Paul:
1: Det kan mycket väl vara så men detta hindrar ju inte TS att fråga.
2: Jag för iaf alltid loggbok på tiden dom är i huset och detta pga av att jag har haft strul med tidsangivelser tidigare. Detta fungerar även i preventivt syfte då hantverkaren vet om detta.
 
A
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag försvarar absolut ingenting men ibland kan man undra ett par saker...

1.
Hantverkarens priser som företagare baseras alltid på ex. moms vilket gör att inkl. moms ofta blir en udda siffra och därför säger man den oftast ex. moms och poängterar att momsen tillkommer...
Det är knappast så att hantverkaren missar och upplysa om detta ständigt och jämnt. ;)
MEN...
Kunden kan faktiskt ha missat och uppfatta detta än om många här inne lever i en värld där ni inbillar er att ni som kunder är felfria... ;)

2.
Brukar ni sitta med tidtagarur och klocka varenda minut som hantverkarna är aktiva för er räkning...
Hur lång tid det tar att handla kan man t.ex aldrig bara uppskatta...
Jag gör normalt bara jobb åt andra företag och pratar alltid priser exkl moms. En gång gjorde kom en privatperson och ville ha ett jobb gjort och fick en prisuppgift av mig som han sa ok till. Jag insåg när jag skulle skicka fakturan senare att jag hade missat att privatpersoner alltid ska få prisuppgift inklusive moms. Det vara bara att bita i det sura äpplet och få mindre betalt än vad jag räknat med. Jag tror man bara gör det misstaget som företagare en gång. Och gör man misstaget så antingen kontaktar man kunden och berättar att man missat att lägga på momsen och försöker komma överens eller så ger man det pris kunden förväntar sig. Men om företagaren tycker den varit tydlig att moms tillkommer men kunden missat det så kan det så klart bli konflikter.

F.ö, undrar jag om det enligt prisinformationslagen är ok att ange ett pris och säga att moms tillkommer. Jag undrar om inte konsumenten har rätt att få priset angivet med momsen inräknad och ska inte behöva stå med miniräknaren och räkna ut momsen själv.

Sen har vi det där med muntliga prisuppgifter som kan missförstås i vanlig ordning. När jag får en muntlig prisuppgift så brukar jag be om att få ett mail där allt finns nedskrivet just för att få så mycket som möjligt skriftligt i någon form.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Skulle han ha sagt "plus moms" hade vi kommit ihåg det. Det är möjligt att han missat det, men då får det faktiskt ligga på honom för han har ju inte påpekat det tidigare.
Lite graverande blir det ju när man lägger ett momspåslag rakt över räkningen när delsummorna innan ändå ser ut att stämma med pris inkl moms, då får åtminstone inte jag intrycket att man glömt det när man angett timpriset.

Nu höll vi lite koll på tiden för att veta ungefär hur stor räkningen skulle bli. Vi har inte suttit med tidur så det kan säkert diffa lite, det köper jag. Tiden jag räknar på nu är ju tiden från det att han kom på förmiddagen till att han åkte på eftermiddagen plus restid åt varje håll minus den tid han varit borta på lunch. Sen har jag uppskattat tiden som behövs för i- och urlastning av en demonterad byggställning.

Jag räknar även på sträckan han angivit och det för att den kändes överdriven direkt när jag läste igenom räkningen. Avstånd och tid får man ju lätt från hitta.se och avvikelsen därifrån ska inte bli för stor men i det här fallet är avvikelsen ganska kraftig.

Råkade för övrigt ut för samma sak med XL Bygg när vi handlade panelen. Utskick hade gjorts till alla hushåll i kommunen med ett angivet pris. Ingenstans fanns någon text som informerade om att pris angavs exklusive moms och ingen nämnde det när vi var i butiken och beställde. Men på fakturan försökte de ändå lägga på 25%. De fick förstås backa på det.
 
Kanske dags för oss konsumenter att ta fram en checklista baserad på alla trådar i ämnet.

Skicka sedan fram checklistan till hantverkaren och be om att få den ifylld och underskriven som bilaga till beställningen.

1. Timpeng inkl moms?
2. Timpeng beräknas på....
3. Resor i samband med lunch ingår?
4. Restid per dag?
5. Minimidebitering?
6. Materialpåslag?
7. Ingår städning?
8. Ingår dokumentation?
9. Förväntad totalkostnad?
10. ....,
 
  • Gilla
Beltis och 1 till
  • Laddar…
zenobia skrev:
Kanske dags för oss konsumenter att ta fram en checklista baserad på alla trådar i ämnet.

Skicka sedan fram checklistan till hantverkaren och be om att få den ifylld och underskriven som bilaga till beställningen.

