Hej!

Jag har 7 st äppelträd som ska få täckbark i rabatten. Undrar om man då ska köpa rabattkant eller trädring att sätta runt, för att avgränsa täckbarken mot gräset?

Behövs det? Eller ska man bara hälla på täckbark och försöka få det till en fin cirkelform?

Äppelträd med täckbark runt stammen på en gräsmatta, avgränsat utan rabattkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äppelträd med nygjord cirkelformad rabatt för täckbark, avgränsad mot gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skippa kanten, det är sällan sådana åldras med behag och om du nöjer dig med täckbark tror jag att gräsklippningen kommer att gå fortare
 
BirgitS
Gräset bryr sig inte om några cm täckbark utan kommer att växa in i täckbarken om man inte har en kant som går ner åtminstone 5 cm i jorden. Men å andra sidan är det ju inte något jättejobb att gräva bort lite gräs en gång om året.

Är det inte risk för att det där tunna uppbindningssnöret går in i barken?
 
Lägg ett tjockare lager täckbark och fyll på när det sjunker undan så minskar gräset förmåga att ta sig in. Rabattkanter tycker jag oftast mest är i vägen.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Jag är nyfiken på er som tycker rabattkanten är i vägen. Vilken höjd sätter ni den på? Jag brukar trycka ner den i jorden så att den bara sticker upp nån cm så att man kan svänga gräsklipparen över kanten.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Jag ska ha robotgräsklippare så roboten måste kunna komma åt allt gräs, även det närmast kanten.

Min tanke var därför att kupera täckbarken något så att det är lägre nivå längst ut, för att på så sätt kunna ha rabattkanten i samma nivå som jorden. Då borde roboten kunna köra ut över kanten och klippa allt gräs.

Men vet inte om det funkar..?
 
Rabattkanten ska alltså inte sticka upp från gräset, för då blir där en kant där roboten inte kommer nå. Rabattkanten måste gå ner i jorden, så att avgränsar men roboten ändå kan klippa allt gräs.

Någon med erfarenhet om detta?
 
  • Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
T
Finns inget rätt eller fel, tänk efter själv hur du vill ha det och gör det så.
 
Ung ekplantering med stödpinne omgiven av tegelstenar som kant i en gräsmatta vid en stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så har vi gjort runt träd o buskar, vissa har dubbla rader, men eken i bild, om än stårlig, behöver några år innan den får en rad till.
Det är ingen optimal lösning, gräset hittar fortfarande in, men är lätt att rensa. Den stora fördelen är att man kan klippa utan att det sprutar täckbark åt alla håll.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du behöver en sån här.
[länk]
Den ser bra ut. Men 450 kr x7 träd... Funkar inte :thinking:
 
Cheesen
P peter.linkan skrev:
Den ser bra ut. Men 450 kr x7 träd... Funkar inte :thinking:
Jag vet att det finns billigare på typ Jula... Men vad har du för budjet?
 
P peter.linkan skrev:
Rabattkanten ska alltså inte sticka upp från gräset, för då blir där en kant där roboten inte kommer nå. Rabattkanten måste gå ner i jorden, så att avgränsar men roboten ändå kan klippa allt gräs.

Någon med erfarenhet om detta?
Känns lurigt om man förväntas ha tex barn som springer barfota med en metallkant "dold" i gräsmattan, även om det är runt ett träd
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Cheesen
Karl.s Karl.s skrev:
Känns lurigt om man förväntas ha tex barn som springer barfota med en metallkant "dold" i gräsmattan, även om det är runt ett träd
Dom får sluta upp med dumheterna.. det vet väl alla att barn ska vara inne. Med någon skärm som sällskap. Och absolut inte barfota.
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.