D
Rickard Rättrådig skrev:
Jag satte precis in en Fresh Intellivent S fläkt. Den har ett konstant läge (och fuktstyrning) som är väldigt tyst (13 db / 21 db). Övervägde en Pax Calima som man kan styra via telefonen. Förmodligen enda fördelen med Calima.
Ok, får se vad det blir. Idag sitter det en PAX med rörelsesensor. Kanske att det räcker med fler tilluftsventiler på undervåningen, men jag tror också det kommer kräva någon fläkt som går konstant på badrummet för att skapa tryck. Men det är ju det som Ventexpert (eller någon annan) ska svara på :)
 
D
Rickard Rättrådig skrev:
Hur gick det med Ventexpert och ventilationen?
En bekant rekommenderade att boka en kostnadsfri rådgivning av Radea, vilket jag gjorde. Det är inte förrän om några veckor, får återkomma efter det.

Min förhoppning är iaf att det räcker med en väggventil i vardagsrummet (typ Fresh TL80F-DBS) och en ny badrumsfläkt som kan ge ett grundflöde av frånluft (Fresh Intellivent S verkar bra, att man kan styra Calima med en app känns mest som en gimmick?).
 
daniel_se skrev:
En bekant rekommenderade att boka en kostnadsfri rådgivning av Radea, vilket jag gjorde. Det är inte förrän om några veckor, får återkomma efter det.

Min förhoppning är iaf att det räcker med en väggventil i vardagsrummet (typ Fresh TL80F-DBS) och en ny badrumsfläkt som kan ge ett grundflöde av frånluft (Fresh Intellivent S verkar bra, att man kan styra Calima med en app känns mest som en gimmick?).
Du borde ju kunna räkna på det grundläggande behovet själv utifrån riktlinjerna: är huset tex på 200 m2 bör friskluft uppgå till 0,35 l/s x 200 m2= 70 l/s.

Förutsatt att det inte finns några friskluftsventiler alls och tätade fönster borde ju behovet uppgå till 10 st väggventiler som vardera släpper 7,5 l/s (dvs skulle ge friskluft om 75 l/s.

Meddela gärna vad Radea säger.

Mvh

RR
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Gamla självdrag drabbas ofta av två åkommor:
- Kall skorsten där luften står still
- Massa gamla kajbon, löv och skit som ibland fyller kanalerna
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
Rickard Rättrådig skrev:
Du borde ju kunna räkna på det grundläggande behovet själv utifrån riktlinjerna: är huset tex på 200 m2 bör friskluft uppgå till 0,35 l/s x 200 m2= 70 l/s.

Förutsatt att det inte finns några friskluftsventiler alls och tätade fönster borde ju behovet uppgå till 10 st väggventiler som vardera släpper 7,5 l/s (dvs skulle ge friskluft om 75 l/s.

Meddela gärna vad Radea säger.

Mvh

RR
Förutsättningarna är att huset är på 139 kvm i två plan, exkl källare som är separerad med källardörr. Tre sovrum på övervåning utan bad, och öppet kök/vardagsrum samt badrum på nedervåning. I badrummet finns en PAX Passad, i köket finns köksfläkt som bara går vid matlagning, och i vardagsrum en kassettkamin som endast eldas i på vintern.

Enligt din metod borde det krävas 6 st Fresh TL80F-DBS vid 10 Pa. Jag tänkte mig en Fresh tilluft per sovrum och en i vardagsrum/kök. Vi får se vad Radea killen säger.

Tidigare ägaren bytte till energifönster 2014, och därmed kanske tilluft försvann då de gamla fönstren kanske hade spaltventil. Luften är trots allt bra enligt min bedömning men nu har jag ju inte bott där på sommaren än då jag antar draget försämras. På vinden finns det viss beklädnad av vitmögel, men vad jag kan se är det gammalt och inget som växer eller tes fuktigt idag. Min plan är att ett proffs ser över ventilationen och dess behov, och sen installera lite mer tilluft och eventuellt en bättre badrumsfläkt med grundflöde. Sen tänkte jag spika upp en stor jäkla bräda på vinden och se om det blir något mögelpåväxt på den om några år, om inte är väl problemet löst och då slippar jag bort den gamla påväxten. Låter det som en vettig plan?

