pelrik skrev:
Men om den inte är i lod hjälper det väl inte att palla under, då böjer man kanske röret eller i värsta fall spricker något.? Men din teori låter högst trolig. Hur stor lutning ska det vara på röret och hur vet man om man har rätt lutning?
Jag vill minnas att när man håller i kranen så kan man se att röret inte är vinkelrätt mot skruvplåten. Givetvis samma vinkel som du skulle borra hålet i. Om det är en sådan passning på hålet att du inte kan tippa skruvplåten utan att röret tar i hålet skall du givetvis inte palla utan att förstora hålet. Men du kan fortfarande kontrollera skruvplåtens lutning med ett vattenpass.

Om du spolar vatten under några minuter så borde en eventuell ispropp smälta. Kan du stänga av vattnet någon annanstans? Om du öppnar kranen så kan du se rakt in i hålet om den liknar min. Då borde du se om där finns isbark på insidan av röret.
 
Avemo skrev:
Jag vill minnas att när man håller i kranen så kan man se att röret inte är vinkelrätt mot skruvplåten. Givetvis samma vinkel som du skulle borra hålet i. Om det är en sådan passning på hålet att du inte kan tippa skruvplåten utan att röret tar i hålet skall du givetvis inte palla utan att förstora hålet. Men du kan fortfarande kontrollera skruvplåtens lutning med ett vattenpass.

Om du spolar vatten under några minuter så borde en eventuell ispropp smälta. Kan du stänga av vattnet någon annanstans? Om du öppnar kranen så kan du se rakt in i hålet om den liknar min. Då borde du se om där finns isbark på insidan av röret.
Stänga av vattnet någon annanstans? Hänger inte med på vad du menar...
Om jag öppnar kranen, menar du skruva isär den?
 
Nu har jag spolat vatten under några minuter utan förbättring. Tänkte på det med vattnets viskositet, har det verkligen betydelse för brunnsvatten? Vattnet borde ju vara samma temperatur nu som på sommarn då det kommer från en borrad brunn.

Och väggen lutar faktiskt, men den lutar utåt, så det borde väl bara göra saken bättre, eller?
 
Vilken typ av FMM utkastare är det? På den modell jag har finns ett litet hål precis bakom och nedanför vredet där vattnet sprutar ut när jag stänger vredet även om slangen sitter i och spolmunstycket på slangen är stängt.
 
Ja, där finns ett hål men vet ej om det har den funktionen som du beskriver. Det finns också en liten skruv ovanpå som jag också undrar över vad den gör?
 
Nja, tror inte det är precis den. Jag tror inte jag har kvar manualen, men min har en rundad form på själva vredet och som sagt, en liten skruv ovanpå. Bifogar en bild! 20160103_191814.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På den utkastare jag satte in i våras när vår gamla frusit sönder så var det som trycker på ventilkäglan ett klent rör. Det var noga med att det skulle kapas till exakt samma längd som utkastarröret, jag TROR att det tunna röret förutom att trycka på käglan dessutom släpper in luft så att vattnet i utkastaren ska rinna ut efter att man stängt.

När jag har slangen inkopplad och stänger utkastaren så formligen sprutar det ut vatten vid det sista halva varvet (då har ventilkäglan stängt och tömningsfunktionen aktiveras). Det är alltså vattentrycket från slangen som går ut "bakvägen" via utkastaren.

Men som sagt var, det är ju också viktigt att lutningen är sån att vattnet inte blir liggande.

Den lilla skruven tror jag är för att man ska kunna plocka ut hela paketet från utsidan (på vår gamla utkastare var man tvungen att dra det inåt). Stäng av vattnet innanför alltså, lossa den lilla skruven och sen kan du skruva ut hela "kranpaketet" och kolla hur det ser ut.
 
  • Gilla
pelrik
  • Laddar…
Nerre skrev:
På den utkastare jag satte in i våras när vår gamla frusit sönder så var det som trycker på ventilkäglan ett klent rör. Det var noga med att det skulle kapas till exakt samma längd som utkastarröret, jag TROR att det tunna röret förutom att trycka på käglan dessutom släpper in luft så att vattnet i utkastaren ska rinna ut efter att man stängt.

När jag har slangen inkopplad och stänger utkastaren så formligen sprutar det ut vatten vid det sista halva varvet (då har ventilkäglan stängt och tömningsfunktionen aktiveras). Det är alltså vattentrycket från slangen som går ut "bakvägen" via utkastaren.

Men som sagt var, det är ju också viktigt att lutningen är sån att vattnet inte blir liggande.

Den lilla skruven tror jag är för att man ska kunna plocka ut hela paketet från utsidan (på vår gamla utkastare var man tvungen att dra det inåt). Stäng av vattnet innanför alltså, lossa den lilla skruven och sen kan du skruva ut hela "kranpaketet" och kolla hur det ser ut.
Härligt Nerre!

Gick just ut och provade att skruva på plastkopplingen, den man sätter slangen på, och då fungerade plötsligt avtappningen som vanligt igen!!!! :wow:

Men hur kommer det sig? har jag inte plastkopplingen på kommer nästan inget vatten och jag vet att det inte är tillräckligt för det frös innan när jag testade. Nu återstår sluttestet att se om en timme om det har frusit eller inte!!
 
Testade nu igen, lite trög att vrida runt men inget fruset. Får väl se imorgon bitti... Men himla kosntigt hur det kan komma sig att det bara fungerar när plastkopplingen är på!?!?
 
Kanske tyngden av det extra vatten som finns i plastkopplingen gör att det suger ur vattnet ur kranen. Ungefär som en klassisk Heinz tomatketchup flaska. Först kommer inget sedan allt.
 
  • Gilla
pelrik
  • Laddar…
:D:D

Att det finns folk som kan tänka ut sådant, va!?

(y)
 
pelrik skrev:
Det är en FM Matsson köptes nu i somras så den är rätt ny.
Intressant, jag har också en FMM som monterades i somras och jag har konstaterat att det bildats en ispropp i den trots att den inte använts sedan det var mildväder.
Jag är säker på att den är monterad enligt anvisning. Gardenakopplingen satt på, så jag har tagit bort den nu för att se om det gör skillnad. Men den gamla utkastaren hade inga problem att klara sig med kopplingen på.
(Den nya är varianten med både kallt och varmt vatten.) Jag har inget större behov av utevatten på vintern, men det vore ju tråkigt om något skulle frysa sönder.
 
Min funkar nu, men jag måste ha plastkopplingen på för att den ska tappa ur vattnet ordentligt när man stängt av. Men jag kan inte lämna kopplingen på för då blir det ispropp i den, det är dock bara en liten ispropp i själv plastkopplingen som försvinner fort om man tar in den i värmen en stund. Men ändå knepigt att behöva skruva av och på den varje gång man ska ha vatten vilket ju i mitt fall är två gånger per dag.... Kan det finnas olika plastkopplingar som är olika benägna att bilda ispropp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.