Kan inte svara för Hörmann, men deras danska konkurrent Lindab levererar med egna danska lastbilar till Sverige.
 
Även när portar kommer med vanliga fraktbolag så kommer de utan pall. Det går ju att skicka kollin utan pall även om det inte uppskattas.
 
thomasx skrev:
Men du menar att de alltså kör med sina egna bilar över hela Europa, till varenda ÅF och aldrig packar något på pall?
Inte till varenda återförsäljare men troligen till Hörmanns centrallager i Örebro när det gäller Sverige.

Man distribuerar ut till centrallager och sen därifrån vidare, ganska enkelt att förstå att det krävs en gigantisk logistik kedja med en koncern som omsätter omkring 8 miljarder per år. Så att dom skall packa ett särskilt paket till en svensk som vill ha en port sker helt enkelt inte. Den svensken förväntas köpa sin port i Sverige som sen levereras ut från deras lager där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
oceanis skrev:
Inte till varenda återförsäljare men troligen till Hörmanns centrallager i Örebro när det gäller Sverige.

Man distribuerar ut till centrallager och sen därifrån vidare, ganska enkelt att förstå att det krävs en gigantisk logistik kedja med en koncern som omsätter omkring 8 miljarder per år. Så att dom skall packa ett särskilt paket till en svensk som vill ha en port sker helt enkelt inte. Den svensken förväntas köpa sin port i Sverige som sen levereras ut från deras lager där.
Men att lämna ut styckegods till privatpersoner från Sverige, som förväntas handla i Sverige, direkt från tyska centrallagret, det går fint?
 
Det är till deras ÅF som det har sålt till. ÅF har bara angivit vem som hämtar ut den och det har de svårt att förbjuda så länge som de måste köra ut den ur Tyskland.

Det som dock kan vara lite gråzon i detta är att om upphämtaren och slutkunden momsar i Sverige skall Tysk moms normalt betalas till säljaren då den levereas i samma land som säljaren är reg i.
 
Ja, så är vi tillbaka på ruta ett, de kan facilitera upphämtning av utländska privatpersoner, men inte under några omständigheter av en speditör? Jag tror helt enkelt inte på det, och inget av de argument som framförts hittills känns särskilt övertygande. Om de vägrar handlar det nog mer om ovilja än något annat, skulle jag tro.
Och jag skulle därtill bli förvånad om ett bolag som omsätter 8 miljarder inte på något vis samarbetar med någon speditör.

Prova att svara Sheurich att om det inte går att ordna så att godset kan upphämtas av en speditör på en eller annan plats, så får det nog vara. Sen lär det väl ta en vecka eller två att få nåt svar, men det löser de nog när de inser att affären hänger på det. Saker och ting som inledningsvis varit omöjliga visar sig snart (nåja) fullt möjliga har jag märkt, bara de inser att det är en förutsättning för affären.
 
Det handlar nog inte så mycket om ovilja utan snarare om vem som är ansvarig för godset och dess packning för transport. Och Hörmann varken säljer eller levererar väl till någon svensk privatperson.

Om man köper av en återförsäljare så är det denne återförsäljare som ska packa och ta ansvar för att det är packat för att klara transporten till Sverige inte Hörmann. Att du sen kan hämta på en lastbrygga i egenskap av återförsäljarens ombud och därmed ta över ägandet av godset och samtidigt ta ansvar för packning, hantering och transport är en het annan sak.
Du köper inte av Hörmann för dom säljer väl inte normalt till privatpersoner och dom har i sin tur sitt logistiksystem för transport ut till återförsäljare och centrallager.

Det är väl inget konstigt för så går det till med det mesta gods som säljs och transporteras. Det viktiga är just övergången av ansvar.

Återförsäljarna kan säkert skicka från sitt eget lager på vilken pall du vill men då har porten gått från Hörmann till återförsäljaren som skall transportpacka så att det klarar omlastning vid ett par depåer vilket kräver att godset är skyddat. Antagligen inte helt billigt. Men det är fortfarande inte Hörmann som gör det.
 
Redigerat:
Har du läst frågeställningen från början i denna fråga? Det verkar inte så.

Och vad gäller ansvar är det i praktiken exworks som gäller om jag beställer en transport för upphämtning hos leverantöre i Tyskland, så oavsett om porten hämtas direkt hos Hörmann eller om den tar omvägen via en ÅF, vilket den precis lika gärna kan göra och som jag vet att Scheurich fixar om man frågar dem, så innebär det minsta möjliga ansvar för säljaren/leverantören.
 
Men om Scheurich fixar det så är det ju inget problem, be dom då ta hem det till sig och låt transportören hämta där så har ni löst problemet. Då blir det inget problem varken för de som vill köpa eller för Hörmann............

Och, jo jag har läst frågeställningen samtidigt har jag läst att Scheurich själv har meddelat att det inte är lastat på pall och att det är manuell handlastning som gällde. Något som inte speditörerna var sugna på..... men det löser ni ju genom att hämta hos Scheurich istället.
 
Redigerat:
Vad är det egentliga problemet?

Scheurich har sagt att de kan sälja dig en port men inte kan emballera den så den står på pall. Speditionsfirman har sagt att de inte vill hämta en port som inte står på pall. Det finns speditörer som är villiga att hantera gods som inte står på EUR pall, sjöpall eller special pall, men det kostar. Har för mig att jag fick ett pris på 8000kr för att köra en port till Stockholm när jag kollade.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Det finns två sorters människor

1. De som alltid finner sig i alla svar de får och tror att det som sagts är hugget i sten redan från början.
2. De som ifrågasätter när något inte verkar rimligt och undrar om det verkligen inte går att ordna och själva föreslår lösningar.

På något underligt vis är det människorna i kategori 2 som brukar komma nån vart med det de företar sig.
 
Det finns också två andra sorter:

1. De som mest snackar en massa skit
2. De som ser till att göra saker och snackar mindre

På något underligt vis är det människor i kategori 2 som brukar få ändan ur vagnen, få gjort saker och kan leverera resultat
 
Precis,kategori-2-människorna är ofta desamma i bägge fallen :)
Å det är ju för övrigt en massa skitsnack i denna tråd just nu.

Mina portar är för övrigt snart klara, trots att det från början inte alls gick att göra som jag önskade....
 
Redigerat:
Är i behov av en Hörmann port, 5000x2125. Hur brukar leveranstiderna vara, när de är redo för pickup alltså?
 
Har för mig att min tog 1 månad från order till att de var klara för upphämtning. Du får kontakta ÅF då jag misstänker att det kan variera beroende på orderingång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.