H
Hej! Jag har en gammal pellets panna, vilket jag började använda igår, men efter ett par timmar såg jag ett hela pannan var blött, vilket läckan kom från shunten. Undrar om någon har en aning hur man kan fixa det?

Tack mycket i förhand
 
  • Rostig fläns, vattenläckage markerat med röd cirkel, rörsystem, droppande, textanmärkning, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett par oringar som kan bytas. Inte alls komplext.
 
H
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara en Tm 22,
[länk]

Det kan eventuellt gå att renovera shuntventilen, men det ser ut som att den har läckt länge.
D Daniel 109 skrev:
Det är ett par oringar som kan bytas. Inte alls komplext.
Undrar om du kan ge mig instruction om hur man gör det? Eller om det finns hemsida som hänvisar?
 
H
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara en Tm 22,
[länk]

Det kan eventuellt gå att renovera shuntventilen, men det ser ut som att den har läckt länge.
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara en Tm 22,
[länk]

Det kan eventuellt gå att renovera shuntventilen, men det ser ut som att den har läckt länge.
Jo, det har gjort ett tag utan stort påverkan på värme fram till nu, värme kan bara komma upp till 20+ grade

Vad menar du med renovera? Att byta ut hela shuntventilen?
 
H Huuong skrev:
Vad menar du med renovera? Att byta ut hela shuntventilen?
Nej, byta packningar som Daniel 109 förstår, samt eventuellt rengöring/ta bort avlagringar mm.
 
Det finns renoveringssatser. Jag köpte en sådan och insåg att allt utom oringarna var onödigt att byta.

Edit: Det borde vara något liknande den här satsen.
https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-rep-sats-tm-2-hg-2/
Men som sagt, det som behövs är några oringar för några tior. Majoriteten av delarna behöver inte bytas.
 
Redigerat:
H
D Daniel 109 skrev:
Det finns renoveringssatser. Jag köpte en sådan och insåg att allt utom oringarna var onödigt att byta.

Edit: Det borde vara något liknande den här satsen.
[länk]
Men som sagt, det som behövs är några oringar för några tior. Majoriteten av delarna behöver inte bytas.
Perfekt! Daniel, jag vet det kan vara mycket att begära, finns det möjlighet att jag fråga om du kan ge mig lite "step by step" instruktion hur man byter the oringarna eller vilka delar ska skruvas ut först , utifrån bilden som du ser där upper? Jag är inte bra med reparation eller fixa grejer, så jag vill inte baja grejen och göra det värre. Om du kan, så uppskatta jag det jätte mycket!
 
Går det att röra axeln, att ta isär den kan vara lite marigt, då det nog har ärgat på rätt ordentligt invändigt på locket. Sen hur det går att lossa skruvarna som håller det, är en stor fråga. Att byta ut den helt ( finns nya ) blir ett större jobb, då all verkar vara med gängor, Syns inte nu, men kan finnas klämringskopplingar högre upp. Det som kan vara problem med ett byte är dom 2 bultar som håller den mot pannan och ini pannan så är det 2 rör från topp, varav ett går ner ( returen ) till botten på pannan. I bland har det även rostat sönder vid anslutningen på pannan och då blir det bakflöde på vattnet och det varma blandas upp med påföljd att framledningen kyls ned. Så går det att byta insatsen så skulle nog jag försöka med det. Det kan behövas att värma på med något för att få loss skruvarna. Om inte kunskapen finns hur man kan göra, så skulle jag kontakta en röris av äldre ålder som varit med förr. Så ett utlåtande om vad som kan fungera och är bäst.
PS att värma på fel kan göra att gummipackningen mot pannan säger upp sig, inte bra.
 
  • Gilla
Huuong
  • Laddar…
Det är inte komplicerat. Börja med att lossa skalplåten med se två synliga skruvarna.
Bakom finns ytterligare två skruvar för att öppna shunten. När man lossat dem kan man plocka ut hela insatsen framåt. Byt oringarna och skruva ihop. Det är oringarna som hårdnar och sluts över tiden. Så det räcker att byta dem. Man behöver inte en komplett renoveringssats. Tyvärr vet jag inte dimensionerna på oringarna.
 
