H heimlaga skrev:
Hör du Alve
Om jag verkligen förstod dig rätt kräver du att få ha två infarter. Jag tycker det låter som revirpissande.

Frågan är HUR FÅR NI FUNGERANDE VÄG UTAN BRÅK!

Därför undrar jag hur ni båda ser på möjligheten att förbättra och bredda Alves infart på hans mark så ni kan sätta ett staket i tomtgränsen och sluta bråka?
Alternativa lösningen är att sätta staketet en eller två meter in på Johnnys sida där det går över asfalten (servitut för den biten blir en ersättning för förlorad andra infart) om det är omöjligt att få det att fungera praktiskt på Alves mark.
Gamla omotiverade vägservitut brukar tillåtas förfalla då det finns en ny väl fungerande väg till samma plats.
Nä han vill inte ha 2 vägar han vill utpressa mig med det att få fri tillgång till min tomt för hans är för liten för dom att köra över kan inte fatta hur har backat rullbussar på mindre yta. Det här problemet nämnde min hyresvärd till Alve att tomten var för liten och att han inte kunde använda granntomten. Alve köpte ändå. Så problemet är att Alve valt att inte låta något kosta pengar utan bara dragit in pengar. Med en grävare och grus kunde han få en bra vändplats på sin tomt men man utpressar fan inte folk
 
tommib
Om din hyresvärd redan har informerat Alve (Avle) om detta så är det väldigt märkligt att beteendet fortsätter. Jag förstår att du är besvärad men den du i första hand ska prata med i detta läget är din hyresvärd som är fastighetsägare. Denna får sedan vidta lämpliga åtgärder.

På det jag kan läsa låter det som att Alve (och hans hyresgäster) beter sig rätt illa i sammanhanget, men två fel gör inte ett rätt tyvärr.

Att dra om utfarten rakt till landsvägen är inte säkert att det är ok för vägverket. Nu verkar det dock redan finnas en utfart så någon gång har det kanske godkänts. Det är i vilket fall som helst inte ok att parkera på "din" tomt, servitutet ger endast rätt till utfartsväg.
 
  • Gilla
Ejo och 1 till
  • Laddar…
(se prop. 1970:20 del B 2 s. 739 f. och NJA 1982 s. 69). Ändrade förhållanden
kan också medföra att de befogenheter som följer med servitutet faller bort
eller minskar utan att ersättas av andra. Så blir fallet om den härskande fastig-
hetens behov av servitutsrätten upphör eller minskar (jfr Hillert a.a. s. 69 och
73). Därför om inte vv godkänner att Alve bygger en utfart att det faller bort. Men min hyresvärd har gett mig full handlingsfrihet i det här att lösa det utan att släppa en bit mark eller rätten att vända köra på planen. Dom ska va på sin tomt
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
tommib
Om din hyresvärd har sagt så så stärks din position. Som jag sa så låter det som att det i första hand är Alve och hans hyresgäster som måste rätta sig. Tyvärr är det inte alltid så bra att göra som du gjort med slipersarna, då du formellt gör fel.

Om servitutet ska dödas eller ändras kan bara lantmäteriet avgöra och det blir dyrt. Din hyresvärd kan iofs hota med det eftersom Alve verkar vara rätt kostnadskänslig och inte vill göra rätt för sig.
 
  • Gilla
Giraffens och 1 till
  • Laddar…
Eftersom jag sagt åt Alve att meddela mig när han vill påbörja utsättning etc för ett bygge av utfartekn då kan ja flytta slipers men tills dess är jag och hyresvärd överens om att dom står kvar där dom står
 
  • Gilla
Giraffens
  • Laddar…
Och vad jag har på min tomt angår inte Alve lika lite som vad han har på sin tomt
 
  • Gilla
Giraffens och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Problemet är att slipersen kan släppa ifrån sig giftiga ämnen som kreosot. För att minska risken för eventuellt obehag från nyfikna så är det att rekommendera att byta dem mot något annat. [länk]
Slipers Trä som har behandlats med kreosotprodukter före den 18 oktober 1976 får saluföras på andrahandsmarknaden för återanvändning. så dom här lagliga dom lades ner i ett uthus bygge 1975 så helt lagligt. Kreosot är lagligt att använda men inte arsenik
 
J Johnny Jacobsson skrev:
Slipers Trä som har behandlats med kreosotprodukter före den 18 oktober 1976 får saluföras på andrahandsmarknaden för återanvändning. så dom här lagliga dom lades ner i ett uthus bygge 1975 så helt lagligt. Kreosot är lagligt att använda men inte arsenik
Tänkte mer du skulle slippa extra tjafs ;)
 
Tack det värmer men just nu hinner ja inte med mer än att jobba typ. Ska sätta vägräcke sen som stopp så det ser mer estetiskt ut men min hjälp ligger på sjukhuset så det kommer dröja. Just nu njuter jag av att inte ha bilar på min tomt som stör mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.