Fishdoc skrev:
Ok.

Är det ok att låta det vara tills elektriker kommer?
Det är inte tillåtet.
Däremot kommer det inte att hända något så länge tåtarna inte kommer i kontakt med något.
 
Suck... Ok... Ska stänga av huvudströmmen ikväll och åtgärda det. Köper spänningsmätare idag också för att vara säker.

Sjukt nojjig att det ska bli elbrand eller nåt nu.
 
Redigerat:
Fishdoc skrev:
Suck... Ok... Ska stänga av huvudströmmen ikväll och åtgärda det. Köper spänningsmätare idag också för att vara säker.

Sjukt nojjig att det ska bli elbrand eller nåt nu.
Ja, det kan ju även vara bra att veta vad som händer med larm och dylikt. Strömavbrott förekommer ju även på nätsidan vid åska och dylikt.
 
Jag rekomenderar att du skaffar en spänningsdetektor, då kan du kolla om det sär spänning på utan att behöva röra strömförande delar
t.ex den här http://www.clasohlson.com/se/Spänningsdetektor/36-2285 (och inte den här http://www.clasohlson.com/se/Spänningsdetektor-med-LED-lampa/36-5736 som är kass och överkänslig)

En spänningsprovare typ den här http://www.clasohlson.com/se/Spänningsprovare/36-5733 kräver att du sätter testpinnarna mot de spänningsförande delarna vilket ökar risken för strömgenomgång.

Spänningsprovaren är mer exakt om du vill kunna mäta att en enskilld sladd är strömlös i en t.ex en dosa, där är det lätt att spänningsdetektorn ger utslag på någon annan kabel.

Och för allt i världen, köp inte en spänningsprovar mejsel http://www.clasohlson.com/se/Skruvmejsel/20-4247 som kan vara livsfarliga och dessutom inte är speciellt bra skrivmejslar https://www.youtube.com/watch?v=AGXQNLq19FQ
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Mikael_L
Det räcker nog med att du antingen stänger av huvudbrytaren eller mäter upp spänningslöshet. Jag anser inte att man behöver göra både och. Utom i speciella fall där det kanske finns flera säkringscentraler inblandade och man inte vet vilken som matar denna grupp, eller andra ovanliga tillfällen då man misstänker något lurt.

Visst händer det också att en huvudbrytare inte fungerar (på alla tre faser) men det är ju väldigt ovanligt. Dessutom märker man som regel ganska lätt om ca 1/3 av husets el fortfarande fungerar trots avstängd huvudbrytare.


Ett "mätinstrument" som jag kan tipsa om är en beröringsfri spänningsprovare:
uni-t-ut12a.jpg
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/spanningsprovare/uni-t-ut12a-p48155

Har just en sådan här själv. Litar, av goda anledningar, inte blint på den. Men just denna modell lider mest av att vara lite för känslig (iaf min) jag har än inte varit med om att den indikerat spänningslöst när det varit spänning, men däremot har den indikerat spänning ibland när det faktiskt varit avslagit. (Troligen av svaga fält från noll och jordledarna).

Jag brukar använda den som en sista liten snabbkoll innan jag greppar tag i ev spänningsförande grejer, när jag redan innan är ganska säker på spänningslöshet.

Men prova först funktionen mot en spänningsförande sladd, kanske en bordslampa eller så, och sen direkt efter mot det du vill kolla, så är du faktiskt rätt safe.
 
Redigerat:
Som redan sagts här i tråden, det räcker inte att stänga av med brytaren i rummet. Inte ens att stänga av huvudsrömbrytaren räcker om man inte också på något sätt testar att det verkligen blivit strömlöst. Det är ovanligt men inte unikt att en Huvudströmbrytare är trasig så att den ex. bryter två faser men inte dne 3e. En vanlig strömbrytare är inte säker ens om man efter brytning kontrollerar att det är brutet, den har för dålig isolation, det kan plötsligt gå ström även i brutet läge.

Då det finns några tumregler att följa.

Man börjar med att testa sitt mätinstrument, oavsett om det är ett instrument, eller bara en lampa man sätter in i uttaget. Dvs kan den mäta/indikera spänning. Så man kontrollerar mot något som har spänning.

Sedan bryter man strömmen mha säkringen eller ev. huvudströmbrytaren. Och så mäter man igen, och detta utan att ha rört någon inställning eller knapp överhuvudtaget på mätinstrumentet. Det skall helst bara gå typ 10s eller max en minut mellan kontrollen av instrumentet och den faktiska kontrollen av spänningslöshet. Batteriet i instrumentet kanske tar slut mellan mätningarna.

Jag brukar faktiskt göra en ny kontroll av instrumentet direkt efter kontrollen av spänningslöshet, alltså kolla att instrumentet fortfarande fungerar. Det kanske är lite överdrivet, men har man varit med om ett par olyckor så får man respekt för det osannolika. Olyckor uppstår oftast som en osannolik kombination av händelser.

har man gjort en paus i arbetet så gör man ALLTID om kontrollen innan man börjar arbeta med ledningarna igen.

Sedan brukar jag faktiskt köra kortslutningstesten, att lägga ihop ledningarna, men först efter att jag redan är absolut säker på att det är spänningslöst. Det är ett lite farligt råd, för som sagt var det fel, så blir det en "jäkla smäll". Och OM det ex. är i centralen så bör man inte göra det alls, där kan det uppstå farliga ljusbågar, sådana har en tendens att vandra omkring och de bränner allt i sin väg. 3e gradens brännskador på stora delar av kroppen är inte helt unikt efter sådana övningar.

