Jag skulle måla om ett trädgårdsbord eftersom det blivit lite fult.
Jag köpte vit fönsterfärg som jag tror är extra motståndskraftig mot väder och vind.
Igår morse kl 10 målade jag hela bordets översida inne i garaget för att undvika kringflygande skräp och insekter.
Sen tänkte jag måla över ett andra lager i går kväll, men då hade färgen ännu inte torkat.
Och idag 25 timmar efter första strykningen är ytan fortfarande klibbig!
Har aldrig varit med om något sådant tidigare, kan det vara fel på färgen eller har jag gjort något annat fel?
Jag använde denna färg köpt på Biltema.

När jag läser det finstilta på burken så står det att torktid är 16-32 tim, övermålningsbar efter 16 tim.
Men nu är det som sagt 25 tim sedan och klibbig yta. Då kan jag väl inte måla över heller?
Är denna långa torktid normal för fönsterfärg?

Färgen var lösningsmedelsburen, jag trodde inte sånt såldes längre utan att alla färger numera var vattenburna...
 
Hur varmt är det i garaget? Är det fuktig luft?
 
B Bo Berglund skrev:
Jag skulle måla om ett trädgårdsbord eftersom det blivit lite fult.
Jag köpte vit fönsterfärg som jag tror är extra motståndskraftig mot väder och vind.
Igår morse kl 10 målade jag hela bordets översida inne i garaget för att undvika kringflygande skräp och insekter.
Sen tänkte jag måla över ett andra lager i går kväll, men då hade färgen ännu inte torkat.
Och idag 25 timmar efter första strykningen är ytan fortfarande klibbig!
Har aldrig varit med om något sådant tidigare, kan det vara fel på färgen eller har jag gjort något annat fel?
Jag använde denna färg köpt på Biltema.

När jag läser det finstilta på burken så står det att torktid är 16-32 tim, övermålningsbar efter 16 tim.
Men nu är det som sagt 25 tim sedan och klibbig yta. Då kan jag väl inte måla över heller?
Är denna långa torktid normal för fönsterfärg?

Färgen var lösningsmedelsburen, jag trodde inte sånt såldes längre utan att alla färger numera var vattenburna...
Späddu du färgen innan du penslade? Vid användning av spruta/pensel ska den spädas så kan vara att den var för tjock för att allt lösningsmedel ska kunna avdunsta tillräckligt fort innan nästa strykning och hur många timmar gick det mellan strykning 1 och2?
Enligt instruktion står det 16h men torde kunna gå fortare dock om färgen fortfarande var klibbig när du påbörjade andra strykning kan det bli häxigt att få det att torka korrekt.
 
I Ibruks skrev:
Späddu du färgen innan du penslade? Vid användning av spruta/pensel ska den spädas så kan vara att den var för tjock för att allt lösningsmedel ska kunna avdunsta tillräckligt fort innan nästa strykning och hur många timmar gick det mellan strykning 1 och2?
Enligt instruktion står det 16h men torde kunna gå fortare dock om färgen fortfarande var klibbig när du påbörjade andra strykning kan det bli häxigt att få det att torka korrekt.
Jag brukar aldrig använda färgspruta utan kör pensel.
Så jag öppnade burken och började måla....
I texten (finstilt) står något om att spä ut med lacknafta 3-5% vid penselmålning (och mera vid sprutning), men där står ingen varning om att färgen inte fungerar om man inte gör så! Har aldrig förut träffat på målarfärg som måste späs ut för att fungera. 3% motsvarar 2 matskedar (30 ml) i en literburk.

Svar:
1) Nej jag spädde inte ut färgen, hade inte sett det.
2) Jag har ännu inte kunnat stryka på andra lagret för det första är fortfarande klibbigt!
3) Jag målade första lagret kl 10 den 22/5. Nu är det 16 den 23/5, dvs 30 timmar senare, och fortfarande klibb!
4) I garaget har jag dragit igång ett värmeelement i går kväll när det fortfarande var blöt färg. Och i morse bytte jag till en 1200 W kupevärmare med fläkt. När jag öppnar garagedörren nu slår värme emot mig.
5) Ingen fukt i garaget, har bilen ute under sommaren.

Men fortfarande är bordet klibbigt!
Vad skall jag göra nu?
Plocka fram en massa trassel och lacknafta och torka bort färgen och sen köpa ny på Beckers eller liknande?
 
  • Gilla
H. Blom
  • Laddar…
O
Målade med biltemas oljegrund förra året, vansinigt lång torktid.
 
Har du möjlighet så ta in bordet i huset och låta det stå i rumstemperatur några dagar. Förhoppningsvis torkar det. Sen kan du späda färgen och måla ett tunt andra lager. Funkar inte detta har jag inget bra förslag.
 
