cederbusch skrev
Vet inte om den här frågan är ok att ställa här, men vi kan väl säga att ngn vill skänka euro för att bygga ett hus så kan det ju tangera forumet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nimajneb; skrev

Cesar33, gåva eller inte har väl inget med en valuta transaktion att göra......??

Annars för att gå on-topic igen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag kan ju missförstått "skänka" eller
 
Nimajneb skrev:
Har du råkat ut för detta? det har iaf aldrig hänt mig att SKV har meddelat mig om några transaktioner.
Und vilken ruta skulle detta kunna passa in? Du kan ju aldrig bli beskattad för en banktransaktion.
Eftersom jag har drivit företag i USA har jag gjort en del överföringar.

Transaktioner över 150 000 hamnar automatiskt på deklarationsunderlaget man får tillsammans med deklarationsblanketten. Inte som något automatiskt beskattningsbart, men som information till mej och den som granskar deklarationen, får man förmoda.

Sedan har jag aldrig någonsin fått några frågor på detta, men det hänger nog samman med att jag alltid frivilligt uppgivit mina inkomster från verksamheten i USA trots att SKV tydligen inte får några kontrolluppgifter därifrån.

Har man inkomster från utlandet skulle jag rekommendera att läsa Skatteavtalet mellan Sverige och landet i fråga. Vissa inkomster kan otroligt nog vara skattefria i Sverige.

Gör en kanna starkt kaffe först bara, man får garanterat huvudvärk.
 
Lekoaf skrev:
Ser ju jäkligt misstänktsamt ut om man dyker upp på banken med 14 999 euro när alla på banken förmodligen vet att gränsen är 1 euro högre. Men det är bara min personliga reflektion.
Absolut men nu hade ju lagstiftaren satt en absolut gräns. Min lagbok står det iaf inte "upp till 15.000 euro eller om du tycker det verkar skumt". Om banken nu ska reagera på mindre belopp, vad har de där 15.000 eurona med saken att göra?

Jag tolkar det iaf som att jag kan få en gåva av ngn utan att det orsakar problem. Och det rör sig verkligen om en gåva. En kram man väl få ge i utbyte utan att SKV betraktar det som en avlönad tjänst.

Som mottagare är det ju svårt att veta pengarnas ursprung. Om det tex skulle förhålla sig så att det borde ha betalats ngn form av skatt på de pengarna i landet de kommer från, kan en inväxling av kontanter orsaka frågor i degen landet?

Skickat från min mobil
 
Du behöver som sagt inte bekymra dej för någonting om det verkligen är en gåva.
 
D
Nimajneb skrev:
Har du råkat ut för detta? det har iaf aldrig hänt mig att SKV har meddelat mig om några transaktioner.
Und vilken ruta skulle detta kunna passa in? Du kan ju aldrig bli beskattad för en banktransaktion.
sidan 42
http://www.skatteverket.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d800025628/37325.pdf

Den här rapporteringen av större transaktioner har ju funnits jättelänge, långt före 010911 och har inte så mycket med penningtvätt att göra.
 
Det är precis som sagt är det en verklig gåva så är det ingenting att bry sig om.

Banken däremot har rätt att ställa frågor även på lägre belopp och har olika policys. Vissa frågar på allt över 10 000 kr, andra 50 000 kr men har man ärliga intentioner är det inga problem bara att förklara varför man gör en så stor insättning eller växling.

Om det är en transaktion över 15 000 euro eller flera transaktioner så är det ett krav att ursprung skall fastställas och en rapport skall skrivas till en avdelning som jobbar med att förebygga penningtvätt.

Andra mindre transaktioner kan dock också rapporteras om handläggaren finner anledning för detta och i värsta fall kan transaktionen nekas vilket händer för oss någon enstaka gång/år
 
Om jag får spåra ur tråden nu, hu är det att TA UT kontanter, är det samma sak att de frågar där? Sen så är det väl kanske inte helt lätt att gå in på banken och få ut kontanter så bara.
 