Så lite förenklat, kortslutningstesten bör man inte göra om man inte är rätt kunnig om el, och kan bedöma risken för ljusbåge. Annars är det bättre att låta bli (en stöt är mindre farlig än en ljusbåge). Och OM man gör det så är det en sista säkerhetskoll, när man redan vet att det är spänningslöst.

Sedan när det är kontrollerat så bör man ändå anta att det kan vara spänning på. Arbeta med isolerade verktyg, fundera på hur du greppar om metallföremål som kan vara strömförande. OM du får en stöt så kommer handen att krampaktigt dras ihop, greppar du då bara med fingerspetsarna, och inte "runt" föremålet så kommer krampen att få handen att slinta. Greppar du runt föremålet så "fastnar" handen så hårt att du inte kan slita loss den ens om du fortfarande har rörlighet i resten av kroppen (jag har sett det hända, den drabbade lyckades slita av kabeln som matade apparaten sekunden innan jag nådde nödbrytaren, men handen kom inte loss förrän kabeln var av).
 
  • Gilla
Fishdoc och 2 till
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Jag rekomenderar att du skaffar en spänningsdetektor, då kan du kolla om det sär spänning på utan att behöva röra strömförande delar
t.ex den här [länk] (och inte den här [länk] som är kass och överkänslig)

En spänningsprovare typ den här [länk] kräver att du sätter testpinnarna mot de spänningsförande delarna vilket ökar risken för strömgenomgång.

Spänningsprovaren är mer exakt om du vill kunna mäta att en enskilld sladd är strömlös i en t.ex en dosa, där är det lätt att spänningsdetektorn ger utslag på någon annan kabel.

Och för allt i världen, köp inte en spänningsprovar mejsel [länk] som kan vara livsfarliga och dessutom inte är speciellt bra skrivmejslar [länk]
Tack för tipsen.. Ditt översta tips har ju dock blivit hyfsat sågad i recensionerna på hemsidan.
 
mycke_nu skrev:
Det blir inte en "gnista", det blir en rejäl smäll även med en 10A säkring. De gånger jag lyckats kortsluta oavsiktligt med en skruvmejsel
Det måste vara bättre kräm i grejorna på Gotland, visst smätter det till men så illa har det inte varit de gånger som jag gjort så. Men självfallet är det att föredra att använda mätinstrument.

Dock blir det ju likväl "spännande" om strömbrytaren bryter nollan och inte fasen... Går ju att dubbelkolla mot skyddsjord - om den finns och inte felaktigt installerad också.
 
OK..

är så uppskrämd nu att jag nog inte kommer ge mig på detta öht innan elektriker är på plats.

skit också.
 
Enda jag skulle använda en spänningsdetektorn till är att leta trasiga diazedsäkringar. Inte för spänningslöshetskontroll.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker att en del lite smått överdriver ljusbåge-risken vid kortslutning här. Såhär på en 10A avsäkrad gruppledning.
Men visst risken finns, och ska inte helt negligeras.
Men kortslutning kan ge andra följder också. Det kan resultera i skador i andra, längre bort liggande utrustning. Skada JFB, säkringar, elmätare osv. Skador som kostar på att reparera.
En stum kortslutning kan också få många överströmsskydd uppströms att lösa. Det kan lätt fimpa huvudsäkringarna. Inte kul om dessa är plomberade.
Det kan också slå ut servis-säkringar. Ännu mindre kul att behöva ringa ut elverket på jour och berätta att man gjorde en kortslutning inne i huset.


Så test genom kortslutning är riktigt dumt, iom att man vet så litet om hur långtgående följder det blir av försöket.
Man kan ju få jobba länge med att återställa allt efteråt.


Det finns bara en sak som är sämre än att kortsluta och det är att dö.
Därför kan man göra som hempularen skrev. När man redan är 100% säker att det är strömlöst - kortslut innan man sätter fingrarna där.
Men inte ens det gör jag själv, idag.

Känner jag den minsta lilla risk att det trots alla mina försök att försäkra mig själv om spänningslöshet så drar jag lite snabbt med baksidan av ett finger på ledaren och agerar levande spänningsprovare.
Jag har dock inte än fått prova på i verkligheten hur mycket det skulle kännas, jag har haft rätt om spänningslöshet än så länge. :)
 
Skaffa en spänningsprovare. Mät mot känd spänning. Kontrollera om du har spänning på tåtarna. Gör spänningslöst. Mät att spänningen är borta. Koppla.
 
Ok, kommer definitivt inte gå i närheten nu.

mexitegel: det var det sjukaste på länge.
 
Mikael_L
Fishdoc skrev:
OK..

är så uppskrämd nu att jag nog inte kommer ge mig på detta öht innan elektriker är på plats.

skit också.
Jag tycker du överdriver lite nu.
Visst ska man ha respekt för el. Det har du alltså, bra.

För att slutföra detta lilla jobb är det enda du behöver göra att kolla upp så du har spänningslöst.

Så jag tycker att du gör ett av dessa två alternativ.
1. Fimpar huvudströmbrytaren, kollar lite snabbt av att hela huset verkligen har slocknat. Har du något uttag som verkar sitta ihop med den aktuella lampan/strömbrytaren till lampan så är det uttaget troligen på samma säkring, kolla detta då också med någon pryl med stickpropp.

2. Köper en spänningsdetektor likn den jag eller toolman77 länkar till.
Kolla att den fungerar mot något annat.
Prova i uterummet, med strömbrytare av resp på, verkar det fungera?
Bra, leta säkring till du har hittat rätt (=spänningsdetektorn indikerar att det blev strömlöst i uterummet). Skruva ur denna säkring och koppla in lampan.


edit:
Och fortsätter du noja efter detta är du antingen ett troll, eller så har vi ingen bot åt dig. Då är det bara leta elektriker på gula sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.