Hej. Vi bor i ett hus som är byggt 1982, o därmed orginal ventilations aggregat (FTX). Jag har nu på senare tid tyckte att luften är dålig i huset, när det regnar ute så blir det kvavt o fuktigt inne. Har en vän som jobbar på med ventilation, han var hos mig o gjorde rent alla system, han tyckte att luftflödet var dåligt så han gick upp på vinden för att justera o upptäckte att vredet till justeringen saknas. Han själv har aldrig stött på ett sånt system under sina 10 år som venttekniker. Vet nån här inne vart man hitta ett vred/ eller kanske byta ut hela mekanismen för justering?
 
  • Eluttag under installation med exponerade trådar och en ansluten jordad kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ingen hastighetsreglering jag skulle tro att det är en termostat för avfrostning (eller förvärmare / eftervärmare).
Längst upp kan du se en vit "kabel" som är kännare bulben till termostaten.
 
Intressant. Då är frågan hur man justerar hastigheten på fläktarna?
 
På mitt gamla aggregat (pbh cba125, tror jag) ändrade man genom att koppla om på transformatorerna till motorerna, det fanns ett antal olika kopplingspunkter att byta mellan. Den gick alltid med samma hastighet.

men att det ”känns” dåligt är inte ett bra sätt att mäta på, kunde han inte låna en luftflödesmätare?
 
Jo han hade nån trattliknande apparat som han la mot donen o taket o mätte på så sätt
 
Här kommer några frågor: Är till och frånluftsfiltren rena? Är värmeväxlaren ren? Snurrar fläktarna? Är fläktbladen rena? Sitter styrningen av hastigheten i spiskåpan?
 
Filtren är nya. Kanalerna är rengjorda. Värmeväxlaren har jag ingen aning om. Spiskåpan är troligtvis inte orginal. Fläktarna snurrar fint
 
Om alla kanaler och luftdon är rena och inställda som tidigare och fläktarna snurrar som de ska, så återstår väl bara växlarpaketet om allt har fungerat bra tidigare? Kan ha samlats fett och damm där genom åren.
 
Vet inte ens hur värmeväxlaren ser ut
 
H Hagop skrev:
Vet inte ens hur värmeväxlaren ser ut
Den ser ju olika ut i olika apparater, men gemensamt är troligen att det ser ut som ett paket med vågigt aluminiumfolie. Hittar du någon typbeteckning på aggregatet, så ökar chanserna att någon har svaret på ditt problem. Ska ta en bild på mitt växlarpaket, som sitter i en korsvärmeväxlare.I mitt fall, så tar man bort filtret och kan sedan försiktigt lyfta hela växlaren rakt upp. Sedan tar man paketet till lämpligt ställe och rengör med diskmedel och varmt vatten. OBS 2 olika "kanalsystem", som kan behöva rengöring, finns i växlaren.
Värmeväxlarpaket i korsvärmeväxlare med närliggande fläkt och öppnat filterfack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy av en korsvärmeväxlare med synligt vågigt aluminiumväxlarpaket och nedsmutsat filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Min ser likadan ut. När man lagar mat o har fläkten på så osar det i vissa rum

När jag startar köksfläkten så blåser det ut ur dornet i badrummet. När jag stänger av köksfläkten så suger dornet i badrummet
 
Redigerat:
Låter som om köksfläkten ( med egen inbyggd fläkt) är felaktigt inkopplad på den ganla kanalen till FTX-aggregatet ? Om man byter ut en gammal kökskåpa till en köksfläkt, så måste den fläkten ha ett eget utblås och det borde även finnas ett nytt extra utsug från köket. I annat fall rubbas ju hela balansen i FTX. Om det har varit en enkel spiskåpa förut, så är risken stor att den även innehöll styrningen av fläktarna. Om det är så, så borde det finnas en styrning ( typ vriddimmer) någon annan stans nu.Vad gäller växlarpaketet, så är det bra om det kan rengöras med några års mellanrum. Den lyfts försiktigt rakt upp ( den skrynklade folien är ganska känslig för stötar) och kan sedan rengöras med diskmedel och varmt vatten t.ex. dusch. Låt sedan paketet tömmas på vatten ( två riktningar ) och gärna torka lite innan det sätts tillbaka.
 
Jag hittar inget virddimmer nånstans. Jag har tagit ner köksfläkten för att se om det fanns nåt bakom, jag har varit uppe på vinden o letat utan resultat ‍♂️
 
Då blir det svårare att lösa problemet. När jag renoverade köket och bytte spiskåpa mot köksfläkt, så fixade ventkillen ett nytt utsug i kökstaket och elektrikern satte in styrningen i tvättstugan. Jag själv drog ut den nya luftkanalen för utblås från fläkten rakt genom vinden och ut genom takpannorna.
Ventilationsutblås i taket med vit ram och sladdar synliga på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Timerkontroll för köksfläkt installerad på vägg med tapetmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här har man bara bytt ut köksfläkten o kopplat den till samma ventrör. Ingen styrning nånstans vad jag hittar. Man blir fan mörkrädd av hur vissa utför sina jobb
 
  • Ledsen
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.