Gladh skrev:
37.000 kWh för bara värmen?!!?!?!?!?

Så ni måste ju kunna göra mycket för att sänka era värmekostnader. Vårt 1½ plans hus är på 180 kvm.
Jo så kan det va, jämfört me estwings kåk låter det också mycket. Vi har inte alls tittat på det här eftersom vi köpte en rivningskåk :eek: som har renoverats, det var viktigare att hindra vattnet att rinna in genom grunden och taket än att fixa med värmen :D
Det finns en del att göra här framöver om man vill, tilläggsisolera vinden tex och en del fönsterbyten kanske är mer lönsamt än jag fattat :surprised:
 
D
hej alla,,,

jag ha en liten fråga till er, och specielt Havsutkikt och gladh.

ni som har så stora hus, 230 kvm och 180 kvm,, vad var anledningen till att ni väljer så stora hus,, antar att ni inte har så många barn,,

jag bor på lägenhet 66 kvm nu, 2 rum och kök ,,, det räkte faktisk, om jag skulle 3 dubbla min lägenhet till 180 kvm , så blir det massa med rum över, och outnyttjade yttor,,, viste är det kul att ha stora ytor, det tyckar ju alla, ehhehe,, men ska man inte ha så det precis räcker för familjen så huset inte blir allt för stort,

havsutkikt som byggde huset 230 kvm nyligen, du har väll inte fått en massa gratis kvm på köpet va ehhehe:D eller nåt super rabatt???, för ökad kvm betyder öka kostnaden för att bygga huset, men att hålla den i drift senare med??... hur resonera du??? jag går i de tanka stort eller liten hus, pris, osv,, bra att få lite råd från nån som ha byggtt, ehehe

mvh
 
dvd1234 skrev:
hej alla,,,

jag ha en liten fråga till er, och specielt Havsutkikt och gladh.

ni som har så stora hus, 230 kvm och 180 kvm,, vad var anledningen till att ni väljer så stora hus,, antar att ni inte har så många barn,,

jag bor på lägenhet 66 kvm nu, 2 rum och kök ,,, det räkte faktisk, om jag skulle 3 dubbla min lägenhet till 180 kvm , så blir det massa med rum över, och outnyttjade yttor,,, viste är det kul att ha stora ytor, det tyckar ju alla, ehhehe,, men ska man inte ha så det precis räcker för familjen så huset inte blir allt för stort,

havsutkikt som byggde huset 230 kvm nyligen, du har väll inte fått en massa gratis kvm på köpet va ehhehe:D eller nåt super rabatt???, för ökad kvm betyder öka kostnaden för att bygga huset, men att hålla den i drift senare med??... hur resonera du??? jag går i de tanka stort eller liten hus, pris, osv,, bra att få lite råd från nån som ha byggtt, ehehe

mvh

Just detta med att bygga stort medan man ändå bygger har diskuterats i ett antal andra trådar. Slutsatsen var väl i princip två läger där jag med flera inte såg det som konstigt och det var livskvalite och bekvämlighet som vi betalade fårhållandevis mycket lite för. Andra sidan gick strikt på att ett så effektivt hus och så billigt som möjligt i drift. Vi är fem i familjen och har ofta mycket gäster, ett stort hus passar oss efter hur vi vill leva. Att kunna ha 25 personer på middag sittande utan att möblera om hela huset har vi behov av, andra inte.
 
Jag köpte mitt hus för snart tre år sedan och har i princip gjort om allt på bottenvåningen. Kan därför dela med mig i lite råd och hur jag resonerade. OBS Jag kunde inget om renovering när jag började, nybörjare men en smula händig och noggrann. Köpte ett hus för 765000, nytt tak från 2004, bra och torr källare, bra läge, ny ytterdörr och några nya treglasfönster. Med andra ord en bra kåk.

Värmesystemet var olja så jag fixade en billig pelletsbrännare som jag dockade in till pannan, detta spar pengar som behövs till renoveringen. Tog lån på 60000 från banken till ett nytt kök men betalade av restskulden på bilen, eftersom jag renoverar helt själv och lär mig efterhand så var det mer ekonomisk och nu fick jag loss 2000 extra per månad (lägger nog ca 4-5000 per mån).

Det man inte kan lär man sig snabbt här på forumet, det första blev rörmokeri. Bytte alla radiatorer från ettrörsystem till tvårör, de gamla rören låg på golven men nu hänger rören i källartaket och kommer upp vid radiatorerna (isolerade dem också förstås). Jag började helt enkelt i ena hörnet och lärde mig efterhand, (givetvis räknade jag ut vilken effekt som behövs både för radiatorer och rördimensioner), allt med info här på forumet, tack alla… Nu var värmen billigare och jag kunde pytsa in mer sparade pengar till resten, köpte material när jag hittade det billigt och tar mig gott om tid, river nån vägg och sätter en ny. Gipsar där det är krokigt och är noga med spackling, gipshörn och målarduk under målningen. Gipsade ett knarrigt golv eftersom jag inte hade bjälklag att skruva fast knarriga golvbrädor. Byggde om en trappa med ekparkett (förlängde stegen en aning också).

