Hur fungerar Minon då? Bryter den verkligen linjen för efterföljande telefoner i kedjan? Det är ju upp till telefonen själv att bryta när luren lyfts. Sitter ingen telefon i jacket så är det jacket som vidarekopplar.

För att vara definitivt säker på att det är fel i jack så är det enklast att plugga i en plugg UTAN någon telefon eller utrustning. Då SKA efterföljande jack brytas eftersom det inte finns någon telefon som kan vidarekoppla.

1 - Plugga i en tomplugg i första jacket, utan splitter, och kolla andra jacket. Om det är tyst där så är allt ok. Finns ton så är det fel i första jacket.

2 - Om det är tyst i andra jacket så pluggar du i splittern i första jacket, då ska ton finnas i andra jacket igen. Stoppa då i tompluggen ovanpå splittern. Då ska det bli tyst i andra jacket igen. Om det finns ton ändå så är det fel i splittern.
 
Redigerat:
nikasp
Jag har inte testat jack2-problemet än men pratade med Tele2 igår kväll. Det ser inte korrekt ut när de mäter med endast ett uttag inkopplat i lgh och endast splittern inpluggad. Först körde de test med avslaget bredbandsmodem och sedan fick jag slå igång det. Nån tekniker skulle ringa snart. Känns som att det skulle vara bra att få ny splitter att testa med men jag avvaktar lite.
 
Med endast 1 jack inkopplat, menar du då ingen telefon alls inkopplad i lgh?

För i så fall är det ett fel som inte har med jacket att göra. Då är det antingen fel på din ledning, eller på splittern.
 
Den där telefonen du testat med har troligen ingen intern brytning. Moderna telefoner bryter oftast inte kopplingskedjan.

Kravet på att telefoner skulle bryta gäller i de svenska typgodkännande reglerna (eller ialla fall tidigare) det var ett elände för tillverkarna efterssom det i princip bara var Sverige som hade kravet. Iom EU regler så får man numera sälja teleutrustning i Sverige som inte uppfyller det här kravet.
 
nikasp
Jepp, vi körde helt utan telefon och bara ett jack inkopplat så jag misstänker splittern. Telefonjacket är bara nån månad gammalt.

Jag orkar inte krypa på golvet idag, för att koppla in jack 2, så jag testar med endast telefoner och utan splitter senare.

hempularen skrev:
Den där telefonen du testat med har troligen ingen intern brytning. Moderna telefoner bryter oftast inte kopplingskedjan.

Kravet på att telefoner skulle bryta gäller i de svenska typgodkännande reglerna (eller ialla fall tidigare) det var ett elände för tillverkarna efterssom det i princip bara var Sverige som hade kravet. Iom EU regler så får man numera sälja teleutrustning i Sverige som inte uppfyller det här kravet.
 
Hade samma problem själv. Har seriekopplat 5 jack men när man lyfter telefonen i jack 1 så är det ändå medhörning i efterkommande. Om jag däremot stoppar en plastpinne i första jacket så dör alla efterkommande. Varför blir de så då? Jo därför att när man stoppar i en telefon i t.ex. första jacket så ska själva brytfunktionen gå upp i telefonen. Och där sitter ditt problem. Telefonerna är dåliga idag. Det finns inte i så många. Men du hade ju en gammal hderlig telefon? Ja, men även alla gamla har inte den funktionen. Hade en teletekniker hemma hos mig och disskuterade detta. Jag har en telefon i bilen som jag vet har den sa han. När vi testade med den så bröt den alla efterföljande jack så fort vi lyfte på luren. Pratade med Teliabutiken om detta och bad om spec. på vilka telefoner som hade den funktionen. Dom vet inte mycket..........dom där säljarna.
 
nikasp
Uppdatering:
Splittern var inte OK, det såg MYCKET bättre ut med den nya inkopplad enligt Tele2:s mätningar.

Vad gäller tjuvlyssning:
Det bör vara telefonen som jag provat med i första jacket som inte bryter men det är inget problem då det jacket inte används.

Dvs. nu har jag endast splittern i första uttaget och en trådlös telefon i uttag nr 2 och en icket-dippande Internetuppkoppling.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.