterna blir helt återställda. Det verkar inte som att din BRF har riktigt bra koll.
 
Går det på något sätt att få din BRF att inte betala fakturan till de som bytt fönster i avvaktan på åtgärder?

Eller iaf hålla inne en del av fakturan?
 
Föreningen kommer hålla inne en del av betalningen, hur mycket vet jag ej.

En fråga som jag kanske ställt redan. Normalt sätt har en hantverkare 3 gånger på sig att åtgärda ett fel om jag förstår det rätt, innebär det att jag måste tillåta hantverkarna att åtgärda skadorna först? Eller kan jag ta in vem jag vill på hantverkarens/föreningen bekostnad?
 
tpsoft skrev:
Föreningen kommer hålla inne en del av betalningen, hur mycket vet jag ej.

En fråga som jag kanske ställt redan. Normalt sätt har en hantverkare 3 gånger på sig att åtgärda ett fel om jag förstår det rätt, innebär det att jag måste tillåta hantverkarna att åtgärda skadorna först? Eller kan jag ta in vem jag vill på hantverkarens/föreningen bekostnad?
Du kan inte ta in vem du vill på andras bekostnad. Varken du eller föreningen kan göra detta.
 
Tpsoft, varför tänker du ta in någon som fixar det som trasigt?? Det åligger ju föreningen att fixa detta då jobbet beställts av denna.
Som boende i brf,n betalar man ju givetvis ingen hyra för den tid detta problem är aktuellt........vare sig man sitter i styrelsen eller ej!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Hade det varit en stor förening hade det kanske gått men då vi endast är 10 lägenheter så hjälper jag till så gott jag kan och hinner. Att inte betala avgift känns märkligt, det är inte så att vi inte kam bo här. Det jag inte vill är att hantverkaren som bytte fönstrens ska in och åtgärda skadorna i badrumet samt slipa golv, då de inte kan foga snyggt runt fönstren ens.
 
O
Nils82 skrev:
Tpsoft, varför tänker du ta in någon som fixar det som trasigt?? Det åligger ju föreningen att fixa detta då jobbet beställts av denna.
Som boende i brf,n betalar man ju givetvis ingen hyra för den tid detta problem är aktuellt........vare sig man sitter i styrelsen eller ej!
Självklart skall ingen hyra betalas, eftersom man betalar en avgift. Den avgiften får man snällt betala även om man är missnöjd med fönsterbytet. Att inte betala avgiften skulle i teorin göra att man blir av med sitt medlemskap och tvingas sälja sin lgh. Att helt plötsligt inte betala en månadsavgift är inte okej. Är det så att man är hyresgäst så är det ännu känsligare. Man kan inte bara sluta betala för att man är missnöjd med något. Eller tja... man kan... men resultatet blir inte alltid det avsedda. Att ge sådana råd kanske inte är det smartaste!
 
tpsoft skrev:
Hade det varit en stor förening hade det kanske gått men då vi endast är 10 lägenheter så hjälper jag till så gott jag kan och hinner. Att inte betala avgift känns märkligt, det är inte så att vi inte kam bo här. Det jag inte vill är att hantverkaren som bytte fönstrens ska in och åtgärda skadorna i badrumet samt slipa golv, då de inte kan foga snyggt runt fönstren ens.
Det är en fråga du måste ta med brf-styrelsen hur man önskar hantera det, du kan inte själv fatta något sådant beslut. Det känns som att du i dina inlägg försöker fatta eget beslut och vidta egna åtgärder vilket med största sannolikhet kommer att leda till att du får stå för dessa kostnader. Om du får styrelsen att fatta beslutet att ta in en annan hantverkare så är det en juridisk fråga mellan brf och företaget hur det ska bekostas.
 
Odjuret skrev:
Självklart skall ingen hyra betalas, eftersom man betalar en avgift. Den avgiften får man snällt betala även om man är missnöjd med fönsterbytet. Att inte betala avgiften skulle i teorin göra att man blir av med sitt medlemskap och tvingas sälja sin lgh. Att helt plötsligt inte betala en månadsavgift är inte okej. Är det så att man är hyresgäst så är det ännu känsligare. Man kan inte bara sluta betala för att man är missnöjd med något. Eller tja... man kan... men resultatet blir inte alltid det avsedda. Att ge sådana råd kanske inte är det smartaste!
Känns det bättre om jag tar tillbaka inlägget och istället säger "håller tillbaka inbetalningen och justerar avdraget på avgiften då felen är åtgärdade"??
 
O
Nils82 skrev:
Känns det bättre om jag tar tillbaka inlägget och istället säger "håller tillbaka inbetalningen och justerar avdraget på avgiften då felen är åtgärdade"??
Om du hade läst ordentligt så inser du att även om du omformulerar dig så förändras inte sakfrågan... tyvärr.
Att bara sluta betala eller hålla inte med betalningen är inte okej. Det får man ta upp med styrelsen innan man tar ett sådant beslut. Så jag kommer alltså fortsätta med en dåres envishet att säga du har fel... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.