Keim silikat färg ska ju vara bra.
Den är också enkomponent.
 
  • Gilla
ToT15 och 1 till
  • Laddar…
N
Alcro silikat fäster ju på allt.
Så kan ju faktiskt inte förstå varför inte det skulle gå att måla på annan färg.
Självklart inte diffusionsöppet, men borde fungera.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Silikatfärg binder kemiskt på puts, cement, baserat på vattenglas. Är det uppblandat med annat jox så har det andra egenskaper, möjligen oönskade.

"Med vattenglas, menas vattenlösningar av olika natriumsilikat eller kaliumsilikat." källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumsilikat
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
N
H Harald Blåtumme skrev:
Silikatfärg binder kemiskt på puts, cement, baserat på vattenglas. Är det uppblandat med annat jox så har det andra egenskaper, möjligen oönskade.
Jo jag vet.
Kanske ett dåligt förslag.
Men den skulle fästa, på all annan färg.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Jo jag vet.
Kanske ett dåligt förslag.
Men den skulle fästa, på all annan färg.
Problemet jag sett i vår källare är att överallt där det var målat med plastfärg tidigare så bubblade färgen ut sig en bit över källargolv i ytterväggar och hjärtvägg, ramlade bort i flak.

Bortrensning av denna plastfärg, putsning med i detta fall lagningsbruk, sedan målning med riktig silikatfärg visade sig vara en riktig hit. Långsiktigt bra lösning, har hållit perfekt i ca 15 år nu sedan åtgärd och inga som helst tecken på färgsläpp etc.

Man vill ha en diffusionsöppen lösning på källarväggar då blir det inga problem. En del ojar sig över att silikatfärg (vit typiskt som i vårt fall) är helmatt och svår att torka av. Mitt motargument är att den är extremt enkel att bättra på där så behövs, bara slabba på litet mer och det smälter in perfekt i den tidigare ytan.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
N
Nja, jag ser det mer som en hets att alla ska ha diffusions öppet med silikat i källare.
Va jättebra för dig.
Men har man inga fuktproblem finns ju inte riktigt behovet.
Såklart det är bättre, men inte att flexa bort all färg från väggar.
Putsa om, och måla med silikat, om behovet inte finns.
Då är det bara onödiga pengar.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Nja, jag ser det mer som en hets att alla ska ha diffusions öppet med silikat i källare.
Va jättebra för dig.
Men har man inga fuktproblem finns ju inte riktigt behovet.
Såklart det är bättre, men inte att flexa bort all färg från väggar.
Putsa om, och måla med silikat, om behovet inte finns.
Då är det bara onödiga pengar.
Självklart. Har du inga problem med färgsläpp osv så finns ju andra alternativ.

Det jag skrev ovan är från de förutsättningar som rådde när vi åtgärdade skabbiga källarväggar med färgsläpp och dåliga färgval, för ca 15 år sedan.

Det jag säger är: har man dessa problem så kan borttagning av den täta plastfärgen, plus putsning med riktigt cementbaserat bruk, plus målning med silikatfärg vara en långsiktigt hållbar lösning.

__
PS. Ska tilläggas att det inte finns något "bara att ta bort gamla plastfärgen". Det är ett mycket omfattande och dammigt arbete som i vårt fall inkluderade diamantväggslipar, flexmaskiner, ett riktigt helvete medan det pågick där jag knappt såg handen framför mig i dimman. Jobbigt att jobba med de andningsskydd som krävdes. Sedan detta med att putsa om väggar är inte helt enkelt heller, det ska vätas, vägas av, putsbrädas och fan och hans moster. Kan man slippa detta så hade jag gärna sluppit.
 
Redigerat:
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
N
Skulle säga att kalkbruk vore bättre på väggarna, annars håller jag med dig helt.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Ja kalkbruk kan vara ett alternativ men forsatt krävs ju ett omfattande underarbete, få bort allt gammalt plastfärg, fixa till en stabil fin yta av cementbaserad puts el kalkbruk. Det är det riktigt stora och jobbiga arbetet.

