Hej!

Hade tänkt mig att installera det om ca 2 veckor. Hur gick det själv då?
 
Blev PC1864
 
Har provat SPC nu. Grymt!
 
Hej,

Är också väldigt intresserad av detta larm! Vart vänder man sig om man vill köpa ett? Är det bara att knalla in till typ Ahlsell o köpa ett eller lägger de på ockermarginal bara för att man är privatperson?

MVh
Johan
 
ahlsell säljer itne till privatpersoner överhuvudtaget så vitt jag vet.
 
Ok... Att det skall vara så svårt att köpa ett larm dåq(;^;)p. Tänker i alla fall inte skaffa något av de "hyr-larm" som de större säkerhetsbolagen säljer...

Skall se om jag kan köpa ett system genom mitt jobb...

En fråga ang. de här glaskrossdetektorerna: Räcker det med en magnetkontakt på öppningsbara fönster eller är det vanligt att man kombinerar med en glasskrossdetektor?

Såg också att det fanns en mycket trevlig iPhone-app till SPC-systemen som heter SPCanywhere:).
http://itunes.apple.com/cz/app/spcanywhere/id490957114?mt=8
 
Du behöver inte köpa hyrlarm!

Kan köpa larm som installeras och driftas av larminstallatören så blir det en engågns kostnad! brukar gå på 12000kr

Vad det gäller frågan ang Magneter på dörrar och fönster så är det lite olika alt.


Alt 1: Att bara ha Rörelse sensorer i huset gör så att man kan glömma att stänga altan dörren eller något fönster..

Alt 2: Magneter på dörrar och någon rörelsesensor skyddar bra tycker jag.
Men om någon bara slår sönder rutan så lär larmen inte gå.

Alt 3: Rörelsesensorer gångvägar (Tex Hallen) glaskross på misstänkta ingångsvägar dvs altandörren och där du tror att tjuven kan tänka sig komma in.
Självklart lite magneter på fönster som man öppnar ofta och dörrar!


En viktig sak är att ha backuplina på uppringaren (Tex GSM) för om tjuven klipper kablar som går in i huset så kan inte larmet ringa till dig eller till vaktbolaget!

Fråga gärna!


Ha det bäst
 
Tack worker för ett mycket utförligt svar!:)

Har bestämt mig för att köra trådat, om jag orkar så kanske jag slänger upp en IP-kamera också.

Kan man kombinera olika märken vad gäller tillbehören? T.ex. köra Bosch-tillbehör till Siemens SPCn? Blue-line sensorerna skall ju vara bra har jag hört.

Gissar att i de fall man vill dra mindre kabel så kanske man kan köpa till en expansionsenhet som man placerar i närheten av tre sektioner som ligger långt ifrån centralenheten?
 
RilleRock
Flyboy skrev:
Tack worker för ett mycket utförligt svar!:)

Har bestämt mig för att köra trådat, om jag orkar så kanske jag slänger upp en IP-kamera också.

Kan man kombinera olika märken vad gäller tillbehören? T.ex. köra Bosch-tillbehör till Siemens SPCn? Blue-line sensorerna skall ju vara bra har jag hört.

Gissar att i de fall man vill dra mindre kabel så kanske man kan köpa till en expansionsenhet som man placerar i närheten av tre sektioner som ligger långt ifrån centralenheten?
Hej!

Enligt mig den mest prisvärda larmcentralen på marknaden med tanke på vad den kan.
Har installerat en hel del vanliga samt ett gäng IP centraler.

8 Sektionsingångar
6 Utgångar (1 Pot.fri)
3 sabotage ingångar

Menyer i klartext.

Väljer man IP centralen 4320 kan man via Svensk Bevaknings Tjänst få en övervakad lina var 10 sek för 95kr/månad privatkund.

