Donald-Duck skrev:
Kolla också in [länk] för lite inspiration. Där finns också rekommenderade priser.
Dom vita släta, liknar det jag redan har :) Speciellt dörrfoder:na, verkar även vara riktigt simpel montering http://kanallisten.se/information/montering/


verkar vara rätt bra pris vet ju inte hur många meter jag behöver/hur mycket jag ska byta (i för sig troligen utan moms), ska ändå göra nått med dom golvlister jag har så att byta dom helt skulle inte vara någon större förlust egentligen.
 
elmont skrev:
Det är klart att det kostar en slant men det kan bli riktigt bra om man bara lägger ner lite tid på finliret OCH drar ledningsvägar "smart" dvs tänker efter innan man börjar dra sina tåtar. Man kan ersätta dörrfoder eller så drar man ner en kulo efter dörrfodret som man sedan spacklar och målar in.
Sedan är ju det här med dyrt lite som hur långt ett snöre är, med en bra installation är det en engångskostnad som varar mååååååånga år.
Lite så jag tänkt med, bättre och göra det bra än halvseriöst och sen ångra sig i efterhand. Tyvärr var inte elektrikern så intresserad/hade tid , för det var ju därför jag villa ha dit han för just bra planering.


Vet inte om min budget räcker hela vägen dock (har avsatt max 20kkr för detta helst billigare). Men går troligen inte ihop med verkligheten. Räknade lite snabbt på den kostnaden jag vet och det är arbetskostnaden (elektrikern gav mig ungefär hur många dagar det skulle ta bara dra kabel längs listen plus jorda alla uttag och det var 2 dagar ungefär), så runt 6,8kkr i arbetskostnad blir två dagar (har låtit dom gjort små jobb förr och timkostnaden har jag hyfsad koll på), material har jag inte lika koll på.


Jaja, känner att jag nog behöver ta in ett andra utlåtande från annan elektriker/firma. Ta någon mellanlösning helt enkelt.



Just det sen räcker inte säkringarna till tydligen om jag ska ha diskmaskin, om han har rätt (endast 6 proppar och 3 för spis och en för tvättmaskin som jag har).


Min lister vore fin mellanväg om det inte blir för dyrt. Bara ta en rum som exempel och det är 11 kvadratmeter ca (3,78 x2,95) :) Hur som är "bara" 2 rum och kök (Så inte stort som ett hus som tur är, hade blivit bra mycket dyrare med el) :)

Så lister bör ju inte hamna på många 100 lappar per rum så att säga (fast det plockar ju på så klart):)
 
Hur väljer ni elfirma/elektriker?


Verkar dröja veckor/månader, innan han får ens tid att hjälpa till med elen. Känner ingen mer i trakten som jag vet är bra.


Så tittat runt lite på olika elfirmor och hittar ingen info om dessa möjligen är bra. Bara en av firmorna jag hitta en negativ recension.

En sak att skicka förfrågan till elsäkerhetsverket (tar ju lite tid innan svar), dessutom gäller det ju att det är rätt person man frågar om elbehörighet (är inte det lättaste att hitta adresser och födelsedagsdatum, sen inte skriva upp anställda är rätt dumt).

Så letar ni stort/litet företag ? kollar ni hur länge företaget varit i drift och finanser? Sen har jag ju läst mig till att man ska fråga efter kundreferenser (ska man ringa till deras kunder då eller)?
 
Är du osäker tar du en lite större lokal firma, de har inte råd att göra bort sig. Alla elektriker är ju utbildade. Ta dit dem på konsultation och efter det vet du om det är rätt eller inte. Du fick ju dåliga vibbar av den första, då testar du en till.

När du väl har en med bra känsla kan du be om referenser. En bra elektriker har många sådana :)

Lycka till
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
nypon skrev:
Är du osäker tar du en lite större lokal firma, de har inte råd att göra bort sig. Alla elektriker är ju utbildade. Ta dit dem på konsultation och efter det vet du om det är rätt eller inte. Du fick ju dåliga vibbar av den första, då testar du en till.

När du väl har en med bra känsla kan du be om referenser. En bra elektriker har många sådana :)

Lycka till
Tack för svar :) Tja finns ju alltid oseriösa i alla branscher.



Får jag fråga vad tror du om denna http://fribergsel.com.preview.binero.se/Start/ ? ser seriös ut på pappret, enligt hitta.se sysslar dom även med vanlig el, verkar ju vara hyfsat stor firma.



Ska man sen kolla upp referenserna (kan ju bara hittat på 20 stycken)?
 
