Om problemet vore så "enkelt" så hade det aldrig varit ett problem eller hur? :cool:

 
Det finns bara ett sätt att få bort oseriösa företagare, oavsett bransch, och det är att sluta anlita dem. Därav mitt svar. Enkelt? Nej, men inte omöjligt, och om folk tänkte till lite innan så skulle dom inte anlita någon i blindo. Jag skulle aldrig göra det, och jag har heller inte haft några problem som inte har löst sig smärtfritt.

En annan del av problemet, som skadar branschen mer än klåparna, är att "alla" älskar att hata hantverkare och älskar att såga dessa vid fotknölarna. Se bara på den här tråden.
Jag har nämnt det tidigare; Procentuellt sett är det nog en liten del av alla företagare som är oseriösa, och det är definitivt inte något specifikt för byggbranschen. Klåpare och idioter finns överallt.
 
Håller absolut inte med dig ACME. De som skadar branschen är dessa sk "hantverkare". Nog måste det väl vara så att ni som är stolta över ett yrke och kunnande vill ha bort oseriösa sk hantverkare? Det skulle jag vilja inom min yrkeskategori iallafall om de förstörde för min yrkesgrupp.

Det är ibland också så att man får rekommendationer från sådana som man tror ska kunna branschen och som man tror samarbetar med etablerade och duktiga hantverkare. Alla kan tyvärr inte ha långtgående egna kontakter inom byggsektorn innan man har haft anledning att skaffa det - eller hur? På något sätt måste man ju kunna lita på de rekommendationer man faktiskt fått!

Nej, i den här branschen behövs en rejäl sanering. Det är min absoluta åsikt.

De som förutom duktiga hantverkare blir lidande av det här - det är ju alla vi som från början varit så dj-la dumma så att vi litat på att folk kan det de ger sig ut för att kunna (och som man tagit rekommendationer på). Eftersom man själv inte är i branschen kan man bara gå på andras omdömmen. Så är också husen nu - som från början var av gott material - förstörda på ett eller annat sätt alternativt på väldigt många sätt.

Jag läste på någon annan tråd: Om du går in i en bilaffär och beställer en Volvo V70 och när du kommer och ska hämta den visar det sig vara en EPA-traktor från -68 - skulle man då bara säga - tack för att jag iaf fick en "bil" och gå?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.