Bronken UGG skrev:
Med risk för att du blir av med massa jobb ... kan du beskriva lite vilka genomföringar och ”mattor” du använder?

/Han som köper tubvis med silicon för att täta saker
Detta medföljer ju från alla seriösa köksleverantörer men det finns ju en del lika varianter på öppna marknaden...

https://shop.anticimex.com/vatten-och-fukt/diskbanksinsats

https://www.stosett.se/vara-produkter/tatningsset-for-diskbanksskap/

Ibland är inte just de där stosarna så bra när man kanske redan har ballofixer monterade och då blir det silikon istället men med måtta såklart.
 
  • Gilla
Bronken
  • Laddar…
Skånepöjk
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju bara att läsa branschreglerna "Säker Vatten". ;)

[bild]

Så här brukar jag lämna vaskskåpen hos mina kunder.

[bild]
Dålda skarvar under droppskyddet eller hur har du gjort? Är det koppar rakt ner genom taket?
Ser annars snyggt ut, lite overkill kanske men men :)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
För att ni inte ska tro att det är en engångsföreteelse så kan ni få lite andra bilder att beundra. :p;)

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Synd att du inte har klamra rören rätt på första bilden ;)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Synd att du inte har klamra rören rätt på första bilden ;)
Nu är det ju inte jag som är rörläggare men eftersom rörläggarna oftast skiter i att göra sitt jobb med tätningarna så gör jag detta i samband med köksmontage, men resten kan jag inte påverka då det inte alltid är "min" rörläggare som är inblandad.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Dålda skarvar under droppskyddet eller hur har du gjort? Är det koppar rakt ner genom taket?
Ser annars snyggt ut, lite overkill kanske men men :)
Ibland skarvas det under vaskskåpen beroende på hur det gamla ser ut men man försöker ju undvika det om det går att behålla gamla rör in i skåpen och ändå få det tätti skåpet.
I annat fall är ju alltid sockeln lätt att plocka av så man kan inspektera eventuella skarvar.
Kompletterar i sådana fall även med ett enkelt vattenlarm.
 
richardtenggren
@Paul-Staffanstorp , snyggt, men hur gör du om man kör med 70 cm djup skiva och 60 cm stomme?
Nu kanske inte du gör så när de finare leverantörerna kanske har 70 cm djupa skåp. :)
 
Henrik Nordlander skrev:
Att täta runt rören ligger inte på rör.
De får Du ta med snickaren/köksmontören

Dock Ligger de på röris att genomföra en korrekt rörgenonföring /dragning upp i skåp !
Klart det ligger på rör. Men som köksmontör vill man göra det själv så det blir rätt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Staffans2000
N Nils82 skrev:
Mmmmmm.....byggporr.
Nja!
På bild två syns det tydligt att rören inte linjerar.
 
Henrik Nordlander skrev:
Att täta runt rören ligger inte på rör.
De får Du ta med snickaren/köksmontören

Dock Ligger de på röris att genomföra en korrekt rörgenonföring /dragning upp i skåp !
Nä nä nä... nu e du fel ute...

Det är inte Köksmontören som är ansluten och ska jobba mot "Säker Vatten" och det är i deras branschregler som man pratar om och ställer krav på täta vaskskåp.

Dessutom så är det så att rörläggaren är sist in och kopplar ihop rör etc. och skulle tätningarna då vara gjorda är det väldigt lätt att de brister när rörläggaren kopplar sitt.

Sen gör jag oftast ändå tätningarna till min rörläggare men han har koll och kompletterar om det skulle brista när han rör på rören vid inkoppling.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nja!
På bild två syns det tydligt att rören inte linjerar.
Och ???????

Har du varit med om renoveringsprojekt någon gång ??
Inte alltid det finns möjlighet att göra om allting och vad har det för betydelse hur de kommer upp i skåpet...
Nu snackar vi snyggt och tätt.

Kom gärna med konstruktiv kritik men lägg ner med fjanterierna.;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
@Paul-Staffanstorp , snyggt, men hur gör du om man kör med 70 cm djup skiva och 60 cm stomme?
Nu kanske inte du gör så när de finare leverantörerna kanske har 70 cm djupa skåp. :)
Då får man ju bygga om rören under skåpet så de kommer fram så att man kan få upp dem genom bottnen.
I annat fall blir ju kopplingarna bakom skåpet och eventuella läckage rinner ner under skåpet och inte in i skåpet så det upptäcks.
Då är bara ett vattenlarm lösningen för att eventuellt läckage ska upptäckas i tid.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nja!
På bild två syns det tydligt att rören inte linjerar.
Bilden du bemödar dig med att gnälla över innehar en stor sammanhängande gammal lödad fördelare under skåpet och var de rören sticker upp är inget man kan styra över och inte heller går det att bygga om den hur som helst.
Speciellt inte utan anledning.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
A
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nä nä nä... nu e du fel ute...

Det är inte Köksmontören som är ansluten och ska jobba mot "Säker Vatten" och det är i deras branschregler som man pratar om och ställer krav på täta vaskskåp.

Dessutom så är det så att rörläggaren är sist in och kopplar ihop rör etc. och skulle tätningarna då vara gjorda är det väldigt lätt att de brister när rörläggaren kopplar sitt.

Sen gör jag oftast ändå tätningarna till min rörläggare men han har koll och kompletterar om det skulle brista när han rör på rören vid inkoppling.
Skärp dig nu.
Sätter rör manschetterna runt rör vid tätskiktning i badrum också.

Finns absolut ingenstansi säker vatten som reglerar att tätning av botten ligger på rör !

Sen att man gör det i många fall ändå är en helt annan sak !
 
Henrik Nordlander skrev:
Skärp dig nu.
Sätter rör manschetterna runt rör vid tätskiktning i badrum också.

Finns absolut ingenstansi säker vatten som reglerar att tätning av botten ligger på rör !

Sen att man gör det i många fall ändå är en helt annan sak !
Nu e du ute på hal is så det där med att skärpa sig bör du fundera skarpt på själv.

Vad gäller rörmanschetter i ett våtrum så ingår de i tätskiktssystemet som är reglerat enligt t.ex BKR branschregler.
Under dessa lyder den som utför tätskiktet ch således är det densamma som ansvarar för detta.

Installationer av VVS i t.ex köket ansvarar rörläggaren för och det är rörläggaren om lyder under Säker Vatten vilka är de som ställer kraven på täta installationer i vaskskåp.

Köksmontören lyder inte under denna organisation eller dess regler.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.