-MH- skrev:
Om jag får spåra ur tråden nu, hu är det att TA UT kontanter, är det samma sak att de frågar där? Sen så är det väl kanske inte helt lätt att gå in på banken och få ut kontanter så bara.
Man vill undvika penningtvätt genom dessa regler. Att ta ut pengar innebär ingen risk för penningtvätt. Detta p.g.a. att de redan är "vita" om de finns i systemet.

Att ta ut cash är inga problem. Men vid större belopp måste man naturligtvis förvarna banken så att de kan beställa hem kontanter.
 
Och förvarning kan även gälla för att sätta in större summor pengar.
Jag kom en fredag strax innan stängning med en större summa i kontanter som jag inte ville ha hemma och jag skulle dessutom resa bort hela helgen. De vägrade ta emot dem.
 
Eftersom tråden redan slutat handla om huruvida euro eller svenska kronor kan tänkas hålla värdet bäst, och börjat handla om penningtvätt och metoder att hindra det...

I min stad tänker bankerna sluta hantera kontanter. En av dem har redan slutat. Problem solved.

Hoppas inte matvaruhandlarna slutar sälja mat.
 
Redigerat:
I min erfarenhet av att sanda och ta emot gavor sa brukar mottagarbanken inte saga ett pip, upp till hundratusentalskronor atminstonde. Banken man skickar fran brukar vilja ha bevis pa vart pengarna kommer ifran. Om du skall skicka kontanter fran en bank dar du inte ar kund sa kan dom braka/vagra, men det brukar finnas kontor/banker/foretag som jobbar enbart med kontantoverforingar och inte staller jobbiga fragor (jag tror dom tar in sin lon pa procenten).

Om jag tror Euro haller hogre varde an SEK? Inte en suck. Euro och dollarn rasar, andra valutor som vill hanga pa devalverar (GBP, JPY). Sverige kommer nog ocksa att devalvera inom en inte alltfor avlagsen framtid men innan Sverige devalverar for att kunna halla handelsbalansen mot Euro (storsta exportmottagaren) nog Euro att behova rasa typ 10%-enheter till.

Lycka till.
 
TS: Skulle du ta ett lån för att köpa Euro? Om inte, växla in pengarna till SEK.
 
Anekdot:

Min svåger bytte jobb. På den nya arbetsplatsen hann han inte få sitt konto registrerat hos lönekontoret och fick därför ett utbetalningskort på i runda slängar 20 kkr.

På sin lunch går han då till banken som skrivit ut utbetalningskortet och tar ut dessa, går därefter med kontanterna till sin bank för att sätta in pengarna. Väl där får han inte sätta in pengarna. Motiveringen är att man vill motverka pengatvätt. Inte ens kvittot från utbetalningen några minuter tidigare hjälper.
 
Ok, eftersom tråden slänger hit och dit så drar jag in en ny fråga. Låt säga att sagda gåva skulle kunna eliminera topplånet på huset. Det är inga stora pengar det innebär varje månad i räntekostnader i dagsläget, men många bäckar små. Behovet finns också av att bygga en liten gäststuga på tomten.

Devalvering nämns ovan. Jag har ingen aning vad det innebär så jag frågar så här: Vad är smartast: pyttsa in pengarna så topplånet försvinner med följ att vi har några hundra mer i månaden att röra oss med eller bygga stugan?

Vore surt att betala av lånet nu och sen så äts det ändå upp av att det inte är värt ngt inom några år. En gäststuga skulle då för oss ha större värde.
 
Det börjar bli lite obegripligt vad du menar, det klarnar inte direkt snarare så blir det märkligare men,men.

Om det nu är på det viset att du kommer att få pengar (euro) som gåva i ordets bemärkelse så för att inget skall gå fel så bör gåvan åtföljas av ett gåvobrev det är enda beviset att det är just en gåva.Var eller av vem pengarna kommer ifrån är ointressant för din del men givaren kan kanske behöva vidimera på sitt håll.Om pengarna utbetalas kontant kan tyckas märkligt men med gåvobrevet så är det ok. Om det är mest lönsamt att växla valutan kan inge svara på det är enbart egna antaganden. Är pengarna då helt ok så gör dem troligtvis störst nytta genom att lånebehovet minskar om du sätter dem i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.