Idag tvättade jag av det feta med rödsprit och målade om med min gamla restfärg (Nordsjö fönsterfärg). Torkade fint och kunde köra andra strykningen 4 tim senare. Nu är bordet på sluttorkning över natten. :cool:
Och så reklamerade jag den usla färgen hos Biltema, hos dem köper jag nog aldrig mer färg iaf. Burken som stått orörd sedan lördag morse efter första strykningen var fortfarande kladdig på utsidan där jag skrapat av penseln. Killen på Biltema fick färg på sig...
Alltså efter bortåt 55 timmar!
 
Jag kör med linoljefärg, första gångerna är det lätt det blir fel med för tjockt och lång "torktid", men lär man sig är färgen sen överlägsen på tex fönster eller trädgårdsmöbler...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Jag brukar aldrig använda färgspruta utan kör pensel.
Så jag öppnade burken och började måla....
I texten (finstilt) står något om att spä ut med lacknafta 3-5% vid penselmålning (och mera vid sprutning), men där står ingen varning om att färgen inte fungerar om man inte gör så! Har aldrig förut träffat på målarfärg som måste späs ut för att fungera. 3% motsvarar 2 matskedar (30 ml) i en literburk.

Svar:
1) Nej jag spädde inte ut färgen, hade inte sett det.
2) Jag har ännu inte kunnat stryka på andra lagret för det första är fortfarande klibbigt!
3) Jag målade första lagret kl 10 den 22/5. Nu är det 16 den 23/5, dvs 30 timmar senare, och fortfarande klibb!
4) I garaget har jag dragit igång ett värmeelement i går kväll när det fortfarande var blöt färg. Och i morse bytte jag till en 1200 W kupevärmare med fläkt. När jag öppnar garagedörren nu slår värme emot mig.
5) Ingen fukt i garaget, har bilen ute under sommaren.

Men fortfarande är bordet klibbigt!
Vad skall jag göra nu?
Plocka fram en massa trassel och lacknafta och torka bort färgen och sen köpa ny på Beckers eller liknande?
Köp Alcro färger och fråga först använd även grundfärg. Grundolja om behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.