A Appeplan skrev:
Har redan en riktigt bra luftrenare som går på högvarv, märker just nu ingen nämnvärd skillnad på mina symptom i lägenheten om det är avstängd eller påslagen. Jäkligt effektiv mot damm och pollen annars.

Känns som den troligaste orsaken iaf. När jag har gasfilter på halvmasken känner jag inga symptom i lägenheten. När jag slipade spackel görde jag partikelfilter och fick symptom vilket borde stödja att de rör sig om emissioner.

Har alltid ett eller flera fönster öppet när jag är hemma, dock lite kyligt på vintern.
Och den har ett bra aktivt kolfilter?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Och den har ett bra aktivt kolfilter?
Yupp. Har även kört med mild ozonmaskin utan märkbar effekt.
 
A Appeplan skrev:
Yupp. Har även kört med mild ozonmaskin utan märkbar effekt.
Det borde fungera. Gissningsvis för lite kol i filtret.
 
Nytt filter, nu 86% kvar, hjälper inte i mitt fall.
 
A Appeplan skrev:
Nytt filter, nu 86% kvar, hjälper inte i mitt fall.
Vilken modell av luftrenare är det? Luftrenaren kan för det inte mäta annat än tid och tryckfall så 86% säger bara hur igensatt filtret är, ingen om statusen på det aktiva kolet.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vilken modell av luftrenare är det? Luftrenaren kan för det inte mäta annat än tid och tryckfall så 86% säger bara hur igensatt filtret är, ingen om statusen på det aktiva kolet.
Minns inte vilken modell just nu. Bytte filter för ca 3 veckor sen, brukar hålla i 6 månader, så filtret är det inget fel på.
 
Lite uppdateringar. Har börjar ta bort flytspacklat från golvet i helgen. Ett riktigt j#vligt jobb, kör med slaggborrhammaren och 40mm mejsel. Ibland släpper spackelbitarna smärtfritt ibland sitter det lite värre. Byggt en dammfälla av ett äldre ikeabord som jag drog plast runt, I med dammsugaren och hammra på, dammar lite mindre iaf. Hann med ca 10kvm på 5 timmar, så runt 10timmars hammrande kvar,stackars grannar. När det äldre ytskiktet är blottlagd blir de fram med vinkelslipen och diamantrondell och köra till an får fram en finare betongyta.

Har bestämt mig att flyta upp en ny yta och sedan på med diffusionstät epoxilack.
 
  • Golvyta med borttaget flytspackel och splittrade betongbitar med dammsugare och skyddsplast i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Hej. Nyfiken på hur det gått för dig. Funkade det bra med epoxin? Vi är i samma läge som dig med en sommarstuga där mattlimmet förtvålats och där det luktar riktigt kemiskt. Golvfirman vi kontaktat vill lägga vanlig våtrumsduk under klinkers men jag litar inte riktigt på att inte lukten då kommer att vandra igenom.
/Åsa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.