P peter.linkan skrev:
Bilden i mitten där ser riktigt riktigt trevligt ut! Snyggt jobbat!

Hur har ni gjort där? Växer det ogräs mellan stenarna?
Jo det kommer förstås ogräs emellan stenen men det är ren grus och ganska lätt att rensa bort.
Räcker med att ogräsrensa två gånger ellet max tre gånger om året.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Jo det kommer förstås ogräs emellan stenen men det är ren grus och ganska lätt att rensa bort.
Räcker med att ogräsrensa två gånger ellet max tre gånger om året.
Det gillar vi!!
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Stort tack för tips! Skulle du kunna skicka en bild på hur det ser ut för er? Hade gjort det enklare att bestämma sig :) :)
Självklart! Vi valde att gjuta storgatsten efter att vi tagit bort rabattkanten och har dessutom tidigare fuskat lite och bara lagt smågatsten i en rundad form runt diverse planteringar (på en av bilderna insåg jag att jag glömt att göra klart och vek bara bort markduken lite för att ge dig en känsla över hur det kan se ut. Vi är mitt uppe i arbetet och har inte hunnit lägga det runt våra träd ännu men planen är nu att gjuta storgatsten runt alla häckar, rabatter och träd. Vi valde gatsten då vi hade jättemycket sådant gratis och det passar till 20-talshuset. Vet andra som lagt betongkantsten runt sina träd och bärbuskar och det har blivit supersnyggt. En smaksak helt enkelt och vad som passar med övrig stenläggning som man vill ha.
 
  • Trädgård med ogjuten storgatsten kant till blomsterrabatt bredvid gräsmatta och markduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med nylagt storgatsten längs rabattkant, växter och gräsmatta i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rundad stenkant omger en rabatt mot en gräsmatta, med smågatsten delvis täckt av markduk nära planteringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdslandskap med smågatsten runt planteringar och vek bort markduk, intill grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsland med planteringar omgivna av oregelbunden stengärdsgård och uppvikt markduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsyta med smågatsten i rundad form runt planteringar och krukväxter mot en grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jobbiga med att gjuta är att jorden både rör sig och nybildas i olika takt så det kan bli så att t ex gräset hamnar högre än en mur om den ligger i gräsmattennvå redan från början.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det jobbiga med att gjuta är att jorden både rör sig och nybildas i olika takt så det kan bli så att t ex gräset hamnar högre än en mur om den ligger i gräsmattennvå redan från början.
Så kan det vara. Viktigt att lägga den några cm högre än gräsmattan från start. Men där jag fuskat och bara lagt gatsten i jorden eller med endast lite flis under har det tyvärr sjunkit eller letat sig gräs emellan stenarna så man inte blivit av med rensningsjobbet som tänkt. Tror tiden man sparar i längden är lätt värt jobbet att gjuta Men som någon påpekade i tråden ovan, 30 cm utgrävning är ev inte möjligt runt befintliga bestånd av träd, så då kanske fuskalternativet kan vara det bästa.
 
K Pinglan84 skrev:
Självklart! Vi valde att gjuta storgatsten efter att vi tagit bort rabattkanten och har dessutom tidigare fuskat lite och bara lagt smågatsten i en rundad form runt diverse planteringar (på en av bilderna insåg jag att jag glömt att göra klart och vek bara bort markduken lite för att ge dig en känsla över hur det kan se ut. Vi är mitt uppe i arbetet och har inte hunnit lägga det runt våra träd ännu men planen är nu att gjuta storgatsten runt alla häckar, rabatter och träd. Vi valde gatsten då vi hade jättemycket sådant gratis och det passar till 20-talshuset. Vet andra som lagt betongkantsten runt sina träd och bärbuskar och det har blivit supersnyggt. En smaksak helt enkelt och vad som passar med övrig stenläggning som man vill ha.
Personligen tycker jag inte att det blir snyggt med betong emellan storgatsten.
Lägger dem hellre kloss intill och med uppåt 5 cm visning av sidan. Stenlagd kant i en trädgård utan betongfog, visar gatsten placerade tätt med synlig sida mot en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsgång kantad med upphöjd storgatsten utan betong mellan, omgiven av gräsmatta och blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Patrik V.
Varför uppfinna hjulet på nytt, när det dessutom försöks göra av både, sten, grus, tegelstenar, osv osv. ...

Träd är snyggast med gräs runt om och det är på ens egen tomt. Stora träd, kan vara sjysst att ha en bänk runtom, men många av förslagen här, ser rent nasty ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.