steve5432 skrev:
Kom på en annan fråga: Är det någon som har testat solceller i kombination med en batteribuffert? Tänkte på det användarscenariot om man har en elbil, den står ju på jobbet på dagen och sen kommer man hem säg vid 18 och då kanske det inte finns tillräckligt med output från solcellerna att ladda bilen fullt på kvällen, det hade varit bra om man då hade haft dagens solenergi lagrat för att kunna använda på kvällar/nätter när man t.ex. behöver belysning. Man får ju ett betydligt trögare system då, för så fort solen slutar lysa så får man ju köpa el. Med en batteribackup hade man kanske klarat kvällarna också efter att solen gått ner? Går det att koppla in batteribackupper i samtliga befintliga solcellslösningar?

/S
Ett tag sedan du frågade, men visst är det intressant, fast just nu är det allt annat än ekonomiskt försvarbart som privatperson. Just nu kan man ju i vissa fall få bättre betalt för el man säljer än el man köper, så på marginalen kan det alltså vara mer lönsamt att sälja så mycket som möjligt av det man producerar och starta stora förbrukare nattetid...

Men rimligen kommer det att bli attraktivt i Sverige längre fram, precis som det nu börjat bli i Tyskland och Danmark, om jag fattat rätt. Steget efter det kanske blir att våra elbilar kan användas som buffert mot elnätet, så stora arbetsplatser tex kan jämna ut sin elförbrukning med hjälp av elbilar på parkeringen...
 
I Västra Götaland räknar man med att de statliga pengarna dom nu är beviljade tom 2019 kommer att ta slut, så de som söker efter sommaren nån gång riskerar att inte få bidrag, men prognosen, om jag förstår rätt, är alltså att om man söker nu så kommer man på rätt sida om strecket så att säga. Så jag har sökt och planerar för fullt för att bygga anläggningen i vår och räknar med pengar från Energimyndigheten 2018 nån gång...
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
pappaM skrev:
I Västra Götaland räknar man med att de statliga pengarna dom nu är beviljade tom 2019 kommer att ta slut, så de som söker efter sommaren nån gång riskerar att inte få bidrag, men prognosen, om jag förstår rätt, är alltså att om man söker nu så kommer man på rätt sida om strecket så att säga. Så jag har sökt och planerar för fullt för att bygga anläggningen i vår och räknar med pengar från Energimyndigheten 2018 nån gång...
Kan man få "ersättningen" retroaktivt? Eller ska man skicka in en ansökan nu för att ev i framtiden installera?
 
Just nu står det i förordningen att anläggningen måste vara färdig 31/12 2016, men bidrag betalas ut löpande utifrån korsning. I Västra Götaland betar man nu av 2014 nån gång...

Så, du kan söka nu och vänta med att bygga den, men du kan även söka och installera nu och sen vänta nåt år på bidraget. Så gör jag... Vill du veta mer rekommenderar jag att du kontaktar Länsstyrelsens handläggare.
 
Det viktiga är att söka före man bygger, sen kommer pengarna retroaktivt. Ansökan måste alltså vara inkommen innan man beställer prylarna.
 
Från Länsstyrelsen I Västra Götalands hemsida:

När ska ansökan lämnas?

Ansökan om stöd ska ha kommit in till länsstyrelsen i det län där systemet ska installeras:
•Före det att projektet har påbörjats om sökanden är ett företag
•Inom sex månader från det att projektet påbörjades om sökanden inte är ett företag.

http://www.lansstyrelsen.se/vastrag...urmiljo/boende/Pages/Stod_till_solceller.aspx

Fortfarande bäst att söka så fort som möjligt och hellre komplettera/justera när man har alla fakta än tvärtom tanker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.