fgo fgo skrev:
med tanke på vikt och att beredaren är tyngre än 15 kg så bör man vara två personer för att lyfta den
Du vet att en säck cement/betong väger 25 kg va?
 
  • Gilla
thced och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du vet att en säck cement/betong väger 25 kg va?
Absolut! Jag har lyft åtskilliga säckar.
Läste du länken?
 
fgo fgo skrev:
Absolut! Jag har lyft åtskilliga säckar.
Läste du länken?
Ja, och där står "I det dagliga arbetet är det inte alltid lätt att hålla bördan nära kroppen och lyften blir ofta fler. Då är det olämpligt att hantera bördor som är tyngre än 15 kg."

Och det finns ju ingen anledning att lyfta en beredare på rak arm långt från kroppen.

PS
Ursäkta att jag låter gnällig. Blev av med nästan 7000:- hos tandläkaren igår :cry:
 
Om lyft kombineras med sneda, böjda eller vridna arbetsställningar är risken för skada stor. Tunga lyft ska undvikas eftersom det finns risk för akut överbelastning redan vid ett enstaka lyft. Manuella lyft av bördor som väger mer än 25 kg ska normalt inte förekomma. Ett enstaka lyft på 25 kg kan man göra om bördan hålls nära kroppen och arbetsställningen är bra. (Från länk)
 
fgo fgo skrev:
Om lyft kombineras med sneda, böjda eller vridna arbetsställningar är risken för skada stor.
Ja, men att lyfta upp en tom VVB kanske en meter upp längs en vägg behöver varken medföra sneda, böjda eller vridna ställningar.
 
M
Man får ju ta det för vad det är också. En riktigt bitig jäkel på 210cm lyfter den utan problem med ena handen och skruvar med andra.
En verkligt tanig en på 150cm ska nog knappt välta upp den i upprätt läge från golvet.

Men vi får kanske hålla oss mer till TS bekymmer nu.
 
M Marcussjogren skrev:
Men vi får kanske hålla oss mer till TS bekymmer nu.
Ja, det är ju det som är TS problem: Att ha blivit fakturerad för två personer i fyra timmar för att lyfta upp en VVB och hänga den på väggen, men som inte ens fick det gjort.
Vad gjorde de egentligen?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det är ju det som är TS problem: Att ha blivit fakturerad för två personer i fyra timmar för att lyfta upp en VVB och hänga den på väggen, men som inte ens fick det gjort.
Vad gjorde de egentligen?
..de tömde vvb och proppade ledningarna...det var allt...
 
Y yls skrev:
..de tömde vvb och proppade ledningarna...det var allt...
Ja, det kanske rann ut väldigt långsamt då, eftersom de måste vara två...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det är ju det som är TS problem: Att ha blivit fakturerad för två personer i fyra timmar för att lyfta upp en VVB och hänga den på väggen, men som inte ens fick det gjort.
Vad gjorde de egentligen?
Missade du att det var TS som avbröt jobbet när det var ytterligare en ventil som behövde bytas enligt inlägg #6?
Han har beställt ett jobb som han(eller hon) senare avbrutit och låtit annat företag avsluta.
 
M maxmsm skrev:
Missade du att det var TS som avbröt jobbet när det var ytterligare en ventil som behövde bytas enligt inlägg #6?
De två montörerna fick ju inte ens upp beredaren på väggen.
Det går väl inte att koppla innan den sitter på plats?
Kanske de måste åka iväg för ett träningspass på gymmet först :geek:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De två montörerna fick ju inte ens upp beredaren på väggen.
Det går väl inte att koppla innan den sitter på plats?
Kanske de måste åka iväg för ett träningspass på gymmet först :geek:

TS start:

"Arbetet som beställdes (montera varmvattenberedare på en vägg + anslutnig) utfördes inte, vvs-företag fakturerar nu 4 timmar jobb x2 montörer för 5700 kr.

Det som gjordes var tömma vvb, proppande av vv och kv.

Jobbet utfördes sedan av annat företag för mycket mindre pris..."


TS inlägg #6:


"tack för alla svar! : lite förklaringar: det var 2 pers för det är en 100liters-beredare och det är trångt där den skulle upp, så de trodde det var bättre med 2pers, uppmonterad blev den inte för det var ytterligare en ventil som hade gått sönder (som de skulle åka iväg o handla dyrt först) så jag avbröt det hela och tyckte det var bättre anlita ett annat företag i stället; tycker som D09: betala skälig belopp (enligt de 2875 kr minimidebitering som ju redan är mycket för nästan ingenting) och bestrida resten..."

Ts har avbrutit ett beställt arbete, kan mycket väl tvingas betala hela beloppet.
 
M maxmsm skrev:
TS start:

"Arbetet som beställdes (montera varmvattenberedare på en vägg + anslutnig) utfördes inte, vvs-företag fakturerar nu 4 timmar jobb x2 montörer för 5700 kr.

Det som gjordes var tömma vvb, proppande av vv och kv.

Jobbet utfördes sedan av annat företag för mycket mindre pris..."


TS inlägg #6:


"tack för alla svar! : lite förklaringar: det var 2 pers för det är en 100liters-beredare och det är trångt där den skulle upp, så de trodde det var bättre med 2pers, uppmonterad blev den inte för det var ytterligare en ventil som hade gått sönder (som de skulle åka iväg o handla dyrt först) så jag avbröt det hela och tyckte det var bättre anlita ett annat företag i stället; tycker som D09: betala skälig belopp (enligt de 2875 kr minimidebitering som ju redan är mycket för nästan ingenting) och bestrida resten..."

Ts har avbrutit ett beställt arbete, kan mycket väl tvingas betala hela beloppet.
Jag tycker att TS gjorde rätt i att avbryta, annars vet ju ingen var det hade slutat.
Felet TS gjorde var att betala den orimliga fakturan.

PS
Vad TS borde ha betalat är det arbete som utförts, dvs lossat och proppat två vattenrör.
Om utföraren sedan hade haft en hel busslast med "montörer" som stod och hängde i fyra timmar så ökar det ju inte värdet på det utförda arbetet.
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker att TS gjorde rätt i att avbryta, annars vet ju ingen var det hade slutat.
Felet TS gjorde var att betala den orimliga fakturan.

PS
Vad TS borde ha betalat är det arbete som utförts, dvs lossat och proppat två vattenrör.
Om utföraren sedan hade haft en hel busslast med "montörer" som stod och hängde i fyra timmar så ökar det ju inte värdet på det utförda arbetet.

Nej, vad TS SKA betala är det beställda arbetet, att han sedan avbrutit får han själv stå för.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker att TS gjorde rätt i att avbryta, annars vet ju ingen var det hade slutat.
Felet TS gjorde var att betala den orimliga fakturan.

PS
Vad TS borde ha betalat är det arbete som utförts, dvs lossat och proppat två vattenrör.
Om utföraren sedan hade haft en hel busslast med "montörer" som stod och hängde i fyra timmar så ökar det ju inte värdet på det utförda arbetet.
det är så jag tycker också: betala för det som gjordes...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.