Du kan kombinera vilka märken du vill.
Själv använder jag uteslutande Blueline IR till normalinstallation.
Brandvarning via UTC DP721R med tillhörande sockel http://www.gesecurityproducts.eu/SW/products_single.php?product=DP700-serien&nav=level_4

Japp du kan dra en oskärmad cat 5 kabel till expansionenhet en bit iväg.
Där du dubblerar spännningen men INTE bus.
Bus skall även ligga i samma partvinnade par.
Via den får du 8 nya ingångar samt 2 nya potfria utgångar.

Medföljande programvara SPC Pro för programmering via dator är mycket användarvänligt!

Den kan så mycket så fråga istället.
 
Redigerat:
RilleRock
Äntligen har uppgradering 3.1 kommit klappar.gif
Ny firmware till centralerna samt ny Spc Pro programvara!
Mycket nytt! Speciellt för bildverifiering.
Som även kan styras via iphoneapp. Hoppas det kommer till android snart.
 
RilleRock
Redigerat:
RilleRock skrev:
Hej!

Enligt mig den mest prisvärda larmcentralen på marknaden med tanke på vad den kan.
Har installerat en hel del vanliga samt ett gäng IP centraler.

8 Sektionsingångar
6 Utgångar (1 Pot.fri)
3 sabotage ingångar

Menyer i klartext.

Väljer man IP centralen 4320 kan man via Svensk Bevaknings Tjänst få en övervakad lina var 10 sek för 95kr/månad privatkund.

Du kan kombinera vilka märken du vill.
Själv använder jag uteslutande Blueline IR till normalinstallation.
Brandvarning via UTC DP721R med tillhörande sockel [länk]

Japp du kan dra en oskärmad cat 5 kabel till expansionenhet en bit iväg.
Där du dubblerar spännningen men INTE bus.
Bus skall även ligga i samma partvinnade par.
Via den får du 8 nya ingångar samt 2 nya potfria utgångar.

Medföljande programvara SPC Pro för programmering via dator är mycket användarvänligt!

Den kan så mycket så fråga istället.
Vi har nu installerat larmet men det visar sig inte vara helt lätt att få larmet att ringa ut via IP till Svensk bevakningstjänst. Vi har ett Zyxel modem som larmet är inkopplat till. Larmcentralen (4320) är konfigurerad som det står i manualen.

Det jag har märkt är att routern hittar inte larmcentralen på nätverket om man inte har DHCP aktiverad. Skall DHCP vara aktivt? I manualen så är den urbockad.

Vilka fler inställningar behöver göras i routern? För det känns som om det är den som är boven i dramat...

I övrigt så funkar allt vad gäller installationen.

Tacksam för hjälp:).
 
Flyboy skrev:
Vi har nu installerat larmet men det visar sig inte vara helt lätt att få larmet att ringa ut via IP till Svensk bevakningstjänst. Vi har ett Zyxel modem som larmet är inkopplat till. Larmcentralen (4320) är konfigurerad som det står i manualen.

Det jag har märkt är att routern hittar inte larmcentralen på nätverket om man inte har DHCP aktiverad. Skall DHCP vara aktivt? I manualen så är den urbockad.

Vilka fler inställningar behöver göras i routern? För det känns som om det är den som är boven i dramat...

I övrigt så funkar allt vad gäller installationen.

Tacksam för hjälp:).
"Falsklarm";) Det löste sig en IP-adress som hamnat på tvären bara;).
 
RilleRock
Flyboy skrev:
"Falsklarm";) Det löste sig en IP-adress som hamnat på tvären bara;).
Allså DHCP måste användas om du inte betalar för en fast IP-adress till centralen.
Om du tex vill kunna logga in till centralen via siemens säkerhetsserver alt via Iphone appen.
Viktigt är då att ha port 443 öppen i routern.
Det är inställnungar du gör under kommunikation/nätverksinställningar/Portal samt tjänster

I övrigt verkar det ha löst sig?? (y)

Hade själv problem första gången jag kopplade en kund till SBT för de hade gett mig inställningar för helt annan larmsändare.

Fler frågor så säg till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.