Har en Siemens diskmaskin som diskar dåligt. Ofta är inte tabletten helt upplöst och direkt efter att den tvättat klart är det bara 25-28 grader i maskinen trots 65 graders-program.

Ska jag misstänka "värmepumpen" (cirkulationspump & värmeelement i samma enhet) eller tempgivare/termostat?

Sedan tycker jag att det är lite för mycket vatten kvar i maskinen, 1-2 cm kvar på botten.
Får dock aldrig några felkoder, varken E09 (värmefel), E24 (blockerad pump) eller någon annan. :thinking:
 
A
D duell skrev:
Har en Siemens diskmaskin som diskar dåligt. Ofta är inte tabletten helt upplöst och direkt efter att den tvättat klart är det bara 25-28 grader i maskinen trots 65 graders-program.

Ska jag misstänka "värmepumpen" (cirkulationspump & värmeelement i samma enhet) eller tempgivare/termostat?

Sedan tycker jag att det är lite för mycket vatten kvar i maskinen, 1-2 cm kvar på botten.
Får dock aldrig några felkoder, varken E09 (värmefel), E24 (blockerad pump) eller någon annan. :thinking:
Skitiga silar?
 
Nä, jag gör rent dem med jämna mellanrum.
Ungefär två gånger per år så tar jag ut allt ur maskinen och gör ordentligt rent.
 
Vår 20 år gamla Husqvarna hade brända kontakter i relät som matar värmaren. Nytt relä för några tior löste det problemet. Vattenproblemet har jag ingen erfarenhet av men skulle misstänka att det finns en nivåsensor som har oxiderade kontakter, kärvande mekanik eller hoppat ur läge.
 
19.3 Ohm på värmeelementet, det tyder på att det är ok.
Någon som vet om det är en termostat för varje temperaturinställning eller en tempgivare?
Modellen heter SX65T091SK/87 och är typ sju år gammal.
 
Har du kollat elektroniken ? Får elementet spänning?
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Har du kollat elektroniken ? Får elementet spänning?
Inte kollat än.

Misstänker tempgivaren eftersom jag inte får felkod på värmen.
Hittade den och det verkar vara ett ntc-motstånd. Ligger på 50 kOhm i rumstemperatur.
 
A
D duell skrev:
Nä, jag gör rent dem med jämna mellanrum.
Ungefär två gånger per år så tar jag ut allt ur maskinen och gör ordentligt rent.
bör nog göra detta två ggr per vecka
 
  • Wow
TommyC
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Kör testprogrammet om du inte gjort det.
[länk]
inlägg 18
Grymt tips! Jag trodde att den visade en eventuell felkod efter avslutat program, men låg åtta stycken E08-felkoder. Så sannolikt ventil eller aqua-stop.
 
Mm, lite dumt att det inte visas.
E08 innebär för lite vatten. Inte aquastopp utan ventilen på vattenpaketet. Om du lossar vänster sida så ser du paketet och längst ner sitter en ventil som skall öppna för att släppa in vattnet i maskinen.
 
Den tog in lite vatten i början, men vattenpaketet var typ fullt från början. Dessutom verkar det sitta en del skit i den i bakkant, kan det ställa till det?
 
  • Vänd upp och ner diskmaskin, synlig botten, rör, komponenter, underhåll eller reparation, köksgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D duell skrev:
Den tog in lite vatten i början, men vattenpaketet var typ fullt från början. Dessutom verkar det sitta en del skit i den i bakkant, kan det ställa till det?
Den skall tömma ut vattnet helt för att sen fylla på. Ventilen nere till höger i bilden, vit/rosa, skall öppna. Lossa kontakten och mät, om det är avbrott så är den kass. Var beredd på att det kommer ut vatten om du lossar ventilen.
 
Ventilen ligger på 2,1 kOhm, jag hör att den spänningssätts ibland och då ser det ut som att det sipprar förbi lite vatten.
Under ett snabbprogram är nivån i vattenpaketet aldrig lägre än 10 cm från fullt.

Den tar in lite vatten ibland och släpper ut en skvätt då och då.
Tror att den tömde ut ca 3l precis i början av programmet och efter ett par minuter släppte den ut ungefär lika mycket till.

På ena bilden syns vattennivån vid "vattenlåset" när ventilen är öppen.

På bilden ser det ut att vara nästan tätt, vilken funktion påverkar den delen?
 
  • Inre komponenter av en enhet, synliga kablar, plastdelar, teknisk, suddig del i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av vit tvättmaskin med genomskinligt lock, synliga tvättmedelsrester och vattendroppar, i vertikal orientering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Då har jag inget på rak arm. Kanske att den läcker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.