Att skapa miljöer för barn som är lekfulla, vackra och funktionella är både roligt och utmanande. Många funktioner ska få plats på en ofta ganska begränsad yta. Här delar jag några av mina bästa tips för att lyckas med barnrummet.

Du kan läsa artikeln här: Sju inredningstips för barnrummet
 
Lite bilder från vårt compact living barnrum (stökigt dock). Kanske kan ge inspiration


Stökigt compact living barnrum med en våningssäng, lådor, hyllor fulla av leksaker och böcker, och ett fönster med färgglada gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Compact living barnrum med vita hyllor fyllda med leksaker, böcker och lådor, något stökigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stökigt barnrum med leksaker och böcker på en vit hylla, inklämda gosedjur längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välfylld bokhylla och skrivbord med leksaker, spel och skolmaterial i ett barnrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Compact living barnrum med fönster, fluffig matta, kuddar och färgglada gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
En sak som inte inredare verkar tänka så mycket på är att barnen växer. Det de gillar när de är fem år, det ogillar de när de är sex år osv. Jag gick i fällan med vårt första barn, hon hade både loftsäng med skrivbord under och sedan sänghimmel. Sedan var det dags för upphöjd säng på byråer, den fick vara kvar i två år till dess hon började ha kompisar som sov över ibland...

Det blev mycket arbete för väldigt lite nytta. Tänk istället igenom vilka behov som finns långsiktigt och satsa på möbler som uppfyller dessa behov. Först efter detta så är det läge att inreda...
 
  • Gilla
ch0klad och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En sak som inte inredare verkar tänka så mycket på är att barnen växer. Det de gillar när de är fem år, det ogillar de när de är sex år osv. Jag gick i fällan med vårt första barn, hon hade både loftsäng med skrivbord under och sedan sänghimmel. Sedan var det dags för upphöjd säng på byråer, den fick vara kvar i två år till dess hon började ha kompisar som sov över ibland...

Det blev mycket arbete för väldigt lite nytta. Tänk istället igenom vilka behov som finns långsiktigt och satsa på möbler som uppfyller dessa behov. Först efter detta så är det läge att inreda...
Vi kör https://manis-h.se/ den kan man omkonfigurera efter nya behov. Vi började med en loftsäng som vi sedan byggde om till våningssäng.
 
En annan sak är att fundera på hur mycket man inreder för sin egen skull.
Små barn (om nu inte det har ändrats radikalt med dagens barn) vill ju helst vara där föräldrarna är. Riktigt små barn kan ju inte heller vara ensamma. Så barnens rum är kanske mest där de sover (men även det görs ju ganska stor del i föräldrarnas rum) och där leksaker förvaras.
När mina barn var små hade vi faktiskt ett gemensamt sovrum. Vi hade säng i tre våningar (högt i tak) barnen hade sina leksaker och lekyta under vår säng.
Mest tid tillbringade vi i vardagsrummet. När den äldste började skolan flyttade vi till större boende. Vi tog varsitt litet rum till sovrum till respektive barn och oss vuxna och det största rummet till lekrum. Där maxade vi golvytan med hjälp av överblivna bokhyllor och skåp. Det byggdes mycket lego. Det var inte förrän de gick på mellanstadiet som de fick varsitt större sovrum som de själva inredde (ganska konservativt när de valde själva) . Då började de ha kompisar hemma mer på allvar med stängd dörr och fnitter och inte så mycket lego längre. Sedan blev det ju speldatorer och annat som avgjorde rummens inredning. Och nu har vi bara ett barn kvar hemma så nu ändras inredningen igen.

Barn blir inte gladare över gulligt inredda rum med teman, de blir glada över närvarande föräldrar.
 
  • Gilla
Renoveringsprinsen och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.