A Avemo skrev:
Orkar inte pumpen ge ett högre tryck? Den lösning på problemet som först kommer för mig är att öka inställningen på tryckströmbrytaren till befintlig pump. Men det kanske du redan provat.
Jo, det ligger också i pipen att prova att skruva upp den ytterligare. Har skruvat upp den något. Grejen är den också att stugan som ligger före vårt hus har betydligt äldre ledningar så frågan är hur mycket man vågar vrida upp med avseende på det...
 
N NoOne2k skrev:
@Avemo har helt rätt, 6m höjdskillnad gör stt du tappar 0.6 bar i statiskt tryck, lägg sedan till lite ledningsförluster om du har långt mellan pumpen och ditt hus så minskar trycket fort.

Har du prövat att mäta trycket i huset?

Om det är ok tryck när pumpen precis har slagit ifrån kan man eventuellt höja tillslagstrycket lite. Det man bör hålla koll på är bara att pumpen inte startar för ofta, det är nämligen starterna som sliter ut pumpen.
Nä, har inte mätt trycket i huset. Jo, att start och stopp på pumpen sliter känner jag till. Tömde nyss ut nästan allt vatten och fyllde på igen för att trycksätta hydroforen
 
J
Kan nog säga höj trycket till 5 bar och tillslaget följer med uppåt , det enda som kan tillföra något i vattenmängd är ett kärl till
som extra , det gör inget på trycket , Sen det med att sätta en pumpautomat under ditt hus fungerar ,dom har stickpropp
vanligt uttag med en back på inkommande , då har du ett litet eget system och eget tryck , Du suger åt dig vatten från huvudpumpen , det som då gäller är att huvudpumpen ska ha högre tryck än din för att den måste starta före din ,
Din pump kan inte suga från borrhålet
 
  • Gilla
Inodlog
  • Laddar…
J
N NoOne2k skrev:
TS har väl inte angivit vad för pump som sitter i pumphuset?
Framkom att det skulle vara en ejektor om inte TS har fel , dom lämnar ca 6 bar till ejektorn
 
N NoOne2k skrev:
Att montera en hydropress men backventil på inkommande ledning kan motverka tryckfall när du öppnar kranen om trycket minska r under den tiden du tappar upp vatten.

Det låter som om du dessutom vill öka trycket, då kan du montera dit en pump med hydropress typ [länk].

På senare tid har det dock kommit pumpar som jobbar utan tank, men de har jag ingen erfarenhet av, dock vet jag andra som har rekommenderat dem. [länk]
Kan inte maxtrycket bli bättre uppe hos oss då i och med att hydropressen kommer betydligt närmare? Detta innebär att den både tjänar X meter i höjdled och 30-40 meter slang med de tryckförluster det innebär.
 
Hur tänker du då?
 
J
I Inodlog skrev:
Kan inte maxtrycket bli bättre uppe hos oss då
Kan aldrig bli bättre tryck än vad pumpen ger , sätts en backventil före din hydropress och den andra tappar vatten så har du lite mer tryck när du öppnar en kran , men bara under den tid innan det går ner till start pump
 
I Inodlog skrev:
Kan inte maxtrycket bli bättre uppe hos oss då i och med att hydropressen kommer betydligt närmare? Detta innebär att den både tjänar X meter i höjdled och 30-40 meter slang med de tryckförluster det innebär.
Att montera en hydropress gör inte att trycket ökar. Däremot kan den motverka tryckfall om man har en lång ledning som är underdimensionerad.

För att öka trycket måste du antingen öka frånslagstrycket trycket på den befintliga pumpen eller tryckstegra med en pump till.
 
N NoOne2k skrev:
Att montera en hydropress gör inte att trycket ökar. Däremot kan den motverka tryckfall om man har en lång ledning som är underdimensionerad.

För att öka trycket måste du antingen öka frånslagstrycket trycket på den befintliga pumpen eller tryckstegra med en pump till.
Ja, en jag talade med pratade om att det skulle kunna vara så att jag har tryck precis när jag öppnar kranen men att det faller så snabbt att jag kanske inte ens märker det. Han var nämligen också inne på att ledningarna, som går 30 meter i uppförsbacke, var i minsta laget.
 
I Inodlog skrev:
Ja, en jag talade med pratade om att det skulle kunna vara så att jag har tryck precis när jag öppnar kranen men att det faller så snabbt att jag kanske inte ens märker det. Han var nämligen också inne på att ledningarna, som går 30 meter i uppförsbacke, var i minsta laget.
Pröva då att mäta trycket med en manometer, gör detta när pumpen precis har stannat så får du reda på vad det maximala trycket du kan få ut är.
 
N NoOne2k skrev:
Pröva då att mäta trycket med en manometer, gör detta när pumpen precis har stannat så får du reda på vad det maximala trycket du kan få ut är.
Ja, det är väl ingen större kostnad att koppla in en manometer. Kan ju va bra vid ev. felsökning också. Denna skruvas då på ledning precis innan vattnet kommer in i våra kranar?
 
I Inodlog skrev:
Ja, det är väl ingen större kostnad att koppla in en manometer. Kan ju va bra vid ev. felsökning också. Denna skruvas då på ledning precis innan vattnet kommer in i våra kranar?
Antingen skruvar man fast den tillfälligt i en kran eller permanent med ett t-stycke. Bästa placeringen är i närheten av inkommande ledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.