Min fråga är nu. Kan man koppla på ett reglage om man anlitar en ventfirma? Självklart får dom separera köksfläkten från övriga vent
 
Det är högst troligt, men kan du lägga ut vilket fabrikat och vilken typbeteckning ditt aggregat har. Det finns ju lite varianter, men de flesta går ju att styra varvtal på.
 
Den
 
  • Detaljbild av en Fläkt Woods ventilationsenhet med tekniska specifikationer och ansluten vit ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkopplingsmöjligheter ( läs även PM ) :
Elschema för varvtalsreglering av värmeväxlingssystem, innehåller anslutningsdiagram och handskrivna noteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack. En fråga. Kan jag byta ut min nuvarande köksfläkt o sätta dit en sån som är avsedd för att fungera med ventsystemet?
 
Jo, det är väl möjligt, men en sådan huv är svår att få lika effektiv, så jag skulle inte göra så. Jag är inte insatt i marknaden, så det bästa är om du frågar proffs.
P.S. har du läst PM D.S.
 
Denna valde jag, men det var år 2004, så det kan ha hänt mycket sedan dess! Som tidigare sagt - jag är inte proffs utan bara en vanlig användare.
Rostfri köksfläkt ovanför spishäll, med vita väggkakel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hagop skrev:
Jag funderar på denna fläkt och montera på ett reglage för justering av fläktarna uppe på vinden

[länk]
Om du sätter dit en spisfläkt som den du länkade kommer inte fungera, kommer bara bli samma effekt som innan (att du blåser ut luften i badrum osv).

Det du behöver är en spiskåpa som styr en extern fläkt. Troligtvis går redan ditt aggregat på Max hastighet om man nu har plockat bort den andra spiskåpan där man kunde reglera hastigheten på fläktarna, har du möjlighet så mät spänningen fram till aggregatet. Har du 230v så går fläktarna på Max.

Själv hade jag börjat fundera på att byta ut ditt RDAA mot ett Heru aggregat eller liknande.
 
Förstår att det mest optimala är att byta ut hela agget mot nytt, men för tillfället känner jag inte för att lägga ut den summan pengar o särskilt inte när elpriset är som det är o gud vet hur vinter blir
 
Du kommer ju dock spara en hel del energi på att byta ut aggregatet, roterande värmeväxlare istället för korsväxlare, effektivare motorer osv.
Om du inte har kopplat ur värmebatteriet ur ditt aggregat så lär den förbruka en hel del.
 
Förlåt mig men jag är ingen expert på detta. Hur kopplar jag bort den? Vad blir nackdelarna med att koppla bort den?
 
Beroende på din elkunskap så är det ingenting man borde göra utan kännedom, med det sagt så är det bara att öppna upp plåten på långsidan, antingen framför aggregatet eller bakom och koppla ur och isolera trådarna.
Nackdelen är ju att det kan bli väldigt kallt på vintern, speciellt när man har korsväxlare som inte är lika effektiva som roterande växlare.
Fördelen på nyare aggregat så är det bara några knapptryckningar på displayen så går det att aktivera och avaktivera t.ex värmebatteriet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.