För ljust eller för mörkt?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Haha, klockrent! Jag byggde en cykel i aluminium som specialarbete på gymnasiet, plockade delar och dimensioner från min egna MTB .. eftersom det var Industriprogrammet jag gick, så var det ju ingen som kunde räkna på vilka dimensioner, så 6 mm alu-plåt användes till det mesta ... den blev också väldigt tung ... men imponerade på lärarna i alla fall ... efter gymnasiet har jag spenderat 0 minuter med att svetsa alu, så det var bortslösad tid ..
Kunskap är ingen tung börda.
 
F
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
"Vi träffas måndagar under fem veckor och startar med grundegenskaper för de olika svetsarna pinn-, tig,- maglödning och gassvets"

Maglödning har jag aldrig hört talas om.
Körs med en vanlig MIG/MAG med en lödtråd istället för ståltråd. Vissa svetsar är tydligen mer lämpliga än andra, ESAB Caddy Mig C200 är tydligen väldigt bra lämpad för det. Har bara provat det en gång på en demo dag. Sök på mig brazing så hittar du en del.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För ljust eller för mörkt?
För mörkt.
 
FreQa FreQa skrev:
För mörkt.
Bara att skruva ner lite .. Även om det blir för ljust har jag fått uppfattningen att glaset blockerar de farliga våglängderna av ljuset även när det är som mest genomskinligt, så det är inte farligt på kortare sikt att prova sig fram....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bara att skruva ner lite .. Även om det blir för ljust har jag fått uppfattningen att glaset blockerar de farliga våglängderna av ljuset även när det är som mest genomskinligt, så det är inte farligt på kortare sikt att prova sig fram....
Jo, det stämmer. Det enda man riskerar genom att använda för ljust läge på filtret är att bländas. Vilket är nog så irriterande och något jag råkar utför ungefär varannan gång jag aktiverat ”grinding mode” på min hjälm.
Slipläge, att filtret låser i ljusaste läget så man ser vad man slipar, är annars en väldigt trevlig finess jag rekommenderar. Tror de flesta visir utom de billigaste har det numera.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Kan inte låta bli att stjäla en blid från maskinisten.se.
Jag vet dock inte vad det gör mig till som skiter i hur svetsen ser ut (-:
6507_1XPE34MBKJWYR1547638156.jpg
 
Ställer du in svetshjälmen rätt så ska du se — ungefär — vad du gör. Men jag håller sannerligen med om att det ändå inte är särskilt lätt. Har funderat på om det ginge att fläska på med en 1000W bygglampa mot arbetsstycket, så det inte blir så stor skillnad mellan det och svetsljuset, men har inte kommit mig för. Prova gärna.
 
Tror 14 är på tok för mörkt. 9 för TIG i tunt material och 10 för pinne typ 100 A. Helt omöjligt att svetsa om man inte ser vad man gör.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
J JPW skrev:
Tror 14 är på tok för mörkt. 9 för TIG i tunt material och 10 för pinne typ 100 A. Helt omöjligt att svetsa om man inte ser vad man gör.
Mixtrade med inställningarna igår och såg en hel del även fast jag tycker det är mörkt ändå just när man svetsar.
 
Vi fortsatte med pinnsvets igår. Man börjar få till en viss teknik nu. Inte snyggt men det sitter ordentligt!
Svetsad metallfog på en stålkonstruktion som visar en 90-gradersvinkel och svetsmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och 90 grader blev vinkeln!
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
En fråga till er som svarat tidigare i tråden : hur ser era svetsbord ut? Önskar lite idéer. En rejäl plåt så man kan svetsa småsaker på vore det bästa som man kanske kunde ställa på ett par bockar.
 
R
FreQa FreQa skrev:
En fråga till er som svarat tidigare i tråden : hur ser era svetsbord ut? Önskar lite idéer. En rejäl plåt så man kan svetsa småsaker på vore det bästa som man kanske kunde ställa på ett par bockar.
En gammal kasserad rostfri diskbänk fungerar bra. Sen får du ha lite rör o plåtbitar att lägga under osv.

Du får väl svetsa ihop ett bord ;)

Hemmagjort svetsbord med rostfri arbetsyta och rödmetallstomme.
 
Redigerat:
R RapidSledge skrev:
En gammal kasserad rostfri diskbänk fungerar bra. Sen får du ha lite rör o plåtbitar att lägga under osv.

Du går väl svetsa ihop ett bord ;)

[bild]
Haha, ja jo det borde jag snart kunna!
Håller den tunna plåten så den inte bucklar sig? Blir den inte för tunn att banka bort slaggen även om man förstärker under?
 
Ett skrapgaller kan funka som arbetsbordets yta.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.