Vet inte om den här frågan är ok att ställa här, men vi kan väl säga att ngn vill skänka euro för att bygga ett hus så kan det ju tangera forumet.

Ev kommer vi få lite euro. Den står ju ganska lågt mot kronan just nu. Så frågan är om man vågar låta pengarna vila ett tag och hoppas på att euron hämtar sig eller ska man växla in snabbast möjligast för snart kraschar euron?

Pengarna kommer iofs behövas inom ett halvår och innan dess kanske det ändå inte hinner hända ngt drastiskt med euron?

Jag är inte ekonom som ni kanske märker!
 
Nu gissar jag lite friskt, hoppas du inte tar illa upp.

Om vi antar att det är en större summa kontanter, så antar jag att du vet om reglerna mot penningtvätt. Dvs om du går in på en bank, eller ex. Forex, och växlar in dem. Då måste dom fråga dig hur du har fått tag på pengarna. Och det jag har hört (men misstänker är en skröna) är att när de skannar sedelnumren så får de upp på sin skäm var sedlarna kommer ifrån, dvs vem som tog ut dem från vilket bankkontor.

Dvs. din story måste stämma.
 
Fundera tvärt om..... Vad kommer att hända med SEKen...?

Själv handlar jag privat ganska mycket med valutor privat och just nu så gör jag inga drastiska åtgärder, jag sprider riskerna istället genom successiva transaktioner.

Det var helt annorlunda somras :)
 
hempularen skrev:
Nu gissar jag lite friskt, hoppas du inte tar illa upp.

Om vi antar att det är en större summa kontanter, så antar jag att du vet om reglerna mot penningtvätt. Dvs om du går in på en bank, eller ex. Forex, och växlar in dem. Då måste dom fråga dig hur du har fått tag på pengarna. Och det jag har hört (men misstänker är en skröna) är att när de skannar sedelnumren så får de upp på sin skäm var sedlarna kommer ifrån, dvs vem som tog ut dem från vilket bankkontor.

Dvs. din story måste stämma.
Kontanter är vansinnigt att växla pga kurserna. Har aldrig hört talas om denna typ av sedeltracing.
Kommer inte riktigt ihåg var gränsen ligger för att man skall informera om var pengarna kommer ifrån och vad dom skall användas till, men det ligger på åtskilliga hundra tusen, iaf för banktransfers och det brukar vara bankens huvudkontor som hanterar dessa frågor.
 
Om jag inte minns fel frågar banken dig vart pengarna kommer ifrån redan vid 10 000 SEK p.g.a. lagen om penningtvätt. Det har iaf hänt mig och min fru när vi samlat på oss födelsedags- och julklappspengar som ska in på banken. Det var visserligen på det lokala Swedbank-kontoret. Kanske är annorlunda på andra ställen?
 
Det här var intressant. I Lag (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism står det så här i 2 kap §2: Situationer som kräver kundkännedom
2. vid enstaka transaktioner som uppgår till ett belopp motsvarande 15 000 euro eller mer,
3. vid transaktioner som understiger ett belopp motsvarande 15 000 euro men kan antas ha samband med en eller flera andra transaktioner och som tillsammans uppgår till minst detta belopp,

Kan man förstå från detta att det är ok att ta emot en transaktion på 14.999 euro utan att frågor får ställas?

Vad jag har förståt har vi ju ingen gåvoskatt i Sverige. Vilka komplikationer kan uppstå när man tar emot en liten större summa euro och vill växla in dem till svenska kronor?
 
Ser ju jäkligt misstänktsamt ut om man dyker upp på banken med 14 999 euro när alla på banken förmodligen vet att gränsen är 1 euro högre. Men det är bara min personliga reflektion.
 
Komplikationen som kan uppstå är att om du samtidigt sysslar med tjänster som att bygga saker åt folk. Då kan skatteverket bestämma sig för att sköntaxera dig för gåvan. Det blir upp till dig att bevisa att gåvan inte var ersättning för ett jobb. Då gäller det att ha en trovärdig historia om varför du får gåvan.
 
cederbusch skrev:
Vad jag har förståt har vi ju ingen gåvoskatt i Sverige. Vilka komplikationer kan uppstå när man tar emot en liten större summa euro och vill växla in dem till svenska kronor?
Som sagt finns det ingen gåvoskatt i Sverige, så här är det inga problem. Om pengarna kommer från ett land där givaren skall betala gåvoskatt kan det eventuellt bli problem där, men det verkar lite långsökt.

Det som händer när en valutatransaktion över 150 000 kr blir registrerad är att informationen skickas till skatteverket och den kommer sedan att finnas med på din deklaration nästa år.

Risken finns då att SKV intresserar sig för varifrån pengarna kommer.

Har du verkligen fått en gåva av din moster i Tyskland så är det givetvis lungt, men om det handlar om inkomster som borde tagits upp till beskattning så så sitter man i klistret.
 
Lekoaf skrev:
Om jag inte minns fel frågar banken dig vart pengarna kommer ifrån redan vid 10 000 SEK p.g.a. lagen om penningtvätt. Det har iaf hänt mig och min fru när vi samlat på oss födelsedags- och julklappspengar som ska in på banken. Det var visserligen på det lokala Swedbank-kontoret. Kanske är annorlunda på andra ställen?
Jag har råkat ut för detsamma med kontanter i den storleksordningen, men då har banken hållit på pengarna i syfte att säkerställa att dom inte är falska, dom har inte hänvisat till pengatvätt. Antar att mindre kontor inte har kompetensen att avgöra sedlarnas äkthet direkt över disk, speciellt om det är en lite mer udda valuta.
 
Det är exakt så som tidigare påtalats kommer du med 10 000kr till banken får du frågan. Du är inte skyldig att svara men det noteras i bankens transaktionslista om du svarat och vad du svarat. Dessa uppgifter finn sedan tillgängliga hos bankinspektionen kan begära vid misstanke om brott. Det som då kan hända är att om man av någon anledning skall stå till svars så finns den uppgiften där och det kan bli lite knepigt att svara på. Så kort och gott "svarta"pengar är endast till nöjen utan kvitto.
 
mycke_nu skrev:
Det som händer när en valutatransaktion över 150 000 kr blir registrerad är att informationen skickas till skatteverket och den kommer sedan att finnas med på din deklaration nästa år.
Har du råkat ut för detta? det har iaf aldrig hänt mig att SKV har meddelat mig om några transaktioner.
Und vilken ruta skulle detta kunna passa in? Du kan ju aldrig bli beskattad för en banktransaktion.
 
Gåvoskatt finns inte längre men om det kan påvisas minsta motprestation är det ingen gåva.
 
Cesar33, gåva eller inte har väl inget med en valuta transaktion att göra......??

Annars för att gå on-topic igen..

Mitt stalltips är att SEK-EUR kommer att pendla runt 9.10 dom närmaste 12 månaderna, men det är enbart magkänslan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.