Jag ska eventuellt bygga en ändlös linbana på cirka 30-40 meter. Tanken är att "korgen" ska kunna åka med runt hela tiden om motorn är på; tänk skidlift.

Den kommer bestå av 8 mm vajer och tre brytpunkter med totalt fyra liggande vajerhjul, uppifrån sett så kommer det att se ut som ett L.

Då "korgen" kommer hänga ca en meter nedanför vajern så måste jag fästa den i vajern på något sätt utan att det går sönder då den infästningen ska gå runt de liggande vajerhjulen.

Nån bra ide?
 
Om du bara ska ha en (1) korg så måste det väl räcka med att den går fram och åter istället för runt runt?
 
Utan att förklara för mycket så kommer iden med runt runt vara kvar.
 
Du får hitta på något som vajerändarna skarvas i (tänk.. vajerände , fäste korg , vajerände ).
Svårt att förklara hur jag tänker i skrift.. en hylsa med en genomgående stång som har stopp för hylsan i ändarna samt öron för att fästa vajerändarna i utanför stoppen.
Då kan vajern dra med sig hylsan längs resan samt att hylsan kan rotera åt sidan vid hjulet.
På hylsan sätter du ett fäste till korgen.
Obs ! Jag vet ej om det kan fungera i praktiken.:)
 
Frågan är om det spårar ur? Dessutom skulle jag skulle nog behöva gummibelagda vajerhjul för att inte slita ut vajerskarven: metall mot metall.

Men något liknande så som du beskrev det får det nog bli.
 
Det är nog mycket att planera om man ska lyckas , men får du till en bra grund idè så kan du nog utveckla den med tiden.
Man kan ha en plåt vid vajerhjulen som gör att korg (hylsan) vrider sig utåt när den passerar , sedan hänger den vid sidan av den undre vajern då den går på övre vajern.
Fram med penna och papper och rita på bara eller ta datorn till hjälp.:D
 
Ingen expert på området, men gillar idéen och utmaningen. Tänkte bidra med konstruktionsdetaljer från stora projekt som man kan sno idéer och detaljer från... Men hittade inte det jag sökte... Men hittade lite off toppic http://en.wikipedia.org/wiki/Kalklinbanan
Sök på ropeways eller ski lift så hittar du nog mer... Din svårighet ligger i att du vill svänga både åt höger och vänster. De vanligaste lösningarna svänger bara åt ett håll och då kan wire-infästningen svänga ut åt andra hållet så att stången till korgen inte trasslar till det i svängen... http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Platter_lift_cable_grip.jpg

I ditt fall måste infästningen och stången peka rakt ned och inte vara för tjock för att det skall fungera som jag ser det....

På vissa vändhjul monteras en undre krans, där stången har ett hjul som hakar i i svängen och avlastar wiren. I ditt fall skulle man kunna tänka sig två sådana avlastningshjul på stången, en för höger och en för vänster... http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Chairlift_bullwheel.jpg

Lycka till!
 
Redigerat:
30-40 meter långt med 8mm vajer? kommer det att funka öht?
Hur mycket kommer korg med ev last att väga?
 
M
Ett problem jag ser med en L-formad bana är att en upphängning i vajern kommer att passera liggande vajerhjul på båda sidor, oftast är de väl ensidiga på något vis och bara svänger åt ena hållet?

Om jag nu fattat din beskrivning rätt.

linbana.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Min första tanke var problemet som Kilen och Max redan belyst; att du svänger åt båda håll. OM du kan skippa "felsidehjulet" och göra banan trekantig istället har du mycket enklare förutsättningar....

Får man fråga vad syftet är? :) Leksak för kidsen? Naturupplevelsebana vid egna konferensgården? Bara för att se om det går?

Lycka till och glöm inte säkerhetsdetaljerna! (y)
 
Normalt sitter ju infästningen på ovansidan av vajern, med en "krok" som går runt och ned till korgen. Då borde det gå att ha ett litet hjul på "fel sida", så länge det lilla hjulet går fritt inuti kroken. Men stolpen måste ju fortfarande vara på "rätt sida".
 
Kan man bygga hjul som: ImageUploadedByByggahus.se1400577112.185348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker att infästningen på linan kan liknas en boll som styrs in i hålrummen på hjulet, kan fungera om linan inte är allt för spänd.
 
Den sista bilden hade fungerat bäst men då måste vajern se ut som en repstege.

Det ska bli en skjutbana för hagelgevär, på "korgen" ska det hänga en hare i 4mm plåt med en rund 9 cm (diameter)stålplatta på båda sidor(träffläget). Stålplattorna sprayas med vit märkfärg, sen sätter man igång banan och skjuter på en höger respektive vänstergående hare.
Poängen räknas på de runda stålplattorna till max 10 hagel.

Efter två skott stannar man banan, sprayar igen och startar en ny runda.

Utmaning ligger i att få det att fungera till mycket låg kostnad.
 
  • Gilla
AxxChild
  • Laddar…
hackatall skrev:
Den sista bilden hade fungerat bäst men då måste vajern se ut som en repstege.
Egentligen inte, jag tänkte mig ett vanligt hjul men att du har hålrum i hjulet som förstoringen som blir när du fäster korgen i vajern får plats i. I ditt fall skulle jag fästa två metallpinnar i vajern för att inte haren skulle vrida sig säg att dessa pinnar sitter med 9cm avstånd. I ditt hjul gör du hack på t.ex. 1cm med 2cm mellanrum. Då kommer första pinnen åka in i ett av hacken och andra pinnen kommer åka in i ett hack 3 ifrån den första pinnen. Borde gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.