MultiMan MultiMan skrev:
283 är långtifrån avbrott utan tyder på glapp eller korroderad anslutning, så att felsöka anslutningarna först är en bra start som ovanstående säger.

Sedan kan de bli korrosion mitt på en kabel också pga usel plastisolering. Har tyvärr fått hjälpa många Ford-ägare med sådant. De har sparat några ören på tunnare plasthölje och det räcker med stenskott eller annan mindre skada på höljet så börjar kabel ta in vatten mitt på en sträcka och succesivt så ärgar kopparen av, sakta med säkert.

Senaste var styrkabeln till AC-fläktarna i fronten som hade korroderat av, mitt i en inlindad kabelhärva som Ford dragit längs ena framvagnsbalken fram. Om skadan var från fabrik vet jag inte, men mitt på en sträcka, under plastskyddet fanns ett litet hål där vägsalt och vatten tagit sig in. Kabelisoleringen är i vilket fall alldeles för tunn för användning i sådana sammanhang.
Tack för hjälpen alla, hittade felet nu,
Mkt riktigt som ni skriver, kabeln var inte helt av, hängde i några trådar. Förmodligen därför jag fick signal på kabelfelsökaren trots att klipparen signalerar kabelfel.
Mätte nu till 3,6 Ohm på alla slingor.
Svårt att hitta när inte kabeln är helt av. Såg inte med ögat var tvungen att dra upp några sträckor och känns med fingrarna.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
galento
Vi köpte också en sån kabelfelssökare från Grimsholm och tycker den funkar dåligt.
Hade blå lampa i laddstationen igår och högt ohmvärde på en del av slingan men det
visade sej vara en skarvanslutning som var dålig.

Det är ohm mätning som gäller för denna mätaren kan ju visa ok fast ohm värdet är
högt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.