  • Gilla
Bengt Hultgren och 1 till
  • Laddar…
H
J jonaserik skrev:
Går det att röra axeln, att ta isär den kan vara lite marigt, då det nog har ärgat på rätt ordentligt invändigt på locket. Sen hur det går att lossa skruvarna som håller det, är en stor fråga. Att byta ut den helt ( finns nya ) blir ett större jobb, då all verkar vara med gängor, Syns inte nu, men kan finnas klämringskopplingar högre upp. Det som kan vara problem med ett byte är dom 2 bultar som håller den mot pannan och ini pannan så är det 2 rör från topp, varav ett går ner ( returen ) till botten på pannan. I bland har det även rostat sönder vid anslutningen på pannan och då blir det bakflöde på vattnet och det varma blandas upp med påföljd att framledningen kyls ned. Så går det att byta insatsen så skulle nog jag försöka med det. Det kan behövas att värma på med något för att få loss skruvarna. Om inte kunskapen finns hur man kan göra, så skulle jag kontakta en röris av äldre ålder som varit med förr. Så ett utlåtande om vad som kan fungera och är bäst.
PS att värma på fel kan göra att gummipackningen mot pannan säger upp sig, inte bra.
J jonaserik skrev:
Går det att röra axeln, att ta isär den kan vara lite marigt, då det nog har ärgat på rätt ordentligt invändigt på locket. Sen hur det går att lossa skruvarna som håller det, är en stor fråga. Att byta ut den helt ( finns nya ) blir ett större jobb, då all verkar vara med gängor, Syns inte nu, men kan finnas klämringskopplingar högre upp. Det som kan vara problem med ett byte är dom 2 bultar som håller den mot pannan och ini pannan så är det 2 rör från topp, varav ett går ner ( returen ) till botten på pannan. I bland har det även rostat sönder vid anslutningen på pannan och då blir det bakflöde på vattnet och det varma blandas upp med påföljd att framledningen kyls ned. Så går det att byta insatsen så skulle nog jag försöka med det. Det kan behövas att värma på med något för att få loss skruvarna. Om inte kunskapen finns hur man kan göra, så skulle jag kontakta en röris av äldre ålder som varit med förr. Så ett utlåtande om vad som kan fungera och är bäst.
PS att värma på fel kan göra att gummipackningen mot pannan säger upp sig, inte bra.
Tack Jonas för insats and information du gav! 🙏
 
H
D Daniel 109 skrev:
Det är inte komplicerat. Börja med att lossa skalplåten med se två synliga skruvarna.
Bakom finns ytterligare två skruvar för att öppna shunten. När man lossat dem kan man plocka ut hela insatsen framåt. Byt oringarna och skruva ihop. Det är oringarna som hårdnar och sluts över tiden. Så det räcker att byta dem. Man behöver inte en komplett renoveringssats. Tyvärr vet jag inte dimensionerna på oringarna.
Tack Daniel! Jag ska kika på typer of oringar, och ser hur det går! Tackar mycket för din insats och hjälp! En snabb fråga, om du är bekvämt att säga säga, undrar vad du jobbar med ?
 
Jag har valt att inte gå ut med min profession på forumet. Men min erfarenhet på det här området är privat.
 
H
D Daniel 109 skrev:
Jag har valt att inte gå ut med min profession på forumet. Men min erfarenhet på det här området är privat.
Uppskatta din insats! 🙏

Ps: när jag ska skruva ut skruvarna, jag antar jag behöver stänger av allt vatten kompling?
 
H Huuong skrev:
Uppskatta din insats! 🙏

Ps: när jag ska skruva ut skruvarna, jag antar jag behöver stänger av allt vatten kompling?
Innan du börjar med jobbet bör du sätta dig lite in i hur du kan stänga eventuella ventiler mot radiatorkretsen som är kopplad mot vinklarna som syns lite på din bild. Samma med cirkulationspumpen så den inte går när det är stängt och givetvis också brännaren. Ena halvan där pumpen sitter brukar ha ventiler så du kan stänga för vatten mot pumpen då är hälften avstängt. Sen om du fått till detta får du sänka trycket i pannan så vatten från expansionskärlet inte rinner ut när du öppnar.

Under tiden skadar det inte om du sprejar axeln och de två småskruvarna med lite universalolja/rostlösare etc tex 556, WD40. Tar du lite bilder där man ser mer av kringliggande delar, pump, ventiler osv kan du nog få lite bättre hjälp.
 
  • Älska
Huuong
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.