För att återgå till TS, uppenbarligen skippade man att göra detta omfattande och arbetskrävande moment och drog en genväg i förhoppningen att uppdragsgivaren skulle godta detta. Jag hade aldrig godkänt denna lösning givet uppdragsbeskrivningen, det är rent bedrägeri.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Alcro silikat fäster ju på allt.
Så kan ju faktiskt inte förstå varför inte det skulle gå att måla på annan färg.
Självklart inte diffusionsöppet, men borde fungera.
Målar du silikatfärg på en färg som inte släpper igenom fukt så kan inte silikatfärgen göra det jobb den är tänkt för.
Sen när det gäller att fästa på underlag , fick vi höra att det inte fäster på alla underlag. Det är många vi känner som råkat ut för det och fått gjort om.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja kalkbruk kan vara ett alternativ men forsatt krävs ju ett omfattande underarbete, få bort allt gammalt plastfärg, fixa till en stabil fin yta av cementbaserad puts el kalkbruk. Det är det riktigt stora och jobbiga arbetet.

För att återgå till TS, uppenbarligen skippade man att göra detta omfattande och arbetskrävande moment och drog en genväg i förhoppningen att uppdragsgivaren skulle godta detta. Jag hade aldrig godkänt denna lösning givet uppdragsbeskrivningen, det är rent bedrägeri.
Stämmer, inte ok någonstans.
Men kommer kräva att arbetet utförs. Görs det inte så tar vi in annan firma och dom får betala.
 
T ToT15 skrev:
Stämmer, inte ok någonstans.
Men kommer kräva att arbetet utförs. Görs det inte så tar vi in annan firma och dom får betala.
Finns nog minimal chans till att få företaget till att betala för någon annans jobb.

Har ni papper på att färgen ska slipas, som bieffekt att väggen även putsas(inte spacklas) om och sedan målas? Ord mot ord är svårt att vinna.


Finns det över huvud taget något behov av att faktiskt göra det massiva jobbet att fixa till väggarna till optimal nivå? För på dom få bilderna du lagt upp så syns inga större problem med fukt.
Tränger det in fukt genom väggen så kommer det bli fickor med vatten mellan puts och färg vilket till slut resulterar i att färgen lossnar.

Det skiljer över hundra om inte två hundra timmars arbetstid att bara spackla och måla om väggarna med vanlig akrylatfärg eller att slipa ner färgen, putsa om väggarna för att åtgärda skadorna slipen gör och sedan måla om.

Och innan man målar så ska man vänta 1-2 månader så att putsen kan släppa ifrån sig allt vatten och härda igenom enligt silikatfärgen ni köpt.

Detta är bilder på skador som uppkommer av fuktgenomträngning
 
  • Tre bilder som visar olika stadier av fuktskador på väggar, inklusive mögel, skalning och avlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ToT15 och 1 till
  • Laddar…
N
T ToT15 skrev:
Målar du silikatfärg på en färg som inte släpper igenom fukt så kan inte silikatfärgen göra det jobb den är tänkt för.
Sen när det gäller att fästa på underlag , fick vi höra att det inte fäster på alla underlag. Det är många vi känner som råkat ut för det och fått gjort om.
Jag skrev ju "självklart inte diffusionsöppet".
Vem har sagt att det inte fäster?
En målarbutik, prova att få bort silikat från vilken yta som helst.
Den sitter, och i glas etsar den in.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Tag en tom burk med silikat med lite kvar på kanterna och låt den stå några dagar så skall du se att färgen rasar ner från kanterna om det är en plastburk den blir helt ren det finns ingen som helst vidhäftning mot plasten men på metall ock glas sitter den bra. Den blir liksom pulveriserad med tiden och blir som sten
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
N
Bo arnold Bo arnold skrev:
Tag en tom burk med silikat med lite kvar på kanterna och låt den stå några dagar så skall du se att färgen rasar ner från kanterna om det är en plastburk den blir helt ren det finns ingen som helst vidhäftning mot plasten men på metall ock glas sitter den bra. Den blir liksom pulveriserad med tiden och blir som sten
Så är väl det med alla färger?
Vilka andra färger beter sig olika?
Utveckla resonemanget.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.