Har du inga bekanta som lejt in en elfirma? Dom kanske skulle kunna ge dig ett tips
 
elmont skrev:
Har du inga bekanta som lejt in en elfirma? Dom kanske skulle kunna ge dig ett tips
Jo en har beställt in eljobb från annan (annars har dom närmaste beställt eljobb från där jag försökt få hjälp nu). Men dom ligger 4,2 mil här ifrån och alla kör ju med milersättning, så kan ju bli riktigt dyrt (bara inom min stad kostar det 40 kr). Blir troligen flera resor dessutom.
 
nypon skrev:
[länk] dessa har jag anlitat på senaste. Alltid skött sig bra och har snabb service.
Synd att jag har över 5 mil dit enkel resa. Men tackar för tipset.

Hört med dom som par bekanta anlitat, men är egentligen för långt bort med 2 timmars enkel resa.

Men tyvärr har jag inget hört från dom på 5 dagar. Skulle varit bra om dom hade ändrat reglerna så man kan i alla fall få dra rören efter någon snabbkurs.
 
ibland är det bra att leta upp hantverkare innan man börjar projektet.
dvs redan på planeringsstadiet.
Många har fullt upp nu pga. politiska ändringar i rot-avdragen till årsskiftet.

Innan reglerna ändras så du får dra rör själv, om det någonsin kommer att bli så. då hinner du hitta en el-firma som gör jobbet det lovar jag iaf.

Pratade med en bekant som driver egen el-firma. Han har mer än nånsin att göra nu.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
HSP skrev:
ibland är det bra att leta upp hantverkare innan man börjar projektet.
dvs redan på planeringsstadiet.
Många har fullt upp nu pga. politiska ändringar i rot-avdragen till årsskiftet.

Innan reglerna ändras så du får dra rör själv, om det någonsin kommer att bli så. då hinner du hitta en el-firma som gör jobbet det lovar jag iaf.

Pratade med en bekant som driver egen el-firma. Han har mer än nånsin att göra nu.
Jag hörde av mig för över en månad sen, men tja tar ju tid att fundera när den man tänkt hjälpa en inte kommer överens. Hur som har faktiskt haft han har förr och pratat om detta, men då var det lättare att ha göra med. Nu var mer stressa fram något och lyssna inte alls denna gången. Är ju första gången man driver ett större projekt och planering är ju inte lätt få allt klaffa.

Förstår att det är mycket att göra, hade tyvärr inte kunnat få hit han tidigare än september. Kan tyvärr inte boka tid månader i förväg inte på den firman jag haft kontakt med.


Men tackar dig för tips , sen är lagen rätt komisk. Ingen vet hur rören kom upp, kan ju vara en snickare lika gärna som sätt upp det.


Man kan få för elektrikern sätta rör själv (vid överenskommelse, men helt lagligt är det inte). Men många hemmapluar troligen, finns hur många varuhus som säljer elmatrial och där köper inte elektriker om det inte är kris.
 
Redigerat:
Till den ev lagligheten kommer en annan aspekt och det är att man ska göra ALLT rätt dvs dra rören till exakt rätt ställe och man måste veta redan vid rördragningen hur allt ska fungera när det är klart. Det räcker inte med att veta ungefär, bara ett rör som missats eller går till fel ställe kan bli mycket kostsamt och besvärligt i ett senare stadium.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
elmont skrev:
Till den ev lagligheten kommer en annan aspekt och det är att man ska göra ALLT rätt dvs dra rören till exakt rätt ställe och man måste veta redan vid rördragningen hur allt ska fungera när det är klart. Det räcker inte med att veta ungefär, bara ett rör som missats eller går till fel ställe kan bli mycket kostsamt och besvärligt i ett senare stadium.
I detta fall är jobbet rätt enkelt på sätt och vis, är bara nya rör bakom en gips vägg och ska åt ett håll. Svåreheten är däremot hur elen ska leta sig till propskåpet. Drar man mot hallen ska man genom 14cm hård betong och sen på andra sidan sen antingen fräsa i betongen tił skåpet. Kabel sista biten låter olämpligt.

Men skönt med råd, gör så klart inget jag vet inte klarar. Måste ju känna sina brister.
 
Redigerat:
Sen har jag i ett år vetat ungefär hur köket ska se ut, ritat på det då, men behöver ju elektriker för att veta hur allt ska dras smdigt och snyggt.

Vet inte t.ex hur det blir bäst att dra el under skåpen (över skåpen till belysning och något eluttag). Sen har jag nu tagit hjälp av en köksbutik för att se priser och lite hur dom tänker sig. Bra med mer idéer, blir ju lätt insnöad. Så även yttre åsikter är kanon.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.