1. Timpeng inkl moms?
2. Timpeng beräknas på....
3. Resor i samband med lunch ingår?
4. Restid per dag?
5. Minimidebitering?
6. Materialpåslag?
7. Ingår städning?
8. Ingår dokumentation?
9. Förväntad totalkostnad?
10. ....,
Det vet vi ju lärt oss i andra trådar att våra hantverkarvänner är totalt ointresserade av att uppge detta för som dom brukar skriva, då väljer ju kunden den med lägst kostnad......
Det finns ju redan idag några sådana offertunderlag som man kan använda.
 
Japp jag vet, gjorde ett försök med fullständigt offertunderlag. Fick ett bokat datum efter semestern men inget pris. Avvaktade under semestern och avbokade första dagen dom öppnade. Ingen fråga eller så, bara ett ok.

Antar att det fanns fler att blåsa och att jag helt enkelt var en jobbig kund.

Gjorde det själv, lärde mig ett och annat, har en större förståelse för mitt hus och sparade dessutom säkert en bunt med tusenlappar.

Ringer inte den firman nått mer ;)
 
Zenobia. 'Exakt problemet tycker jag verkar vara att det är för dålig konkurrens och en bransch som inte bryr sig. Därför det finns avarter.
Paul.
1) Det måste ju vara så att man säger inklusive moms oavsett om det är ett jobbigt och blir ojämnt pris. En hantverkare vet väl om sitt eget pris och kan väl memorisera det. Då kan man ju bara säga det.
2) Klart man måste följa upp om man sätter löpande räkning eller löpande med tak. Annars blir man ju inte någon bra uppköpare.
 
Det här med moms eller inte är inte mycket att fundera på. Vi har en lag som reglerar det - Prisinformationslagen:

6 § Prisinformation ska lämnas när en näringsidkare tillhandahåller bestämda produkter. Lag (2008:507).
7 § Prisinformation för varor skall lämnas genom uppgift om varans pris och jämförpris.
För andra produkter än varor skall prisinformation lämnas genom uppgift om produktens pris. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva att även jämförpris skall anges för sådana produkter.
Om priset för en produkt inte kan anges, skall näringsidkaren i stället lämna prisinformation genom att ange grunderna för hur priset bestäms.

8 § Jämförpris behöver inte anges om det på grund av produktens karaktär eller ändamål kan antas att en angivelse av jämförpris skulle sakna betydelse eller om en sådan angivelse skulle kunna skapa förvirring.
9 § Endast jämförpris behöver anges för en vara som inte är färdigförpackad och som mäts upp i kundens närvaro.
10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.
Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.
Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser.
 
PerKr skrev:
1) hittills har jag räknat ihop strax över 19 timmar, inklusive restid till och från utgångspunkten och tid för återlämnande av byggställning. Fakturan är på 22 timmar
Just denna punkt tycker jag faktiskt inte är mycket att bråka om. 19 eller 22 tycker jag är "nära nog".
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
var går gränsen? om 15% är ok, är åxå 20% ok?
 
Nu börjar jag ju närma mig 22 timmar, men det vore ändå bra att veta varför det diffar. Det kan ju mycket väl vara så att han haft otur med rödljus längs vägen, men det kan också vara så att han bara höftat till med restiderna. Eller att våra anteckningar ligger någon kvart fel. Och det är inte jättemycket att bråka om, men det vore som sagt bra med en vettig förklaring. Vi ska sätta oss ner och kolla igenom det ikväll, kanske inte blir någon diff kvar att prata om.

Men om man tänker från ett annat håll är 3 timmar a 400kr ganska mycket. Det motsvarar nästan en dags arbete (före skatt) för min del. Vem här skulle ge bort en bruttodagslön? Vem skulle gå till sitt jobb och säga "jag jobbar gratis idag, det blir nära nog full lön ändå"?
 
Redigerat:
Dom flesta hantverkare fakturerar bara hell och halv timmar man håller inte på med 20 minuter 50 minuter då blir den en halvtimme eller en timme.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Innan du skäller ut hantverkaren så kolla att han inte gjort samma fel som jag gjorde till en privatkund engång...

Hade lämnat fastpris på ett jobb när jag fakturerade så skrev jag i summorna, skrev ut fakturan... efter någon dag så ringde kunden och frågade lite försiktigt vad som gjort att fakturan blev så pass mycket dyrare, kollade och såg att jag missat att kryssa i rutan "inkl moms" i mitt bokföringsprog, med följd att programmet la på 25% på allt :)

Bara att be om ursäkt, dra på dumstruten och skriva ut en ny faktura
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
Dom flesta hantverkare fakturerar bara hell och halv timmar man håller inte på med 20 minuter 50 minuter då blir den en halvtimme eller en timme.
Undar hur ofta det rundas av nedåt :)
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
Dom flesta hantverkare fakturerar bara hell och halv timmar man håller inte på med 20 minuter 50 minuter då blir den en halvtimme eller en timme.
Fast det är väl inte någon som har någon större synpunkt på det? Nu snackar väl TS om tre timmar som är lite oklara? Varför skall han bjuda på det - handlar om en prishöjning på över 15 %. Varför dricksa det. :x Är ju inte någon guide michelin krog ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.