Ska man få skämta om politik i Humorhörnan?

  • Ja

    380 Röster 88,2%
  • Nej

    51 Röster 11,8%
  • Antal röster
    431
Idag är kränkt ett modeord som används lite hur som helst, Ibland riktigt men oftare felaktigt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Idag är kränkt ett modeord som används lite hur som helst, Ibland riktigt men oftare felaktigt.
Ja det är grymt störigt faktiskt! De har tjatat ut ordet så det saknar betydelse :(
 
harry73
Sockerhög Sockerhög skrev:
Va? Tog du just för givet vad jag har för kön? Jag har då aldrig blivit så kränkt i hela mitt liv..
Tvärtom, folk blir kränkta när man tilltalar dom med könsneutrala ord :D
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Humor har inga gränser, självklart ska det får skojas både åt höger och vänster!
Är man en syltrygg behöver man ju inte läsa :D
 
Är det när du kallar raggarna i Arlöv för hen du tänker på @harry73?
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Sockerhög Sockerhög skrev:
Idag anser sig de flesta ha 100% tolkningsföreträde på allt som sägs och skrivs av nån annan och anser sig ha rätt att bli kränkt av vad som helst från vem som helst i vilket sammanhang som helst. Det är som vilken annan sunken härskarteknik som helst bara det att det finns väldigt få verktyg för att bemöta det. Förr var det kutym att leva efter försiktighetsprincipen "always assume positive intent" eftersom det kanske var du som missuppfattat avsändaren. Då kan det aldrig bli fel. Idag är det taggarna ut direkt:
"- Va? Tog du just för givet vad jag har för kön? Jag har då aldrig blivit så kränkt i hela mitt liv..."
Rätten att bli kränkt ska vi nog inte frånta någon, men det får ju finnas gränser för när man ska bry sig om det. Och, frågan är om det verkligen är kränkt man blivit. Tex tycker ju jag att det är kul att generalisera kring hur 80 och 90talister beter sig i samhället och då blir det alltid ett jävla liv. Inte för att jag har tryckt ner en åsikt i halsen på någon i en direkt dialog utan för att någon i sagda gruppering har läst det hela och då påstått sig bli kränkta. Jag tänker inte acceptera att någon på riktigt tar illa vid sig av att läsa om en sådan skämtsam generalisering utan där har man helt enkelt blandat ihop "kränkt" med "av principiella skäl ogilla generaliseringar".
 
Tycker inte man ska få skämta om något. Det är allvarliga saker det här. Känner mig kränkt också.

Född 82
 
  • Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Rätten att bli kränkt ska vi nog inte frånta någon, men det får ju finnas gränser för när man ska bry sig om det. Och, frågan är om det verkligen är kränkt man blivit. Tex tycker ju jag att det är kul att generalisera kring hur 80 och 90talister beter sig i samhället och då blir det alltid ett jävla liv. Inte för att jag har tryckt ner en åsikt i halsen på någon i en direkt dialog utan för att någon i sagda gruppering har läst det hela och då påstått sig bli kränkta. Jag tänker inte acceptera att någon på riktigt tar illa vid sig av att läsa om en sådan skämtsam generalisering utan där har man helt enkelt blandat ihop "kränkt" med "av principiella skäl ogilla generaliseringar".
Kränkta av fakta ...
http://magasinetneo.se/artiklar/krankta-av-fakta/
 
  • Gilla
  • Wow
PAF och 6 till
  • Laddar…
Så länge skämten innehåller mer humor än propaganda tycker jag att det är bara att skämta på.
Många gånger är det bara uppfriskande att få skratta åt sig själv och sina svagheter.

Däremot så tycker jag inte om när vissa personer håller på med politisk smutskastning och ren partipropaganda som är nödtorftigt förklädd till någon sorts humor.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kränkta av fakta ...
Lika lång som läsvärd (y)

"kunskap och fakta blir alltmer ointressanta i den samhälleliga kontexten. Åsikt väger tyngre än insikt."

Det där sammanfattar i stort sett allt som gör att det går käpprätt åt hel.....
 
  • Gilla
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kränkta av fakta ...
[länk]
Ja den där var riktigt bra. Några kopplingar jag inte tänkt på tidigare. Just det där att folk blir kränkta av att man rättar faktafel är konstigt. Nytt är det däremot inte: vi hade en synnerligen dyslektisk rektor på min skola på 90-talet som inte uppskattade att få sina lappar rättade med rödpenna. Det var, om jag minns det rätt, just ”kränkande”. Var ung och oförståndig då; nu vet jag bättre.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Lika lång som läsvärd (y)

"kunskap och fakta blir alltmer ointressanta i den samhälleliga kontexten. Åsikt väger tyngre än insikt."

Det där sammanfattar i stort sett allt som gör att det går käpprätt åt hel.....
Så sant!
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Det finns väldigt många forum för de som vill prata politik på nätet. Jag tycker att det kan fnnas anledning att prata om politik som påverkar bostäder/byggande/energieffektivitet/klimatsmart byggande/omställning/bostadslöshet/fastighetsskatt/frustration över försenade bygglov osv. Helt enkelt sånt som berör att byggahus och att bo. Såndant måste vi såklart även kunna skämta om.

Som en som tyvärr utsatts för både hat och (döds-)hot på nätet (och nej, jag är inte tunnhudad), tycker jag om att vara på byggahus för att just elaka påhopp på barn, rasism, allmänt hatiska uttalanden osv är sällsynt här.

Kan vi inte låta det här forumet få fortsätta vara en fristad där vi kan prata om för och nackdelar med plintgrunder, vilka plåttak som är snyggast och hur vi bäst bygger uterum? Där skämten handlar om felvända toaletter och folk som inte kan hantera en hammare.

Varför måste vi öppna upp off topic häcklande av barn här?
 
  • Gilla
  • Älska
Cruzze och 5 till
  • Laddar…
C
B b8q skrev:
det finns ALLTID någon som kan känna sig kränkt, själv eller å andra vägnar ("kränkt by proxy")
Ordet som du söker är sekundärkränkt. Någon kanske rentav blir tertiärkränkt?

harry73 harry73 skrev:
Och alla (utom en) kan ligga under eller över medelvärdet.
Byt ut medelvärde mot medianvärde så fungerar skämtet.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det enda sättet att bedöma ett inläggs lämplighet är utifrån yttrandefrihetens råmärken.
Någon äger forumet och är därmed fri att bedöma inlägg snävare, t.ex. av kommersiella skäl.
 
Gammelnörden
C civilingenjören skrev:
Någon äger forumet och är därmed fri att bedöma inlägg snävare, t.ex. av kommersiella skäl.
Intressant, det var mer än jag visste. Tack för upplysningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.