M MetteKson skrev:
Har du möjlighet så ta in bordet i huset och låta det stå i rumstemperatur några dagar. Förhoppningsvis torkar det. Sen kan du späda färgen och måla ett tunt andra lager. Funkar inte detta har jag inget bra förslag
Bordet är för stort att ta in och dessutom kan man inte hantera det nu för det kladdar av sig...
Jag ställde in en inne/ute termometersensor i garaget för att ta reda på hur bra kupévärmaren funkar att värma garaget. Det visar sig att det håller +22 grader därute nu, dvs ända sedan i morse har det varit denna temperatur. Borde räcka att torka färg.
Så först nästan ett dygn i kanske 15 grader och sedan hela dagen idag i 22 grader och ändå kladdar den av sig när man tar på den....
Man kan undra om den någonsin blir hård? Om inte så duger den inte som yta på ett bord.
Förresten, vad händer när man späder färgen 3%? Hur kan det få den att torka fortare?
Verkar konstigt att ha det så, jag kan förstå ifall man skall späda för sprutning, men då borde det vara utgående från en blandning som passar för pensel...
Eller funkar lacknaftan som härdare i en tvåkomponentsfärg? Dvs man MÅSTE ha det för att det över huvud taget skall funka? I så fall borde detta stå MED STORA bokstäver på burken men det gör det inte...
 
O OMathson skrev:
Målade med biltemas oljegrund förra året, vansinigt lång torktid.
Hur länge tog det då? Och blev ytan "hård" sedan?
 
O
B Bo Berglund skrev:
Hur länge tog det då? Och blev ytan "hård" sedan?
Uppåt en vecka tror jag:thinking:
 
B Bo Berglund skrev:
Bordet är för stort att ta in och dessutom kan man inte hantera det nu för det kladdar av sig...
Jag ställde in en inne/ute termometersensor i garaget för att ta reda på hur bra kupévärmaren funkar att värma garaget. Det visar sig att det håller +22 grader därute nu, dvs ända sedan i morse har det varit denna temperatur. Borde räcka att torka färg.
Så först nästan ett dygn i kanske 15 grader och sedan hela dagen idag i 22 grader och ändå kladdar den av sig när man tar på den....
Man kan undra om den någonsin blir hård? Om inte så duger den inte som yta på ett bord.
Förresten, vad händer när man späder färgen 3%? Hur kan det få den att torka fortare?
Verkar konstigt att ha det så, jag kan förstå ifall man skall späda för sprutning, men då borde det vara utgående från en blandning som passar för pensel...
Eller funkar lacknaftan som härdare i en tvåkomponentsfärg? Dvs man MÅSTE ha det för att det över huvud taget skall funka? I så fall borde detta stå MED STORA bokstäver på burken men det gör det inte...
De färger jag använder har jag sällan behövt späda om de var nya, enbart om de stått för länge eller för varmt, det enda som händer i detta fall när du spär är att färgen blir lösare vilket gör att den kan torka snabbare tack vare mer kontakt til syret, lacknafta agerar lösningsmedel och inte härdare, härdare ska redan finnas i men känns som om det har hänt något med färgen under lagring (troligen från hyllan och inte pga ditt hanterande eller att det saknas härdare). Du gjorde helt rätt i att inte måla 2a strykningen därav min fråga för då hade du garanterat behövt tvätta och göra om.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Nu gav jag upp helt!
Jag rev av all färg jag målade på för 45 timmar sedan med trassel indränkt med lacknafta. Det lossnade rätt direkt så inget av färgen hade härdat nämnvärt...
Nu är bordet som när jag började bortsett från att det har en "fet" yta av lacknafta.
Hur får jag bort den? Eller den kanske inte gör någon skada vid nästa målning med Nordsjö kvalitets-fönsterfärg?
Försvinner det om man kör med vanlig målartvätt på ytorna (typ kaustik soda)?
 
Claes Sörmland
Den är en fet alkydoljefärg så >60% av bindemedlet är fettsyror. Så det kommer att ta sin lilla tid att torka. Det som först händer är att alkydgrupperna korslänkar men sen ska också oljorna korslänka för att den ska hårdna. Det senare tar tid. Koppla av några dagar så blir det som en seg film.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Nu gav jag upp helt!
Jag rev av all färg jag målade på för 45 timmar sedan med trassel indränkt med lacknafta. Det lossnade rätt direkt så inget av färgen hade härdat nämnvärt...
Nu är bordet som när jag började bortsett från att det har en "fet" yta av lacknafta.
Hur får jag bort den? Eller den kanske inte gör någon skada vid nästa målning med Nordsjö kvalitets-fönsterfärg?
Försvinner det om man kör med vanlig målartvätt på ytorna (typ kaustik soda)?
Försök med ett fint sandpapper för att rugga upp ytan på bordet. Jag använder vanlig snickerifärg (lösningsmedelsbaserad) när jag målar möbler, inte färg avsedd för fönster. Fråga om råd i färgbutiken.
 
M MetteKson skrev:
Försök med ett fint sandpapper för att rugga upp ytan på bordet. Jag använder vanlig snickerifärg (lösningsmedelsbaserad) när jag målar möbler, inte färg avsedd för fönster. Fråga om råd i färgbutiken.
Jag hade vattenslipat med 300 innan jag började måla....
Kan ju dra över med lite grövre innan jag börjar målningen i morgon. Har applicerat 10% målartvätt som fick verka några minuter innan jag sköljde av. Känns inte så fett nu.

Sen skall jag använda samma Nordsjö-färg som jag använde till ett annat bord som behövde renoveras i fjol. Det finns nån deciliter kvar. Den torkade på 2 timmar och fungerade fint som bordsyta. Att jag inte tog den nu beror på att jag trodde den inte skulle räcka...
 
Vänta några dagar så har du en målad yta som slår alla vattenburna som finns.
Var glad att det finns lösningsmedelsbaserade oljefärger kvar som tränger in i trät.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.