Som rubriken lyder. Vad kan det bero på och kan man fixa det? Jag har två stycken med samma problem. De har fungerat väl tidigare men nu tappar de inte ut det där sista vattnet som de ska, vilket är väldigt opassligt vid den här tiden på året...

När jag tagit vatten gör jag så att jag vrider till stopp och sedan ett halvt varv till tills det kommer några deciliter avtappningsvatten (det som rinner ut för att göra kranen frostfri). Men nu helt plötsligt kommer det inget. Har även provat att vrida lite längre men vill ju inte vrida för mycket heller då det känns som man lätt kan förstöra kranen på det viset, eller?? När jag trycker in fingret i kranen kommer det avtappningsvatten ut men bara väldigt lite i taget.

På den andra kranen tror jag det beror på att folk som inte förstått att avtappningen ska ske, har vridit åt jätte hårt för att få vattnet att sluta rinna och då förstört mekanismen på något sätt, kan det stämma?

Andra som råkat ut för samma sak och hur har ni löst det? Lite opraktiskt att man måste förklara för alla som kanske ska använda kranen hur det fungerar.... Men huvudfrågan är om det går att fixa dem när skadan är skedd!
 
Har du tagit bort gardenakopplingen?
 
  • Gilla
Slickepott
  • Laddar…
På de som jag har sett är det ingen mekanism för att tömma röret. Det är ett tjockt lutande rör och själva ventilen sitter i inre änden. Om vattnet inte rinner ut kan det bero på att något stryper flödet. Till exempel gardenakopplingen som Mattias är inne på. Det kan också vara avlagringar i röret. Det kan också vara att kranen fått en smäll så att röret inte lutar längre. Visst kan du dra sönder den genom att dra år för hårt, men det märks på ett annat sätt än att den inte tömmer sig.
 
kulle
Vad skulle det vara för kran som plötsligt tömmer sig på vatten om man smörjer den? Krankäglan sitter ju på insidan av väggen där det är varmt och den har inget med tömning av vatten att göra.

Vad är det för kran, en vanlig FMM?
 
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
kulle
Dels går delarna lätt, och sen så släpper ytspänningen som ibland gör att vatten hålls kvar och fryser till is.
Det är bara en ide om vad som kan vara fel, gardena kopplingen är naturligtvis nr 1 att kolla och även insidan av den kan man ta lite armaturfett så ytspänningen släpper.
 
Ja, plastkopplingen är borttagen.

Det är en FM Matsson köptes nu i somras så den är rätt ny. Ytspänning, ja det känns som det kan vara det. Vet inte...

När jag stänger av som vanligt händer inget, inget vatten tappas ur. Bara när jag kör in ett finger oh hjälper vattnet ut, då kommer lite lite åt gången. Vrider jag ett eller ett och ett halvt varv till, då kommer det en liten stråle, men inte alls så som det brukade. Någon smäll tror jag inte den har fått. Den sitter väl fastskruvad i ladugårdsväggen. Innanför väggen ser allt normalt ut. Vågar som sagt inte vrida för hårt, för då har jag väl sönder den totalt. :(

Plocka bort den och smörja in den, ja kan ju prova men känns krångligt. Andra förslag?
 
Det spelar ingen roll hur hårt du vrider, det har inget med tömning att göra som sagt. Jag tror att det vatten som ska rinna ut har runnit ut.
 
Är ladugårdsväggen lodrät? Om väggen lutar bakåt får inte röret på utkastaren rätt lutning. Sedan har vatten en högre viskositet när det är kallt, så om det var gränsfall i somras kanske det räcker med att vattnet är lite kallare för att det inte skall rinna ut. Kolla att utkastaren sitter med skruvplåten i lod. Gör den inte det så lossa och palla under med något så att den hamnar i lod. Att dra åt hårdare är inte en lösning över huvud taget.
 
MathiasS skrev:
Det spelar ingen roll hur hårt du vrider, det har inget med tömning att göra som sagt. Jag tror att det vatten som ska rinna ut har runnit ut.
Jag är inte så säker, var där för ca 10 minuter sedan och fick den att tappa ur sig som jag beskrev ovan. Gick dit nu igen och blir fortfarande blöt varje gång jag känner med fingret upp i kranen.

Dessutom brukar det komma mycket mer vatten...
 
Vad är det för temperatur ute, och hur länge har du spolat vatten? Om det har frusit lite vatten i den men inte tillräckligt för att det skall bli en propp kanske det kan visa sig på detta sätt. Förmodligen ett långskott dock.
 
Avemo skrev:
Är ladugårdsväggen lodrät? Om väggen lutar bakåt får inte röret på utkastaren rätt lutning. Sedan har vatten en högre viskositet när det är kallt, så om det var gränsfall i somras kanske det räcker med att vattnet är lite kallare för att det inte skall rinna ut. Kolla att utkastaren sitter med skruvplåten i lod. Gör den inte det så lossa och palla under med något så att den hamnar i lod. Att dra åt hårdare är inte en lösning över huvud taget.
Men om den inte är i lod hjälper det väl inte att palla under, då böjer man kanske röret eller i värsta fall spricker något.? Men din teori låter högst trolig. Hur stor lutning ska det vara på röret och hur vet man om man har rätt lutning?
 
Avemo skrev:
Vad är det för temperatur ute, och hur länge har du spolat vatten? Om det har frusit lite vatten i den men inte tillräckligt för att det skall bli en propp kanske det kan visa sig på detta sätt. Förmodligen ett långskott dock.
Ca -4. Spolar ca 30 liter morgon och kväll till djuren. Skulle också kunna vara en trolig teori eventuellt...
 
Du ska montera på en lodrätt vägg, då blir det rätt. Jag tror att rören är iprincip raka då, ingen lutning man ser.
 
Har för mig att hålet skulle borras i en svag lutning 3 grader kanske??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.