Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag pratar inte om felfunktioner hos elverktyg. Jag pratar om snabbroterande verktyg. Det kan tex. Vara en finesåg, en tigersåg eller en borrmaskin.
Min åsikt är att man gått för långt när det gäller Heta arbeten. River du en vägg med en tigersåg så kan man med säkerhet säga ett det är ett hett arbete om det skulle börja brinna. Börjar det inte brinna så beror det lite på ifall det är ett hett arbete eller inte. Det är alltså inte ett solklart hett arbete och det kan jag störas av.
Tro mig. Jag har haft livliga diskussioner om just detta med de stackare hållit i kurser där jag deltagit.
Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen. Snart måste vi ha flytväst på oss när det regnar.
Det jag kan läsa just med att såga ner en vägg med tigersåg, är hur väggen är uppbyggd. Är det trä, stålreglar med gips, mineralull så ska det inte behövas heta arbeten, då brandrisken är extremt liten. Men ligger det tex cellplast i väggarna så brukar dom vilja ha Heta Arbeten, just för att det är så mycket mer lättantändligt. Så om det mot förmodan skulle börja brinna när du kapar i en trävägg, så ska det inte bli några nedslag på om du inte haft heta arbeten, brandvakt osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.