SarB
Du kan inte sälja ett officialservitut till någon annan, däremot kan ni ansöka om att ta bort servituten mot en ersättning den belastande fastigheten betalar till er. Ni kan även ansöka om att flytta servitutet genom en reglering. Eller så pratar ni bara med grannen och kommer överens om något ni båda är nöjda med och låter det vara så utan att göra några formella ändringar att lägga pengar på, eventuellt upprättar ett avtalsservitut.
 
A ArneTW skrev:
Det finns många servitut som smyger nära hus... det finns inga minimiavstånd vad jag vet.

/ATW
Tänkte mest på grannsämjan men det går väl inte att göra på något smidigt sett gissar jag. Har som sagt inga idéer, tänkte bara bolla lite med andra.
 
L LW21 skrev:
HUR ägaren har fått tillstånd till att bygga, det vet inte vi
Har de det då, eller är det ett svartbygge?
 
Oavsett status på ägarens bygge.

Finns det nåt som inkräktar på ditt servitut?

Det är inte självklart att servitutet ger dig ensamrätt på stranden eller vägen dit bara att den ger dig rätt att utnyttja vägen/stranden enligt servitutet.

Hur är servitutet formulerat?

/ATW
 
L LW21 skrev:
Ja det finns väg, brygga och strand men tror inte det fanns när servitutet skrevs
Formuleringen i servitutet avgör väldigt mycket. Har ni t ex rätt att anlägga brygga, eller använda befintlig brygga?
 
L LW21 skrev:
Tänkte mest på grannsämjan men det går väl inte att göra på något smidigt sett gissar jag. Har som sagt inga idéer, tänkte bara bolla lite med andra.
Då skulle jag säga att den bästa vägen framåt är att du sätter dig ner och klurar ut vad servitutet egentligen ger dig rätt till. Behöver du hjälp så lägg in texten i servitutet här - minus alla identifierande detaljer såklart - så kommer du få den hjälpen. När du vet vad servitutet betyder så snackar du med grannen. Hur du tar den kontakten beror ju på hur din relation till grannen ser ut, huruvida denne är medveten om servitutet, och så vidare, men vänlighet, artighet och allmänt hyfs brukar ju vara bästa utgångsläget. ;) Jag hade nog tagit upp det ungefär som; "tjena grannen, jag tänkte vi skulle ta ett snack om det här servitutet, så att vi är på samma sida om hur det funkar. Bla bla bla. Bla bla..." Typ så...:rofl:
 
  • Gilla
LW21 och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Då skulle jag säga att den bästa vägen framåt är att du sätter dig ner och klurar ut vad servitutet egentligen ger dig rätt till. Behöver du hjälp så lägg in texten i servitutet här - minus alla identifierande detaljer såklart - så kommer du få den hjälpen. När du vet vad servitutet betyder så snackar du med grannen. Hur du tar den kontakten beror ju på hur din relation till grannen ser ut, huruvida denne är medveten om servitutet, och så vidare, men vänlighet, artighet och allmänt hyfs brukar ju vara bästa utgångsläget. ;) Jag hade nog tagit upp det ungefär som; "tjena grannen, jag tänkte vi skulle ta ett snack om det här servitutet, så att vi är på samma sida om hur det funkar. Bla bla bla. Bla bla..." Typ så...:rofl:
Tack för bra svar, jag ska lägga upp texten här från servitutet här. Tänker oxå att en vinner på att vara artig, trevlig etc.
”Med området följer:
Rätt att som bad- och båtplats använda område xxx
Jämte 2 m bred väg dit från vägen”
 
P
Vet du om hur mycket föregående ägare använde sig av servitutet?

Har varit i kontakt med den tjänande fastighetens ägare efter förvärvet av din fasthighet?
 
Inte varit i kontakt med ägaren. Förra ägaren av vår fastighet har nog inte använt servitutet.
 
På ett ställe jag vet så går en farbar väg 1 meter från farstubron. det är ett gammalt servitut som gäller väg till båthus, den vägen kan trafikeras med bil och traktor och ingen som säger något i det huset. Om jag förstår och läser rätt så kommer det inte att bli som en motorväg med trafik, utan mera spontant ner till brygga och båt. Har ni tänkt att traffikera med en fyrhjuling jämt så kan det morras lite, men det är fullt legalt det med. enligt nyttjande servitut
 
J jonaserik skrev:
På ett ställe jag vet så går en farbar väg 1 meter från farstubron. det är ett gammalt servitut som gäller väg till båthus, den vägen kan trafikeras med bil och traktor och ingen som säger något i det huset. Om jag förstår och läser rätt så kommer det inte att bli som en motorväg med trafik, utan mera spontant ner till brygga och båt. Har ni tänkt att traffikera med en fyrhjuling jämt så kan det morras lite, men det är fullt legalt det med. enligt nyttjande servitut
Men precis så, vi vill ju bara nyttja servitutet, inte störa, samtidigt så vi har rätten att vara där. Får ta oss i kragen och gå dit och prata med de, vi har ju bara att vinna på det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bara lite info hur det kan se ut, se klipp
 
  • Luftbild av en fastighet med hus och vägar omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.