R RapidSledge skrev:
Sug på den här:

"En mur är bygglovspliktig oavsett om den är fristående eller har en jordfylld sida, en så kallad stödmur."

Hur många trådar har man inte sett där folk skall bygga murar.... hur många har sökt bygglov?
I många kommuner är låga murar (under 0.5 meter) befriade från bygglov. Öppna murar (med hål i) är också ofta bygglovsfria om de har mer än 50% luft upp till en viss höjd från 0.5 meter eftersom de då räknas som staket.
 
R RapidSledge skrev:
Kan du ge exempel på ett kommunistiskt samhälle som fungerar bra.
Sedan 1950 har den Svenska kronan tappat 15 gånger i köpkraft mot Schweiz franc.
Vad konstigt att du "svarar" på min fråga med en motfråga. Du borde ju svara först och fråga sen, kan jag tycka. Men ok; Nej jag kan inte ge exempel på ett kommunistiskt samhälle som fungerar bra.

Så kan jag få svar av dig nu: Kan du ge exempel på ett anarkistiskt samhälle du tycker fungerar bra?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
R
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Vad konstigt att du "svarar" på min fråga med en motfråga. Du borde ju svara först och fråga sen, kan jag tycka. Men ok; Nej jag kan inte ge exempel på ett kommunistiskt samhälle som fungerar bra.

Så kan jag få svar av dig nu: Kan du ge exempel på ett anarkistiskt samhälle du tycker fungerar bra?
Anarkism är ju att låta tjänstemän på kommuner ha tolkningsföreträde jämfört med ett statligt regelverk som inte ger utrymme för tolkningar.

"Det finns 290 kommuner och 20 landsting/regioner i Sverige." Behövs det verkligen 290 byggnadsnämder i Sverige, jag tycker det räcker med 1. Och det är raka motsatsen till anarkism.
 
Redigerat av moderator:
R RapidSledge skrev:
Ta och surfa till boverket o läs på om allt som kräver bygglov o marklov o starbesked osv.
Som jag ser det så har många av bestämmelserna tillkommit då politiker o tjänstemän ser det som sin uppgift att bestämma över folk, de får helt enkelt en kick av det.

T.ex en fasadändring dvs. sätta in ett fönster eller ta bort ett fönster kräver bygglov, i min värld är det ett grovt övertramp av äganderätten att
någon annnan skall kunna bestämma över det än den som äger fastigheten.

Men jag ser att många i Sverige tycker om att tappa tvålen.
Ja, precis, ett jävla liv om ett fönsterbyte, men om någon sabbar utsikten med ett stort hus (iofs med bygglov) så är det helt ok. Vi alla berörs på ena eller andra sättet vid förändringar, men knappast ett fönsterbyte...... usch. (Gubbsur idag)
 
Mikael_L
Jag tycker också att tjänstemännen och lagstiftningen lägger sig alltför mycket i vad folk gör sin egendom.

Jag förespråkar absolut inget rena vilda western, men lite åtstramning av byråkratin och vad tjänstemän har för makt och befogenheter över andras egendom skulle jag se som välkommet.
 
R RapidSledge skrev:
Tycker din fråga tyder på bristande intelligens? Anarkism är ju att låta tjänstemän på kommuner ha tolkningsföreträde jämfört med ett statligt regelverk som inte ger utrymme för tolkningar.

"Det finns 290 kommuner och 20 landsting/regioner i Sverige." Behövs det verkligen 290 byggnadsnämder i Sverige, jag tycker det räcker med 1. Och det är raka motsatsen till anarkism.
Jag noterar att du inte svarar, utan kommer med personliga påhopp. Jag uppskattar inte speciellt att bli förolämpad och ber dig hålla god ton när du skriver till mig.

Vad gäller det aktuella ärendet är det ju inte tjänstemän på kommunen som haft tolkningsföreträde utan byggnadsnämnden har fått rätt efter flera turer i rätten.

Saxat ur artikeln:

"Efter flera turer i rätten stod det klart att byggnadsnämnden fick rätt"

Att inte följa rättens utslag tycker jag är mer likt anarki än din definition av den.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vad händer om:

1. Personen betalar men fortfarande vägrar riva?

2. Vägrar betala och riva?
har du fått något bra svar? Jag läste på nätet att vitet fördubblas men att det finns ett tak på cirka 2 MSEK. Om man betalar 2 MSEK i vite och vägrar riva, vad händer då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.