Hej!

Har precis renoverat mitt badrum och har en del synpunkter både här och där, men har tyvärr ingen koll på hur VVS etc borde se ut. Jag kan bara säga att rördragningen vid tvättstället ser väldigt ful och oproffsig ut! Den är som tur är döljd av tvättställsskåpet men jag víll ju även att det ska vara korrekt gjort!

Dessutom står det i avtalet att "omdragning av vattenrör till handfat och dusch osynligt i vägg,
samt "omdragning av avlopp till handfat i vägg" - då ska väl inte röret gå ner i golvet..?

Snälla, kan ni komma med input?

/Karin
 
  • DSC00437.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00438.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00439.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00440.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00436.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ad acta
Det ser minst sagt fel ut. vad kostade badrummet och hur stort är det?
Var i STHLM bor du?
 
C
Vad i jössenamn är det där? Inte många rätt där, inte.
 
Usch och fy...

Att det finns sådana i branschen... :(

Uselt arbete med det mesta som var synligt där...
 
Jag bor på Östermalm, badrummet är 3,5kvm, 100.000 för arbetet. Jag lägger upp en bild på badrummet så ni ser helheten också;)
 
  • DSC00398.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00399.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Fy fan för den VVS:are som gör ett sånt skitjobb i ett så fint badrum!
 
Det går att snygga till. Men avloppet, det undrar jag. Ser ingen manchet. Eller är det enl nya föreskrifter ?
 
Tycker inte kakelsättningen runt rören såg speciellt fint ut...

Avloppet sticker ju inte upp någonting ur golvet ser det ut som...
 
Är det felgjort? Ska jag reklamera rörjobbet, det blev klart i veckan och inte slutbetelt ännu. Dock jättesvårt för mig att avgöra om det är helt fel eller bara är fult... Hur borde de ha gjort? Jag tog upp det med hantverkaren idag och mailade även bilder, han skrev bara

"DET BEHÖVS TÄCKBRICKOR OCH EN AV TÄCKBRICKORNA BEHÖVER FÄSTAS. ÅTGÄRDAS IMOROGN! "

Jag svarade att både både vattenrör och avlopp ska dras om i väggen enligt kontraktet, men har inte fått svar... Känner mig ganska lättmanipulerad som tjej i dessa sammanhang...
 
Ad acta skrev:
Det ser minst sagt fel ut. vad kostade badrummet och hur stort är det?
Var i STHLM bor du?
Vad menar du med att det ser fel ut (bortsett från det estetiska)?
 
KDJ skrev:
Är det felgjort? Ska jag reklamera rörjobbet, det blev klart i veckan och inte slutbetelt ännu. Dock jättesvårt för mig att avgöra om det är helt fel eller bara är fult... Hur borde de ha gjort? Jag tog upp det med hantverkaren idag och mailade även bilder, han skrev bara

"DET BEHÖVS TÄCKBRICKOR OCH EN AV TÄCKBRICKORNA BEHÖVER FÄSTAS. ÅTGÄRDAS IMOROGN! "

Jag svarade att både både vattenrör och avlopp ska dras om i väggen enligt kontraktet, men har inte fått svar... Känner mig ganska lättmanipulerad som tjej i dessa sammanhang...
Uppenbarligen har man inte följt överenskommelse/beställning om rördragning och avlopp nu skulle vara dold i väggen. Om det fanns hinder eller något annat som gjorde att det inte gick att genomföra som avtalat skulle du informerats om det (och eventuellt fått prisreducering för att man valde en billigare lösning).

Själva rördragningen ser jag annars inget jättekonstig med. Avloppet och plattsättningen runt rören kunde dock gjorts bättre.
 
En annan sak som stör mig rejält är resultatet av mitt borttagna element.

Eftersom jag bor högst upp, var tanken att plugga värmestigaren hos grannen under, men de hade nyrenoverat badrummet och rören var inbyggda i väggen.
Hantverkaren sa då att de skulle göra en liten diskret låda runt rören hos mig (eftersom man inte får plugga dem nere i golvet) De gjorde dock inget med rören förrän i absolut sista sekund och då sa de att de inte kunde kapa rören längre ner än efter första kröken vilket resulterade i en i mina ögon ganksa stor låda istället...

De sa att de inte kunde kapa längre ner eftersom de inte skulla komma åt att gänga eller nåt. Jag undrar dock om det hade fungerat om de gjort det först, innan de kaklat väggar och allt?

Här är bilder på rören och lådan det resulterade i...
 
  • DSC00394.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00405.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00354.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I vilket skede men väljer att kapa rören har inte så jättestor betydelse för hur långt ner man kan kapa dom. Skiljer kanske 2-3cm.

Sen stoleken på lådan är svår att bedömma. Om rören kapas 10-15cm från golvet borde lådan inte behöva vara såmycket större än det.Men gissningsvis har man inte kapat alls utan bara använt sig av dom kopplingar som satt på rören och satt i en plugg där. Då behövde säkert låddan vara lite större. 30x30cm? Inte så stort i så fall.
 
Du får visst plugga värmesystem dolt vad är det för snack? Nåväl det är gjort nu och inte mycket att göra nåt åt tyvärr.

Går att plugga röret c:a 10 cm från golvets ytbeläggning om man tex tar en unifix. Man borde ju enkelt bara kunna sätta ett lock där första 90 gradaren sitter (från golvet räknat).

I övrigt ser det ju ut som skit och skulle jag har gjort det skulle jag skämmas.

Inga väggbrickor, söndersågat och inte helt rakt heller. q(;^;)p
 
Bör man inte ha rörgenomföringar i badrum numera?
Har avlopsmanchetter slopats?
För ett "gör det själv" jobb är det ganska så hyfsat.
Men absolut inte enligt BBV 10:1eller äldre... :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.