nu har jag dragit min cirkulationspump från 3:an till 1:an, det ska bli spännande att se hur om det blir skillnader i hur länge tanken räcker osv...

vi får lite ojämnt varmt i huset på vintern på lägsta hastigheten, men det går ju att lösa på andra sätt om det innebär att vår tank håller värmen längre, så nu återstår det att se om denna tråds uträkningar gäller även vårt system.
 
MickeH74 skrev:
nu har jag dragit min cirkulationspump från 3:an till 1:an, det ska bli spännande att se hur om det blir skillnader i hur länge tanken räcker osv...

vi får lite ojämnt varmt i huset på vintern på lägsta hastigheten, men det går ju att lösa på andra sätt om det innebär att vår tank håller värmen längre, så nu återstår det att se om denna tråds uträkningar gäller även vårt system.
Hej! Hur många m2 värmer du med din tank?:)
 
menar du hur stort huset är?
90 kvm boyta plus källaren, så min 800liters tank är i minsta laget, har dock en täljstenskamin som oxå värmer bra.
 
Okej! Only nyfiken bara:) Några framsteg på "luftningsfronten"?
 
Matss skrev:
Det är inte bluff, det är teori och praktisk erfarenhet!

Kör man innetempstyrd reglering kommer den att höja framledningstempen om man stryper radiatorerna. Men eftersom effekten måste vara den samma för att hålla tempen inne kommer returtempen att sjunka. När övre delen av elementen blir varmare måste ju nedre delen vara kallare för att ge samma effekt. Med gammaldags teknik blir man tvungen att pilla på en kurvinställning för höja tempen efter instrypning för att nå samma sak.

Sen ska man undvika termostater i möjligaste mån eftersom returtempen stiger ju fler termostater som stänger.
Ja förstår hur du menar!Ja har strypit mina radiatorer för att få min "inkompetensinkopplade" golvvärme att fungera någelunda:) ps.Tack för dina "rakt på käften svar" det har fått mej att fundera en stund till.Mvh
 
knekten skrev:
Okej! Only nyfiken bara:) Några framsteg på "luftningsfronten"?
näe... massa luft hela tiden... snart måste jag fylla på systemet för att inte trycket ska bli för lågt, och då får jag ju in mer vatten som det är luft i.
 
MickeH74 skrev:
näe... massa luft hela tiden... snart måste jag fylla på systemet för att inte trycket ska bli för lågt, och då får jag ju in mer vatten som det är luft i.
Okej har du brännt upp vattnet till över 100g nån gång?Det var nån som sa att man måste det för att "döda " det.Vad har du för övertryck vid pannan vid svalt system?:)
 
jag har kört upp den i 90 än så länge... vet knappt om jag törs högre.
jag har 0,9 BAR när det är kallt, jag bör nog hålla mig över 0,7 tror jag
 
knekten skrev:
Okej har du brännt upp vattnet till över 100g nån gång?Det var nån som sa att man måste det för att "döda " det.Vad har du för övertryck vid pannan vid svalt system?:)

Man måste inte det men det går snabbare att bli av med luften ju mer man höjer tempen.. :)


MickeH74 det blir inte så mycketr luft till av att du måste fylla på lite mer vatten, Men du behöver inte ha högre tryck än vad som krävs o du ligger ju på 0,9 nu med kall tank..

Har du 7 meter upp till översta radiatorn??
0,1 bar/meter räcker..
 
nej, jag vet att det inte är så mycket luft i den lilla mängden vatten, det är mest jag som är irriterad på luften.

Vi har ca 6 meter upp till översta elementet, så lite marginal är kanske bra, jag vill inte ha lägre än 0,7 när pannan är kall.

En sak som installatören för fem år sedan sa, var att man ska ha så högt tryck som möjligt, utan att ventilerna löser ut. Jag har dock aldrig förstått varför.

När vi nu fick nya pannan installerad så drog även den installatören upp trycket.
 
En sak som installatören för fem år sedan sa, var att man ska ha så högt tryck som möjligt, utan att ventilerna löser ut. Jag har dock aldrig förstått varför.

Inte ja heller! Tycker det kvittar hur man ställer tryckena,det drar in luft ändå......
 
Har läst massor här om shuntstyrning med det ena, jag är så ny på det här så jag hänger inte riktigt med.
Vad jag vet så har vi sådan shuntautomatik med nån slags utegivare, när vi flyttade in så var nästan alla radiatorer avstängde och på dem sittar det sådana vred med termostat i eller vad det nu kallas, ska de stå på max när man har shuntautomatik eller ska man vrida ner dem om man vill ha svalare i ett rum eller på något annat vis? som sagt vet knappt något om detta ( eldar med ved acc tank 1200L) det är ett 1 1/2 plans hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.