Enl Poolstore i Täby gör inte dom service i egen regi.

Någon som har förslag på firma i Norra Stockholm, Norrtälje eller Uppsala.

Vill ta in en offert och se vad detta kan kosta...? :)
 
Konstigt att dom inte kunde föreslå någon. Har tyvärr inget namn att bidra med.
 
Har nu efter mycker sökande hittat NordicPool i UpplandsVäsby.

Så för dom som har grejer från Pahlen ( vet inte om dom hjälper till med andra märken ), kan det vara ett tips.

Bemötande från deras sida har så här långt varit exemplariskt. :rolleyes:
 
Redigerat:
Hur har det gått? Provbadat ännu?
 
Ingen uppstart ännu och plåtarna ligger fortfarande.

Kallt som tusan på nätterna ( 1c-3c ) och har ingen lust att köra med elpatronen, utan väntar till rimliga grader så man endast behöver köra med lutvärmepumpen...:)
 
Sir James skrev:
Ingen uppstart ännu och plåtarna ligger fortfarande.

Kallt som tusan på nätterna ( 1c-3c ) och har ingen lust att köra med elpatronen, utan väntar till rimliga grader så man endast behöver köra med lutvärmepumpen...:)
Passa dig bara, när vattnet blir 8-10grader så kan alger bildas och har du då inte klorerat så blir poolen snabbt grön o då har du jobb framför dig. Vi plockade bort plåtarna för 2 veckor sedan och i går hade vattnet nått 19grader utan någon annan värmetillförsel än solen och solfolien. Det är svårt att hålla en vettig klornivå utan att ha cirkulation på vattnet.
 
Redigerat:
Det första som händer är att det blir lite halt på linern på väggarna, ha lite koll där och känn med handen om det blir "glatt", då är det dags att dra igång cirkulationen och chockklorera.

Någon större panik är det antagligen inte, jag hade 20gr under taket härom veckan utan antydan till grönt eller alger på väggarna, men så kan man inte ha vattnet någon längre tid.
 
MathiasS skrev:
Det första som händer är att det blir lite halt på linern på väggarna, ha lite koll där och känn med handen om det blir "glatt", då är det dags att dra igång cirkulationen och chockklorera.

Någon större panik är det antagligen inte, jag hade 20gr under taket härom veckan utan antydan till grönt eller alger på väggarna, men så kan man inte ha vattnet någon längre tid.
Men då har du haft med dig kloret över vintern. Själv väntar jag tills klorhalten ligger på runt 2ppm och då chockar jag samt drar igång cirkulationen. När klorhalten är nere på 2ppm igen bukar första pucken trilla i.

Även värt att påpeka att vissa mätstickor visar tokfel om vattnet är kallt. Fyll alltid ett glas och ta med in och låt det bli rumstempererat och mät sedan.
 
Just nu har vi 7c ute, man tror att man bor i norrland, men vi befinner oss i Sthlms området.

Har för mig att vi körde chock klor innan vi stängde -15, men bra att veta och tänka på alger när temp stiger.
Tror det blir öppning typ om ca 2-3 veckor ��
 
Nimajneb skrev:
Men då har du haft med dig kloret över vintern. Själv väntar jag tills klorhalten ligger på runt 2ppm och då chockar jag samt drar igång cirkulationen. När klorhalten är nere på 2ppm igen bukar första pucken trilla i.

Även värt att påpeka att vissa mätstickor visar tokfel om vattnet är kallt. Fyll alltid ett glas och ta med in och låt det bli rumstempererat och mät sedan.
Jag har ju klorerat i höstas vid vinterstängning. Det kloret lär inte finnas kvar ett halvår senare, men vattnet är ju "rent" när det börjar bli varmt så när som på några daggmaskar och lite löv.

Mäta med stickor gör jag inte, här är det Scuba som gäller (fotometrisk mätare).

Detta är inte så mycket att dividera om egentligen, precis som att man bör vänta med att stänga av reningen tills vattnet svalnat till 10grader på hösten så behöver man börja tänka på uppstart när tempen stiger däröver igen. För mig har det varit så att det varit långt över 10 grader när vi startar varje år, och det verkar gå bra - men, jag ser till att ha koll på vattnet veckorna innan planerad start.
 
Så länge man har koll på vattnet så går det ju bra.
Har man täckning av poolen med duk o plåtar över vintern så stannar kloret kvar tills man öppnar upp.
Plåtarna (om dom är ljusa) håller ju även vattentemperaturen nere men jag hade i Sir James ställe kollat vattnet nu map temperatur och klorhalt så du vet att du kan sova gott på natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.