Nu hade jag nog styrt mer värme än en lampa med en sonoff, kanske en mindre värmefläkt så att man åtminstone håller +8 på ovanvåningen på nätterna (någon gång per dygn, med timdebitering är nätterna lämpligt). Det kommer att krypa upp fukt från våningen under, den måste tryckas undan en gång per dygn i alla fall. Jag hade värmt till +8 mellan kl 1 och 6 varje natt.
 
Innan jag flyttade från huset köpte jag en takfläkt för just detta ändamål - förflytta uppåtstigande värme neråt.
Nu hann jag aldrig installera den, men jag är övertygad om att den hade fyllt sitt syfte.

En fläkt modellen större än de som var populära förr (de där små med inbyggd lampa).
Inte så dyr heller, köpte den för 800 kr, men kanske kostar motsvarande lite mer idag.

Ju större fläkt desto tystare går den, så det är mitt tips för de som har takhöjd för det.
 
H Hemmagubben skrev:
Innan jag flyttade från huset köpte jag en takfläkt för just detta ändamål - förflytta uppåtstigande värme neråt.
Nu hann jag aldrig installera den, men jag är övertygad om att den hade fyllt sitt syfte.

En fläkt modellen större än de som var populära förr (de där små med inbyggd lampa).
Inte så dyr heller, köpte den för 800 kr, men kanske kostar motsvarande lite mer idag.

Ju större fläkt desto tystare går den, så det är mitt tips för de som har takhöjd för det.
Fläkt fungerar bra för att blanda luften, men den flyttar inte värme om den inte sitter i en passage mellan två rum (exempelvis ett rör) och trycker luften i en specifik riktning. I praktiken så blandar den luft då också...

Enda sättet att hålla en våning kall är genom isolering.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Det beror ju lite på där. Tillförs det fukt eller inte?
Som exempel har vi haft sommarstuga i typ 50 år som stått helt oeldad, precis vid bohuskusten och Skagerraks hav med blåst och väta och elände,under i princip all tid utom typ påskvecka och sommar.
Exakt noll problem med mögel och fukt. Bara se till att det är ventilerat och inte helt instängt.
Håller med A Gervind. Risken om man stänger av och det inte är helt tätt är att varm och fuktig luft från nedanvåningen kan läcka upp.

Många saker tillför fukt till inneluften, dusch, matlagning, torkning av tvätt, utandning speciellt om man är många. Denna fukt kan bäras av den varma luften. När luften kommer upp däruppe så riskerar den att kondensera när den möter kalla ytor.

Så om man tänker sig att stänga av så bör det vara helt lufttätt mellan våningsplanen. Men det är ofta svårt att få till, kan ändå läcka genom springor osv.

Kan funka / kan bli problem. Beror helt på förhållandena men helt klart en risk.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
C Commodore64 skrev:
Håller med A Gervind. Risken om man stänger av och det inte är helt tätt är att varm och fuktig luft från nedanvåningen kan läcka upp.

Många saker tillför fukt till inneluften, dusch, matlagning, torkning av tvätt, utandning speciellt om man är många. Denna fukt kan bäras av den varma luften. När luften kommer upp däruppe så riskerar den att kondensera när den möter kalla ytor.

Så om man tänker sig att stänga av så bör det vara helt lufttätt mellan våningsplanen. Men det är ofta svårt att få till, kan ändå läcka genom springor osv.

Kan funka / kan bli problem. Beror helt på förhållandena men helt klart en risk.
Det är därför man måste hålla en någorlunda temperatur, kanske åtta grader. Det stora problemet är nog inte att luft läcker, det är att fukten vandrar
 
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Det är därför man måste hålla en någorlunda temperatur, kanske åtta grader. Det stora problemet är nog inte att luft läcker, det är att fukten vandrar
Därav mitt tips , håll minst +16 gr ;)
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Därav mitt tips , håll minst +16 gr ;)
Ja, det beror ju på hur mycket fukt som kommer ut. I vårt hus läcker ytterst lite fukt mellan våningarna, men jag tror det främst beror på att vi har bra forcerad ventilation i badrummet och i köket.
 