Nu är köket snart klart, det gamla var slitet och litet, det åkte ut och köket blev ett tvrum, sen gjorde jag om det gamla vardagsrummet till ett större kök. Det blev kanonbra men krävde en del rörmockeri och dylikt. Jag har bytt ut all plastmatta till valnötsparkett och sänkt ner innertaket med spottar. (huset är föresten 1/2 plan på 108 kvadrat).

Nåväl, det blev mycket jobb men jag har tagit mig tid och framförallt varit mycket noga, totalt har allt kostat ca 120 000 (inklusive vitvaror kyl+frys 16000, ugn 5000, micro 4500, häll 10000, fläkt 7500, 4cm*8m valnötsbänksiva 16000) och jag behöver ca 20000 till men det hela är finare än nybyggda normalutrustade hus. Bänkskivorna 2st på 60cm*4m lät jag ett snickeri beställa och såga/limma om till en 70cm*4 samt resten limmades ihop till en köksö om ca 1*2m, det jobbet tog de bara 1000 spänn för, jämför med samma på tex Kvik (30-40 000?).

Mitt råd är att ta sig tid, se till att ha ett hus med torr källare/vind, bra tak och yttre, sen kommer fantasin in och gör det roliga, resten lär man sig (man har inget val ;-))… 
lycka till/Matz
 
Tack matzen. Känns bra att veta att det går om man vill.
 
dvd1234 skrev:
hej alla,,,

jag ha en liten fråga till er, och specielt Havsutkikt och gladh.

ni som har så stora hus, 230 kvm och 180 kvm,, vad var anledningen till att ni väljer så stora hus,, antar att ni inte har så många barn,,

jag bor på lägenhet 66 kvm nu, 2 rum och kök ,,, det räkte faktisk, om jag skulle 3 dubbla min lägenhet till 180 kvm , så blir det massa med rum över, och outnyttjade yttor,,, viste är det kul att ha stora ytor, det tyckar ju alla, ehhehe,, men ska man inte ha så det precis räcker för familjen så huset inte blir allt för stort,

havsutkikt som byggde huset 230 kvm nyligen, du har väll inte fått en massa gratis kvm på köpet va ehhehe:D eller nåt super rabatt???, för ökad kvm betyder öka kostnaden för att bygga huset, men att hålla den i drift senare med??... hur resonera du??? jag går i de tanka stort eller liten hus, pris, osv,, bra att få lite råd från nån som ha byggtt, ehehe

mvh
Hej
angående yta resonerar jag som så här. Min syster har ett enplans hus på 125 kvadrat. Jämför man med mitt på 108 kvadrat så måste jag säga att jag föredrar att dels ha en lite mer privat övervåning med sovrum och dylikt. Bra att kunna dra sig undan för lite lugn och ro ibland, speciellt när man har besök.

Överväg även att köpa hus med källare, här får man många gratis kvadrat till förråd och tvättstuga, verktyg, snickeri, hemmabio eller vad det nu är. Här har man ju även värmeanläggningen så ni förstår att jag har mer boyta än syrran med sina 125 kvadrat där ca 15 går bort till tvättstuga och 10 till pannrum.

Priset beräknas ju delvis på ytan med när man köper hus, men vad jag ser i prisbilderna så räknas inte priset upp så mkt om huset har källare. Källare är för mig däremot ovärderligt. Men känns den ruggig och luktar konstigt (källarlukt)så får man se upp lite.

Mitt hus är nu värderat till ca 1,1 mille och jag har runt 800 000 i lån, toplånet är borta om ca 4 år och sen bor jag skitbilligt och med viss lyx, redan nu bor jag billigare än i min förra 3:a på 75 kvadrat. Att jag ökade amorteringen med 1000 spänn på topplånet gjorde att jag i ett svep tjänade drygt 30000 på mot den gamla 15års planen.

Uppvärming ger jag ca 10000 för per år så jag är nöjd. En fördel med mitt 1/2plans hus är också att min vind bara är på ca 24 kvadrat, inte så mkt värmeförlust till kråkorna alltså och billigt att tillägsisolera vilket är nuvarande projekt.
 
