Satsa pengarna på det nya självrengörande glaset från Pilkington istället för skottsäkert glas.
Ganska smuttigt faktiskt, speciellt om man har fönster som är svåra att komma åt. Man ersätter bara ytterglaset i isolerglaskassetten med det här glaset. OBS:du kan bara få det när du beställer nya isolerglas.

http://www.pilkington.com/international+products/activ/sweden/swedish/default.htm
 
Det skulle jag vilja ha ;D ;D det värsta jag vet är att tvätt fönster :-/
Men då måste du beställa hela fönstret av dom ???
Det går bara att kombinera med deras isolerruta.

Vet du vad det kostar ??? skulle vara intressant att veta...
 
Vad jag har hört är det ínte speciellt mycket dyrare.
Pilkington tillverkar inte fönster, bara glas. Hör med den fönstertillverkare du tänkt använda om de kan utrusta fönster med den här ytterrutan.
 
Min sambo kommer att "hänga mig" snart ;D ;D
Vi ska begära lägga i algongas i fönstren. 100kr/kvm.
Men fråga kostar ingenting ;D ;D ;D det ska jag göra
 
Jag såg en "själrengörande" toalettstol på den lokala bygghandeln. In princip skulle ingen skit kunna fastna på/i den. Ska man ändå bränna alla sina pengar...
 
Det var roligt, snart ska vi börja att prata om Japanska toaletter, helt automatiska, tvättar t o m backen ;D ;D ;D
 
Jag frågade tanumsfönster om de kunde utrusta sina fönster med Pilkingtons glasrutor.
Fick till svar att de arbetade med Saint Gobains produkter som beräknar lansera sina självrengörande glas i april 2003.

Verkar som det inte kommer vara så ovanligt att få sådana typer av glas inom en snar framtid mao... :D
 
Lyfter fram denhär tråden igen. Jag är nyfiken på om det finns någon på detta forum som har praktisk erfarenhet av dessa fönster. Fungerar dom ???
 
Man blir ju lite misstänksam när dom på sin hemsida skriver att glasen tål att sköljas med vatten och att torkas av. Varför lixom?
Men det kan jag svara på själv för det stod oxå att det bygger på att det regnar på glasen lite då och då.

"There´s no such thing as a free lunch." ...eller hur det nu var.
 
Framerate skrev:
Men det kan jag svara på själv för det stod oxå att det bygger på att det regnar på glasen lite då och då.
Bye,bye stora takutsprång :D! Istället får man rigga upp en perforerad slang ovanför varje fönster ;).
 
Elit har kampanj just nu. Köp 5 fönster, så bjuder de på självrengörande glas. Undra hur det funkar egentligen ?
Värdet uppges fö till 600.-/m2
 
Jag har precis beställt fönster (38 st) till hela huset från Elitfönster och la i sista sekunden till för självrengörandeglas. Det kostade mig 350kr + moms per kvadratmeter.
 
Varför fick du det inte gratis när de andra fick ???
 
Då hade jag behövt betala fullpris för alla fönster.
Vi har fått en rabatt på cirka 34% på själva fönsterna sedan tidigare offertförfrågan.
 
Dessa glas ger en viss blåton i vissa vinklar vilket vissa kan störa sig på. Kolla detta först...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.