K KiaE skrev:
Bor i ett gammalt 2-våningshus med dålig isolering i väggar o tak. Luftvärmepumpen i hallen på nedervåningen står på 22 grader och går dygnet runt men om jag inte eldar i vedspisen i köket så ligger innetemp på 14 grader .....Funderar på att bomma ovanvåningen då det mesta av värmen verkar gå dit och bara bo på nederplanet. Inget VA på övervåningen. Kan jag sätta elementen på underhållsvärme på ovanvåningen, sätta för trappen upp och på så sätt slippa att all den goa värmen från vedspisar o kamin läcker upp via trapphus och ut genom taket?
Hur gör ni andra med liknande problem?

Så här anser jag det är

Bor du i ett gammalt hus..som jag. Hade för många år sedan
. Byggt 1909.. stående plank i vägarna..sågspån i bjälklaget..
Ja hängde ett tjockt täcke i trappen till vintern .övervåningen va helt ouppvärmd .
Men görs detta i ett.mordernt hus. Då får man räkna med kostsam mögelsanering
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
K KiaE skrev:
Bor i ett gammalt 2-våningshus med dålig isolering i väggar o tak. Luftvärmepumpen i hallen på nedervåningen står på 22 grader och går dygnet runt men om jag inte eldar i vedspisen i köket så ligger innetemp på 14 grader .....Funderar på att bomma ovanvåningen då det mesta av värmen verkar gå dit och bara bo på nederplanet. Inget VA på övervåningen. Kan jag sätta elementen på underhållsvärme på ovanvåningen, sätta för trappen upp och på så sätt slippa att all den goa värmen från vedspisar o kamin läcker upp via trapphus och ut genom taket?
Hur gör ni andra med liknande problem?
Rent spontant skulle jag bomma igen. Värmen från luftvärmepumpen kommer leta sig dit genom taket iaf men köp en termostat du kan koppla till telefonen och blir det för kallt kan du bara öppna upp och låta lite värme åka dit till önskad temp sen stänger du igen.
 
  • Gilla
KiaE
  • Laddar…
Och håll koll på luftfuktigheten.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och håll koll på luftfuktigheten.
Borde lösas med en avfuktare från Clas Ohlson ?
 
V Vanhedern skrev:
Borde lösas med en avfuktare från Clas Ohlson ?
Eller Jula. Jag har en från Jula i garaget som jag håller runt 8 grader. Värmen från avfuktaren räcker för att hålla ungefär den temperaturen. Elementet går in någon kort stund varannan vecka nu i december med mellan fem och tio minusgrader. Men jag har ju avlopp i garaget...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Eller Jula. Jag har en från Jula i garaget som jag håller runt 8 grader. Värmen från avfuktaren räcker för att hålla ungefär den temperaturen. Elementet går in någon kort stund varannan vecka nu i december med mellan fem och tio minusgrader. Men jag har ju avlopp i garaget...
han kan ju sätta avfuktaren på en pall och dra kondensröret till en stor jävla balja kopplat till ett vattenlarm som sätts någon cm under kanten på baljan. Då behöver han inte upp och tömma så ofta.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
V Vanhedern skrev:
han kan ju sätta avfuktaren på en pall och dra kondensröret till en stor jävla balja kopplat till ett vattenlarm som sätts någon cm under kanten på baljan. Då behöver han inte upp och tömma så ofta.
Slangen till en dunk är väl bättre isåfall, mindre våt yta att avfukta tänker jag.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Per Johansson8 Per Johansson8 skrev:
Så här anser jag det är

Bor du i ett gammalt hus..som jag. Hade för många år sedan
. Byggt 1909.. stående plank i vägarna..sågspån i bjälklaget..
Ja hängde ett tjockt täcke i trappen till vintern .övervåningen va helt ouppvärmd .
Men görs detta i ett.mordernt hus. Då får man räkna med kostsam mögelsanering
Ja det är så.ett gammalt hus med murstocken å eldstad i alla rum.. ja murstocken blir varm när man eldar . Även om övervåningen är kalstäld . Så blir det ventilation . Mögel kan komma snabbt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.