Jag hade lite samma problem som dvd1234 och letade hus i göteborgsområdet. Eftersom jag gärna ville ha allt fint så skulle det kosta mer att renovera än att bygga nytt. Dom risiga husen var inte SÅ mycket billigare att jag TROR att det skulle löna sig. Det som mest styr är väl om man kan hitta en tomt att bygga på som är tillräckligt attraktiv och inte kostar mer än man klarar av. Fördelen med att renovera är att man kan ta kostnaderna pö om pö som någon sa men det tar också grymt lång tid och är ett jättejobb. Jag gav upp och det får helt enkelt bli ett nybygge, om man vill kan man ju göra en hel del själv där också.
 
D
hej alla igen,,

jag undra en sak... ett nybygge kosta ca 2,5 miljon, inget specifik nu, utan ett ca pris som jag uppfattat ungefärlig,, men jag har hör att ska man köppa en begagnad hus och ska ha en som är lite bra så ligger det på ca 1,7 - 1,8 miljon,, och då ska man renovera för ca 300 000 ungerfär,, då är vi framme i 2 miljon nu,, så ett begagnad hus som slutligen hamna på ca 2 milj, och ett nybygge fö ca 2,5 miljon, hur resonera ni, vilka är mer värda en det andra,,,

och att begagnad hus som ligger på ca 1,2 miljon som jag bruka ser på annons, de lär man får renovera en hel del, grymt mycket i såfall,,

stämmer min syn??

inga specifik hus eller stad nu, utan bara generella uppfattning,,,

vad tycker ni+???., jag jag rätt syn??
 
dvd1234 skrev:
hej alla igen,,

jag undra en sak... ett nybygge kosta ca 2,5 miljon, inget specifik nu, utan ett ca pris som jag uppfattat ungefärlig,, men jag har hör att ska man köppa en begagnad hus och ska ha en som är lite bra så ligger det på ca 1,7 - 1,8 miljon,, och då ska man renovera för ca 300 000 ungerfär,, då är vi framme i 2 miljon nu,, så ett begagnad hus som slutligen hamna på ca 2 milj, och ett nybygge fö ca 2,5 miljon, hur resonera ni, vilka är mer värda en det andra,
Det beror väl på vad man värderar och hur man t.ex. ser på äldre byggteknik (och arkitektur) jmf med modern. Personligen betalar jag gärna mer för ett (korrekt) renoverat hus från tidigt 1900-tal än ett modernt hus eftersom jag anser att allt från material till hantverket var bättre då (inta i alla hus, men i de flesta). De saker som var mindre bra har jag bytt ut. Skulle jag bygga mitt hus idag i samma material (timmer, 6 cm tjocka och 30 cm breda trägolv etc) och med samma hantverkarskicklighet skulle det kosta 3-4 gånger mer än ett modernt hus av samma storlek. Men vissa föredrar moderna hus vilket jag har full respekt för. Även jag kan tänka mig att bo i ett nybygge, dock inte i vilket som helst. Det jag däremot inte vill bo i är ett gammalt hus som renoverats felaktigt, dvs som man försökt få att likna ett modernt hus inne & ute och där man bytt ut mkt av de gamla materialen till moderna. Då försvinner ju poängen med att bo i ett gammalt hus.
 
Här i krokarna byggs det just nu ett nytt hus, fönster och allt sitter i på de flesta ställena... Men det ligger inget tak på med all dena snön. Det kan ju inte vara speciellt lyckat att få snö precis överallt i ett nybygge i trä så... Inga presenningar över det öppna taket eller nåt. Tur att det inte är en själv som bygger.
 
dvd1234 skrev:
hej alla igen,,

jag undra en sak... ett nybygge kosta ca 2,5 miljon, inget specifik nu, utan ett ca pris som jag uppfattat ungefärlig,, men jag har hör att ska man köppa en begagnad hus och ska ha en som är lite bra så ligger det på ca 1,7 - 1,8 miljon,, och då ska man renovera för ca 300 000 ungerfär,, då är vi framme i 2 miljon nu,, så ett begagnad hus som slutligen hamna på ca 2 milj, och ett nybygge fö ca 2,5 miljon, hur resonera ni, vilka är mer värda en det andra,,,
och att begagnad hus som ligger på ca 1,2 miljon som jag bruka ser på annons, de lär man får renovera en hel del, grymt mycket i såfall,,
stämmer min syn??
inga specifik hus eller stad nu, utan bara generella uppfattning,,,
vad tycker ni+???., jag jag rätt syn??

Vad som lönar sej ekonomiskt beror på läget. Storstadsområden där huspriser är höga lönar det sej att bygga nytt, avfolkningsbygder där beg hus är avsevärt billigare än nya lönar det sig att köpa ett beg oavsett skick.
Men sen måste man ju få tag på en tomt med ett läge där man vill bo också, går inte det är det ett beg. hus som gäller oavsett ekonomin som sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.