Tack
 
Låter vettigt.

Skulle tro att du behöver 3 i vardagsrum. Givet 70 m2 plan 1 och 70 m2 plan 2 så verkar det ju rimligt (70x0,35=24,5 jfr 3 x 7,5 = 22,5). I sovrum bör det vara det högre av minst 4 l/s per person och 0,35 l/s x ytan. En per sovrum låter ju vettigt.

Risken med köksfläkt / badrumsfläkt i självdragshus med begränsad tillluft är att du kan få bakdrag, dvs att fläktarna börjar suga luft gm frånluftsventilerna.

Antar att radea-killen kommer fundera kring hur luftvärmepump och golvvärme påverkar ventilation. Varm skorsten underlättar ju självdraget. Han kanske även ska fundera kring rengöringsbehov och säkerställa att kanalerna är täta. Slutligen, du kanske ska diskutera med honom om köksfläkt är optimalt i hus med självdrag eller om du ska byta till kolfilterfläkt.

Mvh
RR
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hur värms huset ?
 
D
Rickard Rättrådig skrev:
Låter vettigt.

Skulle tro att du behöver 3 i vardagsrum. Givet 70 m2 plan 1 och 70 m2 plan 2 så verkar det ju rimligt (70x0,35=24,5 jfr 3 x 7,5 = 22,5). I sovrum bör det vara det högre av minst 4 l/s per person och 0,35 l/s x ytan. En per sovrum låter ju vettigt.

Risken med köksfläkt / badrumsfläkt i självdragshus med begränsad tillluft är att du kan få bakdrag, dvs att fläktarna börjar suga luft gm frånluftsventilerna.

Antar att radea-killen kommer fundera kring hur luftvärmepump och golvvärme påverkar ventilation. Varm skorsten underlättar ju självdraget. Han kanske även ska fundera kring rengöringsbehov och säkerställa att kanalerna är täta. Slutligen, du kanske ska diskutera med honom om köksfläkt är optimalt i hus med självdrag eller om du ska byta till kolfilterfläkt.

Mvh
RR
Tack för tipsen. Byte till kolfilterfläkt är uteslutet dock, det har vi haft tidigare och aldrig igen!
 
D
Hmm.

Jag har en PAX Passad Multi. När jag nu läser om den verkar den ha ett läge med grundflöde, men det finns ingen knapp eller vred. Den kanske bara behöver kopplas om för att ge ett grundflöde. Det skulle ju bespara mig ett par tusen. Alltid trevligt :)
 
Har själv en pax passad multi med grundflöde så det är bara en koppling i plinten som avgör hur den fungerar.. :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
jel skrev:
Har själv en pax passad multi med grundflöde så det är bara en koppling i plinten som avgör hur den fungerar.. :)
Music to my ears :)

Låter den mycket i grundflöde? Den sitter ju i badrummet på första våningen och vi sover på andra, men fläktljud har en tendens att färdas via väggar och in i min hjärna....
 
Redigerat av moderator:
daniel_se skrev:
Music to my ears :)

Låter den mycket i grundflöde? Den sitter ju i badrummet på första våningen och vi sover på andra, men fläktljud har en tendens att färdas via väggar och in i min hjärna....
Har kopplat vår enligt S1 i manualen (http://www.pax.se/media/60316/009_800022.pdf) och den låter i princip ingenting i grundläge... hörs knappt men dock klart hörbar när närvarosensorn drar igång den på lite högre varvtal. När fuktsensorn maxar fläkten så hörs den tydligt i badrummet men ingenting utanför. Jag skulle säga att på det hela taget är det en mycket tyst fläkt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
jel skrev:
Har kopplat vår enligt S1 i manualen ([länk]) och den låter i princip ingenting i grundläge... hörs knappt men dock klart hörbar när närvarosensorn drar igång den på lite högre varvtal. När fuktsensorn maxar fläkten så hörs den tydligt i badrummet men ingenting utanför. Jag skulle säga att på det hela taget är det en mycket tyst fläkt.
Stort tack. Detta ska jag givetvis ordna direkt.
 
  • Gilla
jel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.